2020-07-01, 00:56
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Helt enkelt att de svagaste dör först, må var åldringar eller riskgrupper men de håller sig hemma och är relativt skyddade nuförtiden, samtidigt som man tror att det är över som du förmodligen gör.

Sedan fungerar avstånd och tvätta händerna, svårare än så är det inte och folk lever inte som vanligt.

Jag tror absolut inte det är över. Över är det när noll personer ligger på IVA pga C-19.

Folk är tillbaka på kontoren efter ett par månaders hemarbete, folk åker kollektivt, folk hänger i parker och på uteserveringar. Enda skillnaden just nu jämfört med förra sommaren är att ÄNNU fler stockholmare hänger i stadens parker och på stränderna för att man inte kan åka utomlands.
Citera
2020-07-01, 00:57
Medlem
Eurypteridas avatar
Ni har inte förstått vad flockimmunitet innebär.
Om 10 personer sitter vid ett bord och en annan serverar kan skillnaden mellan att den som serverar är immun eller någon annan vara skillnaden mellan 10 smittade och 0 smittade.
Flockimmunitet har vi redan, frågan är hur effektiva restriktioner och åtgärder som behövs för att restriktionerna och flockeffekten ska hålla smittan nere, lägre immunitet kräver fler restriktioner. I jämförelsen blir det en stor skillnad om gästerna sitter still eller om de hoppar runt. % hit och dit är oväsentligt eftersom det är relativt till hur flocken beter sig.
Citera
2020-07-01, 00:58
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tänker att det leder till två saker. Antal smittade är konstant, eller tom ökande. Antalet döda går ned per dag. Dödligheten för de som är under 30 år är ju mycket låg. Vad ligger den på 0,2%? Samtidigt har vi äldreboenden där 50% av de inlagda avlidit. Det är helt andra grupper och det har stor betydelse för dödligheten. Jag tror det är fullt möjligt med fler sjuka, men färre döda.

Du kanske har rätt i att fler är sjuka just nu utan att ens veta om det. Men då borde ju fler och fler även få antikroppar?
Citera
2020-07-01, 00:59
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Vilka turister, vad är det du pratar?

Hur ska det kunna tillföra någon signifikant skillnad.

Givetvis går det inte att kombinera folk från länder med olika strategi utan att testa eller använda karantän, exempelvis Nya Zeeland och USA.

Jag var kanske otydlig, men immunitet fungerar i en grupp där man vet att det finns immunitet som vi inte har ännu, själva poängen med immunitet är att kommer det en turist utifrån med smitta så är chansen att han smittar någon beror på gruppens immunitet. dvs är den personen som motar smittan immun eller inte? Är hen inte det och så sjuk blir hen.

Du ska veta att jag inte tror på immunitet för Covid-19 som man förklarar den just nu.
Citera
2020-07-01, 01:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Du kanske har rätt i att fler är sjuka just nu utan att ens veta om det. Men då borde ju fler och fler även få antikroppar?

Fler och fler får säkerligen antikroppar, men det är från en låg nivå.
Citera
2020-07-01, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Rent logiskt borde det väl kunna vara i skolorna som den stora delen av smittan sker? Det verkar som att corona hänger sig kvar i olika stadsdelar och jag har svårt att se vad som är gemensamt mer än skola och mataffären.
Japp. Därför när folk börjar jobba och gå till skola igen i höst som det då kan komma en andra våg är vad jag är orolig över.
Citera
2020-07-01, 01:02
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Jag tror absolut inte det är över. Över är det när noll personer ligger på IVA pga C-19.

Folk är tillbaka på kontoren efter ett par månaders hemarbete, folk åker kollektivt, folk hänger i parker och på uteserveringar. Enda skillnaden just nu jämfört med förra sommaren är att ÄNNU fler stockholmare hänger i stadens parker och på stränderna för att man inte kan åka utomlands.

Enligt många härinne så är S-holmarna immuna! Hur dum kan man bli egentligen?
Citera
2020-07-01, 01:06
Medlem
Gammaray68s avatar
Citat:
Ja det är självförklarande, tänk dig själv ett torg fullt med FHM-kritiker som önskar avstånd och ibland munskydd ska samlas på ett torg, kom igen fattar du inte att det är en oxymoron.
Hahaha, ja jävlar. Trodde moderatorerna var lite smartare. Han har nog inte alla läsk i backen.
Citera
2020-07-01, 01:06
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Enligt många härinne så är S-holmarna immuna! Hur dum kan man bli egentligen?

Vad skulle du säga att anledningen är att inlagda och döda går ner i Stockholm trots trängsel i tuben och på gator och i parker?
Citera
2020-07-01, 01:11
Medlem
Citat:
Vad skulle du säga att anledningen är att inlagda och döda går ner i Stockholm trots trängsel i tuben och på gator och i parker?

Vädret.
Citera
2020-07-01, 01:12
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Vädret.

Jag hoppas verkligen att du har fel. Svaret har vi i höst.
Citera
2020-07-01, 01:15
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:

Jag hör dig men du missar att de svagaste har dött av dålig vård och den siffran bromsas av bättre skyddsutrusning men det är EN åtgärd emot smittan och det finns flera men handsprit och en viss förståelse finns det alltid.
Du förstår väl att om inte smittan sprids så finns det flera orsaker, medvetenhet givetvis men det kommer finnas smittspridare och då blir det kaos. Inte idag men..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in