2020-07-02, 00:13
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ja du sakligt sett är du så grundavklädd
man kan bli. Det är fascinerande hur desperat ett enda spår förnekas och att personerna i det spåret är identiska med de som spridit uppenbart falska spår i 34 år. Hellrs spekulera långt får mordplatsen med obskyra konspirationsteorier. Dessutom personer som var övertygade att Palme och hans entourage var landsförrädare men ändå är angelägna att hjälpa till framför allt genom ryggdunkningar och personangrepp..

Det var 10 år sedan det slutade fungera.
Ja det finns mycket att prata om.
Hur var det med dina Säpo-polare?
Tycker att du har sunda tankar annars.
Citera
2020-07-02, 00:16
Medlem
kyrkstockens avatar
Hade varit kul om någon expert på att läsa människor kunde analysera Petersons kropps-språk under pressträffen. Periodvis tycker jag han ser ut som en tjurande liten pojke.
Citera
2020-07-02, 00:18
Medlem
Har Ingvar Carlsson någonsin förhörts?
Citera
2020-07-02, 00:20
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Hade varit kul om någon expert på att läsa människor kunde analysera Petersons kropps-språk under pressträffen. Periodvis tycker jag han ser ut som en tjurande liten pojke.
☺Som min son på sex år när han inte får det han vill.
Talande
Citera
2020-07-02, 00:37
Medlem
qutms avatar
Citat:
Tyvärr om de tekniska fakta som finns objektivt sett kring skotten utgör inte underlag för fantiserade. De visar klart hur skotten gick i stor detalj. Kulan tog med sig en benbit från ryggkota eller bröstbenet. Kulan tumlade i OPs kropp.
Inga fåniga emoijs kan ändra på det.
Däremot kan vi 100% avfärda vissa fantasier och 100% klarlägga där minnen är felaktiga som regel omedvetet och utan uppsåt.
Flera vittnen kan helt enkelt inte objektivt ha sett vad de tror att de sett.
Misstagen kring det här lett utredningen åt skogen. Gång på gång på gång.
Som sagt, skriv till någon annan.
Alla som tittar på bilden på slipsen ser ju direkt att en kula ska ha gått igenom framsidan på OPs slips två gånger
Alla ser att båda hålen är kulhål.
Därför så tycker man att det är konstigt när du vilseleder och skriver att kulan tog med sig en benbit genom kroppen som gjorde ett andra runt och fint kulhål när "benbiten" kom ut.
Om kulan tog med sig en benbit hela vägen genom kroppen som gjorde ett andra utgånghål (som inte finns enligt obducenterna), så skulle slipsen dessutom vara helt blodig, men slipsen är hel och fin förutom kulhålen då.
Sedan så kallar du fakta för fantasier och vittnesuppgifter för fantiserade i fler än 8000 meddelanden under en period av 10 år, och då tycker man ju såklart att det är jättekonstigt
Senast redigerad av qutm 2020-07-02 kl. 01:18.
Citera
2020-07-02, 01:22
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Vittne Anders D har en beskrivning där Olof och Lisbet stod still med ryggen mot Sveavägen, riktade mot en tredje person vilken hade ryggen mot husväggen. Möjligen ytterligare något vittne har uppfattat det som en kommunikation?

För min del tycker jag inte att man bara kan släppa det där med AD:s samtal. Det är en mycket tidig uppgift.

AB pratar om att de tre framför honom "gick och småpratade" (även om han inte hörde något samtal).

Anna Hage framkommer nu med sin "klunga" vilket naturligtvis är en iakttagelse utan värde om hon plötsligt "minns" den nu.

Men om hon burit med sig minnet i alla år så är det en annan sak. Det låter dock väldigt besynnerligt att hon först nu berättar det bara för att polisen frågar om det. Det borde hon väl ha sagt ändå direkt efter mordet. Är inte det en rätt naturlig reaktion, att vilja berätta exakt vad man sett.

Att hon sedan säger att OP föll med ryggen mot henne skulle betyda att Palme sköts i bröstet, detsamma säger väl både AD och en av tjejerna i hans bil. Men det vet vi med säkerhet är en felaktig uppgift (obduktionen).

Christina Vallin säger att hon såg de tre stå som i en triangel vilket naturligtvis bara kan betyda att hon såg GM stå bakom paret Palme helt enligt den officiella versionen.

Eller att de stod och samtalade sekunderna före skotten?

Och så har vi då AD med samtalet mellan de tre. Jag har aldrig förstått exakt var de stod? Stod de utanför Dekorimas entré eller lite längre norrut, närmare reklampelaren?

Såg AD dem när han rullade fram mot trafikljuset eller såg han dem när han hade stannat? I förhöret står det väl att de stod i hörnet Tunnelgatan/Sveavägen vilket antingen är en slarvig formulering som kan betyda lite varstans eller så stod de och samtalade bara några få meter från mordplatsen?

Värt att notera i AB-artikeln är också att Anna Hage förevisades en film på SE, men hon kände inte igen honom som GM. Däremot bör hon ju ha känt igen honom från medierna och rättegångarna?

Hennes intryck av SE:s sätt att springa stämde inte med hennes minnesbild av mördarens sätt att springa.

Detsamma säger ju Inge Morelius om SE. Det var inte han.

Om det nu var så att mordet föregicks av en kort ordväxling så har LP i alla år förtigit det. Hennes utrop "Nej, vad gör du?" kan dock tyda på att hon reagerat på gärningsmannen strax innan skotten och nu skrek riktat till honom?

Jag tycker det är något skumt med sekunderna före skotten. Tog GM kontakt? PU kanske har fler förhör i riktning mot det här "samtalet"?
Senast redigerad av Basfakta 2020-07-02 kl. 01:24.
Citera
2020-07-02, 01:32
Medlem
Citat:
Du skall inte hämta utredningsteknik från pusseldeckare och fiktion.. Det är välkända fenomen det som LGWP menar när han säger att majoriteten är skitvittnen. Objektiva kontrollpunkter är inte svåra att hitta med så många vittnen. Man skulle önska att det var annorlunda men tyvärr är det inte så.

Förklara gärna de objektiva kontrollpunkter du menar är enkla att hitta. Det skulle förenkla en hel del för mig och troligen även för andra förståsigpåare.

Citat:
Med tekniken att övertolka iakttagelser kan man hamna precis var som helst beroende på vilka urval man gör. Ofta hamnar man då i långsökta antaganden utan substans.

I långsökta antaganden hamnar man faktiskt väldigt lätt i även med dessa, dina påståenden, vilka än så länge saknar källor och/eller pålitliga referenser.

Citat:
Gm kan ej identifieras av vittnesmål och utpekande. Däremot går väldigt få människor omkring med laddade magnum och råkar springa på en statsminister. 99% av dem är personer som yrkesmässigt bär dolda vapen men de har i stort sett sluppit granskning. De är mycket tacksamma över alla tokerier som sådana som du driver.

Här hade det varit välplacerat med konnotationen att det du ägnar dig åt är spekulerande, utöver att inget av det du rapar upp, på något vis, är sådant som bevisligen är vederlagt. Om du nu förstår vad jag menar?
Senast redigerad av SoldatenSvejk 2020-07-02 kl. 01:52.
Citera
2020-07-02, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qutm
Som sagt, skriv till någon annan.
Alla som tittar på bilden på slipsen ser ju direkt att en kula ska ha gått igenom framsidan på OPs slips två gånger
Alla ser att båda hålen är kulhål.
Därför så tycker man att det är konstigt när du vilseleder och skriver att kulan tog med sig en benbit genom kroppen som gjorde ett andra runt och fint kulhål när "benbiten" kom ut.
Om kulan tog med sig en benbit hela vägen genom kroppen som gjorde ett andra utgånghål (som inte finns enligt obducenterna), så skulle slipsen dessutom vara helt blodig, men slipsen är hel och fin förutom kulhålen då.
Sedan så kallar du fakta för fantasier och vittnesuppgifter för fantiserade i fler än 8000 meddelanden under en period av 10 år, och då tycker man ju såklart att det är jättekonstigt

Vill gärna se bilderna av den här slipsen du refererar till, kan du länka?
Citera
2020-07-02, 02:11
Medlem
qutms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoldatenSvejk
Vill gärna se bilderna av den här slipsen du refererar till, kan du länka?
http://www.itdemokrati.nu/page16.html
http://www.itdemokrati.nu/page17.html
Utredarna och åklagarna verkar mena att slipsen var vinklad i exakt 180 grader när OP sköts i ryggen så att en kula orsakade två utgångshål endast på framsidan av slipsen på vägen ut genom bröstet.
Dom verkar mena att OP sköts med ett skott i ryggen, men flera vittnessmål, det första inslaget i TV på morgonen i Rapport och foton på slipsen tyder mer på två eller ännu flera skott.
Dom första uppgifterna är ganska entydiga.
Dagarna efter så ändras beskrivningen samtidigt som vittnen beskriver att dom bemöttes av en oprofessionell attityd, slarv och ledningen beskrivs som inkompetent.
Du hittar vittnesmål och obduktionsprotokoll m.m. här.
http://www.itdemokrati.nu/page36.html
Den svenska polisen och Säpo saboterade och vilseledde nog inte utredningen medvetet, det skulle eventuellt bryta mot Sveriges grundlag. Möjligen att några enskilda individer i efterhand drog sitt strå till stacken och saboterade och vilseledde utan att medverka i en på förhand organiserad komplott.
Andra kanske saboterade utredningen i god tro, till exempel så försvann tydligen OPs dagbok som en av utredarna menar att SAPO städade undan. Andra menar att LP hade dagboken i sin ägo och att hon behöll den eftersom hon menade att den var privat och ointressant för utredarna.
Senast redigerad av qutm 2020-07-02 kl. 03:07.
Citera
2020-07-02, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Boboslacke har rätt i sak, han formulerar det bara på ett hårt sätt. När ett förlopp har skett så måste man slå ihop samtliga vittnesmål med varandra och kombinera med en sorts rimlighetsprincip. Slutresultatet är vad som skedde. Om man analyserar sönder vittnesmålen kommer man att hitta enstaka detaljer som inte passar in. I fiktionens värld är det ofta här lösningen sitter eftersom det blir bra TV - den dolda detaljen som gör hela skillnaden för den uppmärksamma utredaren.

Gör man det i verkligheten eskalerar konspirationslogiken. Någon har kört bil, tittat ut genom rutan och sett tre personer. Han har omedvetet tolkat det som ett sällskap eftersom det är det rimligaste, definitivt rimligare än ett pågående mord. Men om man kör fast i den här detaljen har man plötsligt ett mötesscenario, sen måste Lisbeth vara med i konspirationen och sen är det igång.

Som lite kuriosa hade vi en gång ett slagsmål i vår studentkorridor, snabbt förlopp och med en för oss okänd person. En av våra kriminologstudenter gjorde ett experiment dagen efter där vi fyllde i våra signalementsuppgifter i en tabell. Jag hade fullständigt tvärfel, glasögon och blå jacka hade han inte alls trots att jag var helt övertygad om det. I alla fall inte enligt alla andra sammanlagda vittnesmål. Trots att jag såg det tydligt och stod fem meter bort. Jag förstår att man kan missa ett par glasögon, men att se ett par glasögon som inte finns? Ändå är det såhär vittnespsykologi fungerar.

En enskild granskare hade kunnat singla ut mig och argumentera för hur gärningsmannen visst bar glasögon och blå jacka och hänvisa till min bra vinkel och trovärdighet i förhören. Varför mörkar utredningen gärningsmannens glasögon? Läs Filters intervju med H24 - vittnet utredningen har sopat under mattan.

Can you please expand on this:
Varför mörkar utredningen gärningsmannens glasögon?

What did the eyeglasses look like?
Citera
2020-07-02, 06:39
Medlem
Crime-boy2s avatar
Holmér och Ebbe hade alltså ett förhållande? Nån som hört om detta tidigare?

https://www.youtube.com/watch?v=8PTalLjhJ-U&fbclid=IwAR1otOpv309z9JwadnQnE3qSPQJ4ADi_GYfLoGm BRbMw9MLi1g7AViXkFZI&app=desktop
Citera
2020-07-02, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken

Ja, han var väl inte glad när det blev bom på den tekniska bevisningen. Ingen ifrågasätter hans hälsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in