2020-07-01, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoloid
Men testar dom övriga länderna lika mot viruset som vi gör här i Sverige?

I början låg Sverige mycket efter i testkapacitet. Dock verkar Sverige just nu testa mycket mer än andra och det ser jag som något mycket positivt. Vi måste testa för att få kunskap om spridningen.
Citera
2020-07-01, 13:35
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Det är ju uppenbart att en viss grupp i Sverige är hårdast drabbad (trångbodda invandrare från mena-länder). Frågan är hur dödstalet hade sett ut om vi inte hade haft dessa i Sverige, typ som i våra grannländer i norden... Lägg till de faktum att många av dessa jobbar (både som vårdpersonal och städare osv) på ålderdomshem i Sverige och därmed fört vidare smittan dit. Börjar tro att detta är en mer trolig förklaring till de höga dödstalen i Sverige än våran brist på lockdown.

Fast majoriteten av alla döda i Sverige är just från äldrevården där man bortprioriterade äldre till palliativ vård så de dog istället för IVA.

Vi har ju höga dödssiffror för att vi har haft en stor smittspridning i samhället.
Citera
2020-07-01, 13:36
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Norge har 250 döda, Sverige har 5 300. Så någon nytta med "lockdown" verkar det ha varit.
Är det lockdown varje influensasäsong som gäller eller klarar man sig med enbart en sen är man fri från skiten för all framtid?
Citera
2020-07-01, 13:36
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
UK har haft lockdown och har 43 730 döda.
USA har haft lockdown och har 130 123 döda.

Jag säger inte att lockdown är betydelselöst. Jag säger bara:
– Det finns andra åtgärder som också har betydelse.
– Om man kan uppnå samma resultat som vid lockdown med ett "öppnare" samhälle så har det viktiga fördelar.

Genom att inte blunda för komplexiteten i både spridning och i hantering av riskgrupper så tror jag att man kan komma långt med ett skydd som samtidigt tillåter att de flesta verksamheter tillåts fortsätta.

Kollektivtrafik kontra enskilda transporter, tätort kontra glesbygd är för mig exempel på sådant som man ska väga in när man utfärdar regler som begränsar smittspridning.

Hur många döda skulle UK och USA haft utan lockdown? Det kommer vi aldrig veta. Däremot hade Norge och Danmark ungefär samma smittkurvor som Sverige innan de gjorde sina nerstängningar och de fick in viruset ungefär samtidigt (troligen). Det finns naturligtvis många andra åtgärder än lockdown att ta till, men det är nödbromsen i det här fallet. De styrande skulle ha dragit i den i Sverige också.
Citera
2020-07-01, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Fast majoriteten av alla döda i Sverige är just från äldrevården där man bortprioriterade äldre till palliativ vård så de dog istället för IVA.

Vi har ju höga dödssiffror för att vi har haft en stor smittspridning i samhället.
Stor smittspridning i samhället betyder inte per automatik att det behöver spridas till äldrevården... Någon måste ta in det till äldrevården med.
Citera
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Är det lockdown varje influensasäsong som gäller eller klarar man sig med enbart en sen är man fri från skiten för all framtid?
Jag vet inte om du hängt med sedan januari men covid-19 är inte influensa.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Räknade de inte med 80 tusen döda i Sverige om vi inte låste in oss?

De har ju öppet erkänt att deras beräkningsmodul var ett skämt. Gick något radioprogram där en erfaren programmerare efter att ha tittat på koden dömde ut den som spagettikod som inte gick att begripa.

Du tänker på något helt annat nu.

Detta var en simulering som gjordes av 3 svenska universitet som tog hjälp av en superdator för att göra en uträkning.

https://fof.se/artikel/simulering-visar-80-000-doda-i-covid-19-i-sverige

Att Englands lockdown har räddat liv är ju allmänt känd vid det här laget. De sa att de skulle haft hälften av alla de döda om de stängde en vecka tidigare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Imperial räknade att runt 3.1 miljoner skulle ha dött utan en lockdown.

Så det har ju i alla fall förhindrat en himla massa döda.

Neil Ferguson på Imperial College är inte jättepopulär i England direkt. Det verkar finnas ett utbrett hat mot honom och hans gängs uppskattningar kring dödssiffrorna.
Han och hans gäng på Imperial college uppskattade runt 50000 avlidna i Sverige 1:a Maj förövrigt om jag inte missminner mig helt.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Svårt att skydda riskgrupper med stor samhällsspridning.
Ja, det är en omöjlighet.
Citera
2020-07-01, 13:39
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Stor smittspridning i samhället betyder inte per automatik att det behöver spridas till äldrevården... Någon måste ta in det till äldrevården med.

Har jag inte sagt heller...
Citera
2020-07-01, 13:42
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Neil Ferguson på Imperial College är inte jättepopulär i England direkt. Det verkar finnas ett utbrett hat mot honom och hans gängs uppskattningar kring dödssiffrorna.
Han och hans gäng på Imperial college uppskattade runt 50000 avlidna i Sverige 1:a Maj förövrigt om jag inte missminner mig helt.

Han är väl Sveriges svar på Tegnell. Skillnaden är väl att han har väl haft rätt om något medan Tegnell har haft fel om allt i snart ett halvår.

Källa dock på uttalandet om 50 000 döda och i vilken uträkning det var?

Vart tog Geisecke vägen förresten?

Han försvann när det kom fram att han inte var en oberoende expert utan var köpt av FHM för att sprida falsk propaganda.
Citera
2020-07-01, 13:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Finns det uppdaterad statistik beträffande lokal smittspridning? Tänker då på hur det ser ut i landets 290 kommuner, men kanske även i postnummerordning. Vi vet ju att smittan främst är en klustersmitta, så denna statistik skulle ju vara mycket intressant. Då kan man bedöma risksituationen mer detaljerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in