2020-07-11, 14:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det vet du. De låga förväntningarnas rasism, förstås. Enligt godhetsknarkarna kan man inte kräva ansvar av genetiskt efterblivna (en outtalad sanning, enligt värdegrundshjon).

Dessutom är det en ganska spridd uppfattning att corona är en förkylning, alltså bör araberna klara sig undan med en liten smäll på fingrarna. Det är ju inget dödligt de sprider, inte sant AuschwitzName (jag vet att du läser detta).
Nä enligt er godhetsknarkare i tråden ska de få skadestånd från skattebetalarna istället när deras gamla anhöriga går bort av Corona som de dragit hem.

Svenska staten har brutit mot deras mänskliga rättigheter och inte skyddat dem från Coronaviruset ju.
Citera
2020-07-11, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag förstår inte syftet med en kommision som ska arbeta med det här i 2 år. Det står ju klart redan nu att regeringen och FHM fuckat upp det hela. 22 gånger fler döda än Norge är svårt att skylla på otur.
SLUMPEN(?) som generaldirektören säger.
Citera
2020-07-11, 14:49
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nä enligt er godhetsknarkare i tråden ska de få skadestånd från skattebetalarna istället när deras gamla anhöriga går bort av Corona som de dragit hem.

Svenska staten har brutit mot deras mänskliga rättigheter och inte skyddat dem från Coronaviruset ju.
Jaså, jag är en godhetsknarkare? Din analysförmåga lämnar jävligt mycket att önska, din jävla sopa.

Det du skriver är dock på pricken hur samtalet kommer att fortgå, det såg vi redan när det blev uppenbart att järvanegrerna dog som flugor av viruset. Då var det plötsligt statens fel som inte delat ut varningar på oogaboogaspråket. Jag tycker ju att staten skött coronan jävligt uselt överlag, så om det blir aktuellt med negerskadestånd får du ta på dig den saken, din lilla systemlakej och Tegnellminion där.
Citera
2020-07-11, 14:52
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nu räcker det inte med en peerreviewad artikel för att något ska betraktas som ett fastslaget faktum. Det krävs att nån annan upprepar resultatet innan det blir till ett vetenskapligt faktum, som ändå alltid kan omkullkastas av nya rön.

Det är inget nytt för covid19. Vad är det som är så märkligt med antikroppar?

Inget säger väl att man inte blivit av med det bara för att man lider av kvarstående symptom efter infektionen? Post-viral fatigue är just "post". Tror dessutom inte din jämförelse med hepatit-c är särskilt meningsfull i sammanhanget. Vattkoppsvirus blir vi aldrig av med, och smittar trots detta inte, men det ställer i allmänhet inte till med några problem, förutom att ett fåtal personer kan få bältros. Eller har du några peerreviewade studier som slår fast att SARS-CoV-2 stannar i kroppen för all framtid? Gissar att svaret på det är nej, så vad svamlar du om?
Vi har inga longitudinella studier öht då SARS-CoV-2 cirkulerat nu drygt ett halvår bara. VI får gå på det vi hittills har sett. Den stora nu accepterade studien är den från Spanien.
Citera
2020-07-11, 14:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Så hur förklarar din studie de kraftiga uppgångarna som följs av kraftiga nedgångar om 60% måste ha antikroppar som du tror?

Dessa studier är naturligtvis viktiga pusselbitar men du kan inte plocka en och tro att den förklarar helheten.

Ta ut huvudet ur arslet och skåda ljuset!
Det verkar därifrån du hämtar dina slutsatser snarare.
Citera
2020-07-11, 15:18
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Nästan en tredjedel av alla helikoptertransporter av coronapatienter som Försvarsmakten har genomfört i landet har varit åt Region Jönköpings län.

Det är Jönköpings-Posten som gjort en kartläggning av hur regionen har nyttjat helikoptertransporter för covidpatienter som ska få vård på andra sjukhus. Kartläggningen sträcker sig fram till första juli, och då har regionen utnyttjat flygtid på närmare 45 timmar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/vanligare-att-region-jonkopings-covidpatienter-flygs-med-helikopter

Undrar om det är varför Lund och Kristianstad har haft förhållandevis många på IVA trots begränsad smittspridning? Malmö saknar helikopterplatta så dit har de inte åkt.
Citera
2020-07-11, 15:19
Moderator
Chantres avatar
Fortsatt många nya smittade i Norrbottens län.

22 st senaste dygnet. Skåne ligger på runt 25+ med större folkmängd.
Citera
2020-07-11, 15:22
Medlem
Jag är av uppfattningen att Sverige borde ha gjort som grannländerna och stängt ner, oavsett om detta skulle haft någon gynnsam effekt på antalet sjuka och döda, helt enkelt därför att det inte fanns mycket att vinna på att följa en helt egen strategi (men uppenbarligen mycket att förlora). På den punkten är jag kritisk. Men nu ser jag inte att det finns så mycket att göra, även om jag tycker att det är bra att coronakommissionen ska göra en utredning.

Många är dock väldigt förbannade på Sverige och vår strategi. Jag är intresserad av vad ni tycker att Sverige bör göra nu för att, exempelvis, vårt rykte ska förbättras i omvärlden. Kommer allt att bli bra bara "de skyldiga" ställs till ansvar? Bör vi införa strikt lockdown? Något annat?
Citera
2020-07-11, 15:23
Moderator
Chantres avatar
Citat:
I en intervju med Svenska Dagbladet säger Johan Carlson, generaldirektör på Folkhälsomyndigheten, att det inte är hållbart att stänga ner ett samhälle, sen öppna och sen stänga ner det igen.

– Jag tror att acceptansen kommer att vara ganska låg för det. Därför måste man ordentligt fundera på vilka åtgärder som verkligen har effekt, säger han till tidningen.

Folkhälsomyndigheten har upprepade gånger betonat att man vill ha hållbara åtgärder i Sverige. Myndigheten – och regeringen – har fått omfattande kritik för den svenska strategin, men har stått fast vid sitt vägval.

– Vår ingång i det här var att det här är inget som vi blir av med snabbt. Vi måste ha åtgärder som man kan ligga kvar med länge. Och det såg vi framför oss redan i mars, säger Carlson till SvD.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/johan-carlsons-varning-efter-protesterna-i-varlden/

Intrycket är att den svenska strategin med att begränsa smittan är den som är mest uthållig i längden. Den här svängdörrsstrategin som andra länder håller på med fungerar fram tills dess folket börjar röra sig i samhället igen.
Citera
2020-07-11, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/johan-carlsons-varning-efter-protesterna-i-varlden/

Intrycket är att den svenska strategin med att begränsa smittan är den som är mest uthållig i längden. Den här svängdörrsstrategin som andra länder håller på med fungerar fram tills dess folket börjar röra sig i samhället igen.

People got tired of these measures just as quickly.
Citera
2020-07-11, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Fortsatt många nya smittade i Norrbottens län.

22 st senaste dygnet. Skåne ligger på runt 25+ med större folkmängd.

Japp. Skåne har närmare 5x folkmängd.
Citera
2020-07-11, 15:35
Moderator
Chantres avatar
De danska tivoli och nöjesparkerna i Danmark kör nu med full kapacitet. Tidigare fick man åka berg och dalbana ihop med ett gäng nallebjörnar som satt på varannan rad. Nu har man infört obligatoriskt munskydd (som måste bytas efter varje åkaktivitet) på de åkande och slängt ut björnarna.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/stadig-lange-koeer-i-forlystelsesparker/8199245

Hade detta varit en framkomlig väg även här i landet? Smittorisken lär ju finnas kvar så länge vaccin lyser med sin frånvaro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in