Nu handlar tråden om Trump riskerar att tappa väljarstöd (mer precis kärnväljarna) och inte om vi råkar vara för eller emot. Punkterna jag listar är ett antal områden där Trump riskerar att tappa mark (och där han nu samlat också tappar mark). Att påstå något annat känns mest som Bagdad Bob.
Men för att som exempel och för att göra diskussionen kort, enbart ta den första punkten ur min lista och argumentet emot
Citat:
Ursprungligen postat av
pelle_snusk
Det finns ju ett antal faktorer som bidrar till att folk tappar förtroendet:
[list][*]Hans hantering av coronakrisen är patetisk; först bagatellisera, sedan felaktigt slå sig för bröstet och tala om att man (läs han) som vanligt är bäst medan dödstalen rör sig raskt uppåt. Slutligen ställer han till med kampanjmöte i totalt kaos och utan ett uns av social distansering.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bara-Robin
Alla dessa lögner som är raka motsatsen till sanningen.
1. Han var initialt sen med att förstå allvaret. Därefter ligger åtgärderna på delstaterna.
Trump
är sen med att förstå allvaret - inte bara initialt utan fortsatt. Först bagatelliserades hotet, sedan påstods det att det skulle gå över, kyrkorna skulle öppna till påsk, "folk vill träffas och jobba" etc.
Trump föreslår att man ska injicera eller dricka desinfektionsmedel - "en idé värd att prova" och hävdar senare att det är satir när han kritiseras. En ökad dödlighet till följd av injektion av desinfektionsmedel blir följden.
Trump hävdar att malariamedicinen hydroxychloroquine är en effektiv drog mot COVID-19. Han tar den också själv. När han rekommenderade detta fanns
inget vetenskapligt stöd för att det skulle vara effektivt. Idag vet vi att dödligheten
ökar och man avråder starkt.
Trump är oense med Fauci (USAs motsvarighet till Tegnell). Fauci rekommenderar t ex att man ska vara försiktig med återöppnande av skolor och öppnande av arbetsplatser. Trump svarar med "I was surprised by his answer, actually. It's just -- to me it's not an acceptable answer, especially when it comes to schools." (Se punkten 1 ovan - Trump kan inte skylla på delstatsangelägenheter om han själv lägger sig i). Trump säger att han är oense med Fauci men att han är för pessimistisk, till trots för detta är Fauci en "good guy".
Och Trump ställer till ett valmöte på en arena där man hoppas samla 19 000 personer och där man hoppades på att samla sammanlagt 1 000 000 människor i orten (Tulsa var f ö måttligt förtjusta ...). Nu blev det inte så många människor, men förhållandena innanför och utanför arenan var ändå kaotiska och den sociala distanseringen noll. Cyniskt är bara förnamnet.
Smittspridningstakten ökar dramatiskt i USA nu (47 000 senaste dygnet rekord för fjärde dagen i rad [ökad provtagning kan såklart bidra] och Fauci varnar för 100 000/dygn om man inte kan få kontroll över lokala utbrott). Han säger att man har tappat kontrollen. Dödssiffran i USA är nu 126 000.
Samtidigt säger vicepresident Mike Pence: "The U.S. is “in a much better place” than several months ago ...To every American, we want to assure you that we’re ready,” he added. “More ready than ever before.”
osv osv osv
Om det inte vore tragiskt skulle strutsmentaliteten vara parodisk. Men människor dör. Stödet för Trump bör påverkas när väljarna ser vad som händer.
Till slut:
Det är inte jag som ljuger här. Jag har en åsikt som bygger på väldokumenterade fakta från beroende och oberoende medier (bl a NYT, FoxNews, CNN, Bloomberg, Trumps egna tweets, TV-intervjuer m m). Det är inte jag som försöker sprida desinformation eller en blid som står i 180 grader strid med verkligheten.
Vi skulle kunna diskutera detta punkt för punkt, men det känns lite meningslöst då ämnet för tråden handlar om väljarstödet, inte om du eller jag är för eller emot Trumps politik (våra respektive åsikter framgår ju med all önskvärd tydlighet ändå ...).
Låt oss nu hoppas att Trump kan hålla fingrarna i styr och låta delstaterna och Fauci sätta upp effektiva lokala och samordnade åtgärder för att få lite kontroll.