Citat:
Uppenbarligen misslyckades Sverige med. Det vi gjorde istället resulterade i en flera hundra procent högre dödstal än våra grannar. Vi står också fortfarande i en situation där vi inte har en aning om smittspridningen i samhället. Vi ska inte tala om med en vård som är helt slutkörd desutom.UK har haft lockdown och har 43 730 döda.
USA har haft lockdown och har 130 123 döda.
Jag säger inte att lockdown är betydelselöst. Jag säger bara:
– Det finns andra åtgärder som också har betydelse.
– Om man kan uppnå samma resultat som vid lockdown med ett "öppnare" samhälle så har det viktiga fördelar.
Genom att inte blunda för komplexiteten i både spridning och i hantering av riskgrupper så tror jag att man kan komma långt med ett skydd som samtidigt tillåter att de flesta verksamheter tillåts fortsätta.
Kollektivtrafik kontra enskilda transporter, tätort kontra glesbygd är för mig exempel på sådant som man ska väga in när man utfärdar regler som begränsar smittspridning.
–
USA har haft lockdown och har 130 123 döda.
Jag säger inte att lockdown är betydelselöst. Jag säger bara:
– Det finns andra åtgärder som också har betydelse.
– Om man kan uppnå samma resultat som vid lockdown med ett "öppnare" samhälle så har det viktiga fördelar.
Genom att inte blunda för komplexiteten i både spridning och i hantering av riskgrupper så tror jag att man kan komma långt med ett skydd som samtidigt tillåter att de flesta verksamheter tillåts fortsätta.
Kollektivtrafik kontra enskilda transporter, tätort kontra glesbygd är för mig exempel på sådant som man ska väga in när man utfärdar regler som begränsar smittspridning.
–
Våra grannar har förutom låga dödstal som knappt eller inget alls påverkat överdödligheten med full kontroll över smittspridningen och en vårdapparat som i princip är intakt.
Vad kan det bero på, tro?
Och ja, det finns de länder som infört restriktioner och nedstängningar som trots det farit illa. Gemensamt är att de reagerat försent men om man verkligen kollar kurvorna har det fått effekt då man slutligen har vänt trenden brant ner vilket vi inte har åstadkommit än.
USA och kanske UK är specialfall där framförallt de förstnämnda bara delvis lyckats med karantän, munskydd och att få folk med på det. Brasilien ska vi inte tala om.