2020-07-01, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Kan någon förklara varför dödstalen minskar (viruset har ju inte blivit mindre farligt)? Spridningen pågår ju fortfarande, om än i lite mindre skala. Men andelen som har antikroppar i Stockholm är 2 av 10, och 1 av 10 i övriga landet. Det finns med andra ord många som fortfarande riskerar smitta, och med så många sittandes på uteserveringar så har jag svårt att förstå hur det inte går upp.
Sverige består inte enbart av Stockholm
Citera
2020-07-01, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vikarierande chefsideolog på FHM påstod igår på PK att vi inte längre har någon överdödligheten vilket betyder att de som dör nu skulle ha dött ändå, med eller utan COVID-19.

Normalt sett så dör 250 personer per dygn i genomsnitt i Sverige (90 000 per år). Att då 10-15% av dessa råkar ha COVID kanske inte är så uppseendeväckande trots allt. Möjligen är 15% högt, men 10% mer rimligt, om man skall se till hur stor smittspridningen är.

Så 10 extra COVID-döda kan det kanske röra sig om. Många bäckar små etc. Blir ju ett par tusen avlidna till innan året är slut om det fortsätter.

Sen har det ju varit värmebölja också, vilket kan påverka dödligheten en del. Onsdag är väl uppsamlingsdag dessutom.

Möjligen biter sig Sverige i svansen genom att vara så ärliga och rapportera "allt som inte rör sig" längre, i.e. alla som dör med och inte bara av.

Ibland verkar också torsdagen vara en uppsamlingsdag. Men vi får se vad som händer i morgon. Men nu tror jag inte bara det är multisjuka som dör. Det är säkert många friska äldre i utanförskapsområdena (utlänningar kan man säga) som blir smittade och kommer in för sent till behandling för dom tas inte på allvar. Jag tror inte längre att det är äldreboendena som är problemet, inte i den utsträckningen som tidigare.

Lite svårt att dra några vettiga slutsatser av siffran 37 utan att ha lite mer info om åldersfördelning etc.

Jag fick visst inte iväg mitt svar. Du kan ha rätt men ibland är också torsdagen en uppsamlingsdag, vi får se vad som händer i morgon. Nu tror jag inte längre att äldreboendena är problemet i samma utsträckning som tidigare. Istället är det dom äldre i invandrarfamiljerna som blir smittade i något som ser ut som en vanlig förkylning. Sedan får dom andningsproblem och körs in för sent till sjukhus. Det är vad jag tror. Dom behöver inte vara så fruktansvärt gamla, kan vara Somalier, Syrier eller Irakier runt 60 år gissar jag. Men vi får se.
Citera
2020-07-01, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Så länge varar inte antikroppar.

I imagine it’s to do with the memory cells.

I don’t understand what we’re debating here. You’ve made several false claims about things you’ve believed I’ve said, and I’ve corrected your misconceptions. You’ve then asked follow-up questions based on these, to which I’ve answered. What is the end goal here? Are we playing 21 questions, are you upset at my skepticism towards supposed T-Cell immunity without seroconversion? Are you genuinely interested in learning about these vaccinations?

I’m confused, in all honesty.
Citera
2020-07-01, 18:41
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Dom flesta dödsfall är blattejävlar som varken lyssnar eller vill förstå, sen har experterna mage att skylla på Sverige för att dom är oförmögna att läsa sig svenska språket samt lever i sina jävla flock kulturer.

Invandrare jobbar i högriskyrken som taxichaufför, städare och äldreboende och har butiker med kallskänka. Det är kötthanteringen som är boven i dramat inte lockdown eller inte lockdown eller invandrare som hostar och petar sig i näsan. Alla hostar och petar näsan.
Citera
2020-07-01, 18:42
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kprea
Kommun i södra Sverige. Släkting 20 års åldern med typ 1 diabetes. samt skall behandlas för hjärntumör om några veckor.

Får svårt att andas pipig andning, ont i bröstet.
Torrhosta, huvudvärk förhöjd puls och andfådd vid aktivitet ingen feber.

Ringer vårdcentralen, får tid dag efter.
Väl där misstänks lunginflammation.
Får penicillin o luftrörsvidgande.

Dom vägrar Covid test "görs bara till vårdpersonal"
Jag lackar ur, hotar med att ringa behandlande läkare i Lund. Covid test åker fram, vi väntar på besked.

Tror FAN vi inte har så många bekräftadefall i Sverige! Gamlingar dör som flugor UTAN att testas. Det mina vänner är Sverige 2020!
Konstigt för i den regionen jag bor i tar de covidtest på typ alla som ens har en antydan till feber eller annat minimalt symptom.
Citera
2020-07-01, 18:46
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Invandrare jobbar i högriskyrken som taxichaufför, städare och äldreboende och har butiker med kallskänka. Det är kötthanteringen som är boven i dramat inte lockdown eller inte lockdown eller invandrare som hostar och petar sig i näsan. Alla hostar och petar näsan.

Är det där 250 vs. 5395 ligger alltså?

En grej om vi snackat typ dubbelt så många döda, men blir lite lätt stolligt när folk försöker få 20+ till det. Dubbelt så många hade varit rätt långsökt redan där liksom...
Citera
2020-07-01, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I imagine it’s to do with the memory cells.

I don’t understand what we’re debating here. You’ve made several false claims about things you’ve believed I’ve said, and I’ve corrected your misconceptions. You’ve then asked follow-up questions based on these, to which I’ve answered. What is the end goal here? Are we playing 21 questions, are you upset at my skepticism towards supposed T-Cell immunity without seroconversion? Are you genuinely interested in learning about these vaccinations?

I’m confused, in all honesty.
Jag har inte påstått något. Jag ville veta varför vacciner ger bättre immunitet än virus själv.

Du har inte gett något övertygande svar, hittills.

Just nu påstår du att det finns minnesceller, i immunsvaret mot virus, helt plötsligt . . .
Citera
2020-07-01, 18:53
Medlem
Citat:
Jag har inte påstått något. Jag ville veta varför vacciner ger bättre immunitet än virus själv.

Just nu påstår du att det finns minnesceller, i immunsvaret mot virus, helt plötsligt . . .

Alla bildar inte antikroppar av viruset.
Citera
2020-07-01, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Kan någon förklara varför dödstalen minskar (viruset har ju inte blivit mindre farligt)? Spridningen pågår ju fortfarande, om än i lite mindre skala. Men andelen som har antikroppar i Stockholm är 2 av 10, och 1 av 10 i övriga landet. Det finns med andra ord många som fortfarande riskerar smitta, och med så många sittandes på uteserveringar så har jag svårt att förstå hur det inte går upp.

The R0 is below 1. This means that exponential growth is not happening and that the number of people currently infected in the country has shrunk. The last given figures for this was 0.3% currently infected towards the end of May. I believe it is currently around 0.1% to 0.2%.

The last given figures for infection in the country was something like around 6-7%. But there are factors in these numbers that are likely to have given a higher result than what may actually be true. These results are taken from randomized blood-tests from Vårdcentralen. It is also unsure as to whether they have adjusted their results to cover the false-positive rate for these tests, which would mean the actual rate of infection last measured is 5-6%. I don’t know if, or even how, to calculate the potential bias from picking blood samples from primary care. But there is likely some inherent bias involved in doing so that will lead to a higher result. Comparably, randomized blood donor samples released at the same time NOT from Vårdcentralen registered a 5% infection rate in the country. In Stockholm, this was registered at 10% the last I have seen. The same caveats apply as their general population testing.

I believe that the death rate has gone down because this general level of infection has gone down alongside hospitals becoming better at treating patients. If a larger percentage of the population was to become sick, for example, 2%, then this would place a lot of strain on the hospitals. This would then lead to the death rate increasing, because such a high amount of population spread will find its way into the more vulnerable age groups, and because of the hospital strain.

I believe the R0 finds itself below 1, meaning the rate of infection is reducing, due to the fact the coronavirus is seasonal. Immune systems are stronger during this time period. Pollen is nature’s antiviral, and sunlight helps to kill the virus. We are also outside more often where the virus struggles to spread as effectively due to these factors. Things such as reduced rainfall also lower the infectivity of the virus outside, alongside things such as a low AC rate in buildings stopping spread when inside (America is also having their summer, so is the Middle East, but I believe their continued exponential growth is due to this AC use, and due to staying primarily indoors during summer). I also believe that when the summer is over, and these natural protections and mitigation factors are removed, exponential growth may return.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Konstigt för i den regionen jag bor i tar de covidtest på typ alla som ens har en antydan till feber eller annat minimalt symptom.

Gäller även Skåne vad jag har hört från person som fick tid för test inom 15 minuter. Han hade lite känning i halsen. Det var allt..
Citera
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Är det där 250 vs. 5395 ligger alltså?

En grej om vi snackat typ dubbelt så många döda, men blir lite lätt stolligt när folk försöker få 20+ till det. Dubbelt så många hade varit rätt långsökt redan där liksom...

Ja skillnaden ligger i en explosiv klustersmitta från kallskänken. Det är därför det kallas klustersmitta, 250 på ett ställe och 5000 på ett annat. Drakoniska åtgärder där man isolerar befolkningen minskar förstår antal klusterutbrott eftersom färre åker taxi till kallskänkan. Mycket bättre teori än de andra som presenterats i tråden är det i alla fall, en känd klustersmittväg som mörklagts av Trump avslöjades idag.
https://www.theguardian.com/environment/2020/jul/01/revealed-covid-19-outbreaks-meat-processing-plants-north-carolina
Citera
2020-07-01, 18:56
Medlem
Citat:

Aren’t you a nurse working in healthcare? The fact that you don’t know the mechanics of a booster shot is scandalous. Ask somebody at your workplace why secondary, even tertiary injections of a vaccination are given — and how long the primary vaccination would protect for, otherwise.

In the very possible event that you don’t work in healthcare:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Booster_dose

I believe I have given you the right answers to every question you have asked.

You also lack a basic understanding of the immune system if you don’t understand the memory T & B cells roles in immunity.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in