Citat:
Ursprungligen postat av
Schlesien
Vittne Anders D har en beskrivning där Olof och Lisbet stod still med ryggen mot Sveavägen, riktade mot en tredje person vilken hade ryggen mot husväggen. Möjligen ytterligare något vittne har uppfattat det som en kommunikation?
För min del tycker jag inte att man bara kan släppa det där med AD:s samtal. Det är en mycket tidig uppgift.
AB pratar om att de tre framför honom "gick och småpratade" (även om han inte hörde något samtal).
Anna Hage framkommer nu med sin "klunga" vilket naturligtvis är en iakttagelse utan värde om hon plötsligt "minns" den nu.
Men om hon burit med sig minnet i alla år så är det en annan sak. Det låter dock väldigt besynnerligt att hon först nu berättar det bara för att polisen frågar om det. Det borde hon väl ha sagt ändå direkt efter mordet. Är inte det en rätt naturlig reaktion, att vilja berätta exakt vad man sett.
Att hon sedan säger att OP föll med ryggen mot henne skulle betyda att Palme sköts i bröstet, detsamma säger väl både AD och en av tjejerna i hans bil. Men det vet vi med säkerhet är en felaktig uppgift (obduktionen).
Christina Vallin säger att hon såg de tre stå som i en triangel vilket naturligtvis bara kan betyda att hon såg GM stå bakom paret Palme helt enligt den officiella versionen.
Eller att de stod och samtalade sekunderna före skotten?
Och så har vi då AD med samtalet mellan de tre. Jag har aldrig förstått exakt var de stod? Stod de utanför Dekorimas entré eller lite längre norrut, närmare reklampelaren?
Såg AD dem när han rullade fram mot trafikljuset eller såg han dem när han hade stannat? I förhöret står det väl att de stod i hörnet Tunnelgatan/Sveavägen vilket antingen är en slarvig formulering som kan betyda lite varstans eller så stod de och samtalade bara några få meter från mordplatsen?
Värt att notera i AB-artikeln är också att Anna Hage förevisades en film på SE, men hon kände inte igen honom som GM. Däremot bör hon ju ha känt igen honom från medierna och rättegångarna?
Hennes intryck av SE:s sätt att springa stämde inte med hennes minnesbild av mördarens sätt att springa.
Detsamma säger ju Inge Morelius om SE. Det var inte han.
Om det nu var så att mordet föregicks av en kort ordväxling så har LP i alla år förtigit det. Hennes utrop "Nej, vad gör du?" kan dock tyda på att hon reagerat på gärningsmannen strax innan skotten och nu skrek riktat till honom?
Jag tycker det är något skumt med sekunderna före skotten. Tog GM kontakt? PU kanske har fler förhör i riktning mot det här "samtalet"?