2020-07-01, 20:47
Medlem
Luftgevars avatar
Hej!

Hur länge överlever 4 veckors kattungar utan mat?
Letar nämligen efter kattungar på en gård men hittar dom inte, vet ej hur länge man ska fortsätta leta tills det är lönlöst?
Det har nu gått 2 dagar efter att deras mamma dött så dom har varit utan mat/vatten så länge.

Vad tror ni?
Citera
2020-07-01, 21:17
Medlem
Så sorgligt. Jag vet inte hur många dygn de överlever, men be om hjälp i en lokal Facebookgrupp för hundar. En nyfiken hundnos och hundens skarpa hörsel letar bättre än en människa utan att veta att den ska söka efter något specifikt. Kanske någon granne (du inte känner) med hund redan vet var mamman gömt ungarna?
Citera
2020-07-01, 21:46
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Är det bara en unge du hittat? Hur går det med den?

Vet inte heller hur länge de klarar sig. Beror på hur varmt det varit men kattungar är tuffare än man tror. Ett dygn till i alla fall, om det inte varit 30 gr varmt, gissar jag.

Du kan ringa till jourhavande veterinär och få ett säkrare svar, det brukar inte kosta nåt att ställa frågor.
Citera
2020-07-01, 22:36
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Är det bara en unge du hittat? Hur går det med den?

Vet inte heller hur länge de klarar sig. Beror på hur varmt det varit men kattungar är tuffare än man tror. Ett dygn till i alla fall, om det inte varit 30 gr varmt, gissar jag.

Du kan ringa till jourhavande veterinär och få ett säkrare svar, det brukar inte kosta nåt att ställa frågor.
Ja har bara hittat en av dom. Den mår bra, den var svag när ägaren av gården hittade den men nu har den fått äta välling som jag gjort åt den och den mår bra nu. Den lapar mat själv, är vild och kurrar när man gosar med den så den klarar sig nog
Citera
2020-07-01, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Ja har bara hittat en av dom. Den mår bra, den var svag när ägaren av gården hittade den men nu har den fått äta välling som jag gjort åt den och den mår bra nu. Den lapar mat själv, är vild och kurrar när man gosar med den så den klarar sig nog

Det var väldigt glädjande nyheter men samtidigt väldigt trist om det finns fler där ute!

Utan vatten klarar en katt sig nog bara några få dagar. Utan mat men med tillgång till vatten kan en katt klara sig flera veckor.

Eftersom katter inte öppnar sina ögon förrän de är två veckor gamla har jag svårt att tro att kattungarna skulle ta sig väldigt långt själva. Än mindre hitta vatten och föda. De finns nog i nära anslutning till där du fann den första och är de inte där så har antagligen något rovdjur tagit dem. Tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in