2020-07-01, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Precis. Skåne med 1.3 miljoner invånare har 10 nya fall på ett dygn. Måste vara lättare att hitta snömannen än viruset.

Vill bara flika in att Skåne ännu inte gått ut med info kring allmän testning.
Dock pratade jag med en igår som kände lite i halsen och tog kontakt med vårdcentralen på orten jag bor. Hon fick tid för provtagning inom 15 minuter, så nog börjar testningen skalas upp även här.

Känns ju lite lovande..
Citera
2020-07-01, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Snygg avledning av diskussionen. Det hela började med att du citerade en användare som mycket korrekt observerat att det inte finns en relation mellan antal döda och lockdown. Varför tar du ens in Tegnell? Jag är den första som säger att han inte agerat 100% korrekt denna period. Men hans övergripande strategi är helt rätt. Skydda äldre, låt sjukdomen bränna igenom de unga och friska. När dessa utvecklar immunitet stoppas smittspridningen och vi har en långsiktigt hållbar modell.

"Men, men vänta på vaccin!!"

Sluta drömma. Ett pålitligt vaccin kommer inte komma förrän om flera år, och även då kommer inte 60% av befolkningen vaccinera sig. Vår strategi är den enda långsiktigt hållbara, och nu börjar den fungera precis som den ska när antals fall ökar dramatiskt och trots det så sjunker IVA och antalet döda ner mot noll.

Du kan vara inne på rätt spår.
Jag är ju kluven i frågan men tycker ditt inlägg är sakligt och klart tänkvärt.
Citera
2020-07-01, 14:53
Medlem
Citat:
Precis. Skåne med 1.3 miljoner invånare har 10 nya fall på ett dygn. Måste vara lättare att hitta snömannen än viruset.

Källa på att vanligt folk i Skåne får testa sig och i den breda testningen har de endast hittat 10 nya fall.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Möjligtvis då för att nuvarande personal ska få semester.. De kanske hamnar på vanliga avdelningar istället nu sommartid?

Kan ju va D vitamin också.. Lägre ålder på smittade o mer d vitamin kan kanske förklara en del
Citera
Medlem
Citat:
Möjligtvis då för att nuvarande personal ska få semester.. De kanske hamnar på vanliga avdelningar istället nu sommartid?
https://www.instagram.com/p/CB3ooagHosi/?igshid=fn4q8709eofz
Citera
Medlem
Citat:

Nej. Antalet sjunker på vanlig avdelningar också.. man måste ju förstå att man knappast skrivs ut från iva till hemmet. Man lär ju ”mellanlanda” på vanlig avdelning ett bra tag, så att när siffrorna på iva går ner är det väldigt gott tecken.
Citera
2020-07-01, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vill bara flika in att Skåne ännu inte gått ut med info kring allmän testning.
Dock pratade jag med en igår som kände lite i halsen och tog kontakt med vårdcentralen på orten jag bor. Hon fick tid för provtagning inom 15 minuter, så nog börjar testningen skalas upp även här.

Känns ju lite lovande..
Alla med symptom får testa sig i Skåne. Hemtest ska presenteras på fredag.
Citera
2020-07-01, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Källa på att vanligt folk i Skåne får testa sig och i den breda testningen har de endast hittat 10 nya fall.

Läs min förra post.. sen vet jag förstås inte hur det fungerar i resten av Skåne, men redan efter studenten gick regionen ut och berättade att man börjat hitta många milda fall bland 18-20 åringar. Det lär ju bara hänt genom breddad testning..
Citera
2020-07-01, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Alla med symptom får testa sig i Skåne. Hemtest ska presenteras på fredag.

Menade bara att man inte gått ut med att man startat upp, men det verkar ändå vara så att man faktiskt redan nu får testa sig på VC
Citera
2020-07-01, 14:58
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Klart jag tar från början när vi tog första testet i Sverige tills nu och för att sedan se när det började öka?

Logik anyone?
Om vi förenklar det:

Låt säga att vi i mars hade 10 allvarligt sjuka och 90 milda fall. Vi provtar bara allvarliga fall och redovisar 10 fall.

Nu har vi 10 allvarligt sjuka och 90 milda fall. Vi provtar nu alla och redovisar 100 fall.

Tycker du fortfarande att man kan säga att ”smittan ökar” för att fler fall redovisas?
Citera
2020-07-01, 14:59
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Vill minnas att hela USA stängdes ned. Ändå så stiger antalet fall där som en raket från Esrange. De måste väl tycka att den här nedstängningen var helt misslyckad? Nu med facit i hand.

Det är nog en ganska vanlig uppfattning.

Se på situationen just nu. Det kan ju tyckas frestande att införa allvarliga restriktioner i t.ex. Florida och Texas, men samhället och näringslivet där "tål" knappast något som liknar lockdown nu.

När spridningen tog fart snabbt i New York förordade jag lokala åtgärder snarare än nationella. Om USA gått den vägen så hade dom haft bättre åtgärder att ta till i t.ex. Florida och Texas nu.

Dock ser det ju ut som om dödligheten är lägre nu än i början av pandemin. Jag gissar att det beror på att man lärt sig att bättre använda till buds stående medel, som syresättning, användning av blodförtunnande, m.m.

Om dödligheten kan hållas nere så kommer det nog att vara möjligt att rida ut den här "stormen", men kommer det att vara möjligt? Eller kommer dödligheten att ta fart snart i USAs "andra våg"?

Citera
2020-07-01, 15:01
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Österrike varnar sina medborgare för resor till sex Balkanländer. Österrikiska medborgare som redan befinner sig i ett av länderna rekommenderas lämna omedelbart.

Corona-Sverige finns sedan länge såklart med på svarta listan.

Coronavirus: Austria issues travel warning for six Balkan states
Citat:
Austria has issued travel warnings for the whole of the Western Balkans, on the day the European Union added two of the six states in the region to a safe list.
The category-six warning affects all travel to the Western Balkans and recommends that Austrians return from the countries involved immediately. Those coming back will either face a 14-day quarantine or must show proof of a negative Covid-19 test.
The UK, Portugal, Sweden and Turkey are also subject to Austria's highest warning level in Europe.

källa bbc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in