Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Dom problem inom äldrevården som jag ser som viktiga ur smittspridningssynpunkt är:
– Bristen på skyddsutrustning.
– Bristen på kunskap och utbildning hos stora delar av personalen.
– En hög andel av personalen som är timanställda.
– Personal som går runt mellan många hem och boenden och hos många som vårdas.
– Bristande effektivitet när det gäller identifiering av symtom hos personal.
Att många som arbetar inom äldrevård själva genom sitt eget ursprung och boende löper stor risk att bli smittade och därmed smittspridare gör inte saken bättre, men hur kommer man till rätta med det?
–
Vem som helst kan få jobb på ett äldreboende och det är en vild blandning av gamla sura kärringar och nyanlända afghaner. Lönen är så låg att när man hör det tror man inte att det är sant. Jag hade högre ingångslön på mitt första jobb för 15 år sedan än någon som idag jobbar på ett äldreboende trots att denne är vidareutbildad undersköterska.
- Högre andel undersköterskor på boenden och med extra utbildning för demens och äldrevård.
- Markant högre lön till dessa och höjd status på yrket
- Egna vikariepoler för varje boende
- Mer hemtjänstpersonal och färre brukare per personal.
Detta borde vara en självklarhet, pandemi eller ej, och hade det sett ut så hade vi garanterat haft mindre coronadöd inom äldrevården. Man kunde ha gått ut med frivilligt erbjudande om dubbel skattefri lön i max en månad för personal som isolerar sig på ett hotell. Man skulle ha riktat testning mot personalen och inte snuviga idiotiska stockholmare.
Inget av ovanstående kommer ske. Alla partier kommer fokusera på vilka nedskärningar de andra partierna gjort de senaste 100 åren istället för vad de själva vill göra de kommande 4 åren.