Citat:
Ursprungligen postat av
ArgusOne
Skillnad på att ge honom etniciteten afghan och att lägga upp en bild? Finns inte bild på någon inblandad.
Nu tog jag bild på honom som exempel för att tydligt visa på problematiken då det var enklast. Alla beskrivningar av gärningsmannen påverkar förstås, om det bara var en man med utländskt ursprung på platsen, vem tror du skulle bli utpekad? Vittnesuppgifter är ofta opålitliga och extremt lättpåverkade.
I förhör får exempelvis inte polisen fråga om den blåa bilen eftersom att det kan påverka vittnets minnesbild. Varje uppgift som man ger vittnet påverkar trovärdigheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
kakelgalten
Jo, detta kan - i princip - äga sin riktighet, men i eftermiddags blev en 100-årig kvinna rånad på sina smycken i Örebro, och polisen vill få in tips om någon sett en "kortklippt man, ca 175 cm lång, med brun axelremsväska och en svart cykel". (Signalementet stämmer bra på mig.)
Du kan väl inte påstå att detta inte är tvättat?
OT: Varför är inte Doraemon och manskahahusvagn här inne och berättar för oss att detta inte är invandringsrelaterat?
Jag skulle gärna vilja höra var de har att säga...
Det var ju precis vad jag skrev, man uppger signalement om man ännu letar personen, inte om han redan är gripen. Man kan i ett senare skede lämna vissa uppgifter om man behöver få fram ytterligare vittnen men det sker ju inte dag 1.