2020-06-30, 12:56
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag har inte påstått det.

Nej.

Det kan inte stämma eftersom Jesus sade:

"Ingen har stigit upp till himlen utom den som stigit ner från himlen: Människosonen." (Joh 3:13 Bibel2000)

Elia kom inte till himlen, utan förflyttades till en annan plats på jorden via himlen, alltså "himlen" som i jordens atmosfär.
Så Jesus är inte en inkarnerad ängel (Mikael)? Jag har svårt att se hur du menar.

Jag finner som sagt ingen inkarnationslära i Bibeln öht. Ingenstans föds någon som någon annan.

Jesus kan inte ha funnits som person. Om Jesus fanns som person måste Maria funnits. Han är ju hennes son.

Jag passerar det här med Elia om du inte anser det relevant för frågeställningen om inkarnation, om det är ok (?), eftersom jag tror att den diskussionen lär bli väldigt bred.
Citera
2020-06-30, 12:58
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Adam blev inte född av Gud, han blev formad av stoft. Läs Joh 3:6. Det som har fötts av kött är kött, och det som har fötts av Anden är ande. Vilket innebär att Adam hade varit en ande om Gud hade fött honom.
" som var son av Enos, som var son av Set, som var son av Adam, som var son av Gud."
(Lukasevangeliet 3:38)
Citera
2020-06-30, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
" som var son av Enos, som var son av Set, som var son av Adam, som var son av Gud."
(Lukasevangeliet 3:38)
Ja, Gud kan välja vilka han kallar söner, men i det här fallet är Adam inte född, utan gormad av Gud. Till David lät Gud hälsa:

Jag skall vara hans fader och han skall vara min son. Min nåd skall jag inte låta vika från honom, så som jag lät den vika från din företrädare.
Citera
2020-06-30, 13:32
Medlem
LadySwedens avatar
Att vara född av Gud, Guds son, son av Gud, betyder helt enkelt att vara en direkt skapelse.

Det som är fött av kött är fött av Adam ("...son av Seth, som var son av Adam, som var son av Gud...) och är kött.

Det som är fött av ande är ande (son av Gud)

Adam var av jorden men inte född av kött, eftersom han var son av Gud.
Citera
2020-06-30, 13:39
Medlem
Citat:
Att vara född av Gud, Guds son, son av Gud, betyder helt enkelt att vara en direkt skapelse.

Det som är fött av kött är fött av Adam ("...son av Seth, som var son av Adam, som var son av Gud...) och är kött.

Det som är fött av ande är ande (son av Gud)

Adam var av jorden men inte född av kött, eftersom han var son av Gud.
Men Adam var inte född av Gud, och det var inte David heller. Trots det sa Gud att han skulle vara Davids fader(figur). I Joh 3:6 talas det om vad som händer vid uppståndelsen. Vi föds av Anden och blir andar, som änglar som Jesus sa (Luk 20:36).
Citera
2020-06-30, 13:42
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ja, Gud kan välja vilka han kallar söner, men i det här fallet är Adam inte född, utan gormad av Gud. Till David lät Gud hälsa:

Jag skall vara hans fader och han skall vara min son. Min nåd skall jag inte låta vika från honom, så som jag lät den vika från din företrädare.
Alla som drivas av Guds Ande är Guds barn
Citera
2020-06-30, 13:46
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Men Adam var inte född av Gud, och det var inte David heller. Trots det sa Gud att han skulle vara Davids fader(figur). I Joh 3:6 talas det om vad som händer vid uppståndelsen. Vi föds av Anden och blir andar, som änglar som Jesus sa (Luk 20:36).
Bibeln säger att Adam var son av Gud. Är någon son är denne född av Gud.
Citera
2020-06-30, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja, lika ologiskt som att Gud pratade med sig själv och bad till sig själv. Det är tydligt att Jesus bad till Gud, inte till sig själv:

"Själv drog han sig undan ifrån dem, ungefär ett stenkast, föll på knä och bad: »Fader, om du vill det, så ta bort denna bägare från mig. Men låt din vilja ske, inte min.«" (Luk 22:41-42 Bibel2000)

"Vid nionde timmen ropade Jesus med hög röst: »Eli, Eli, lema sabachtani?« (vilket betyder: Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?). " (Matt 27:46 Bibel2000)

Jesus var 100% människa, inget annat:

"så har nu alla fått del av Guds överflödande nåd, nådegåvan som bestod i en enda människa, Jesus Kristus." (Rom 5:15 )

"Ty eftersom döden kom genom en människa kommer också uppståndelsen från de döda genom en människa. Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus. " (1 Kor 15:21-22 Bibel2000)

Om man är 100% människa, så finns det inget utrymme att vara något annat matematiskt, i så fall får man säga att man är 50% människa och 50% något annat, eller 80% människa och 20% annat.

100% järn kan inte innehålla 100% koppar.
Dock brukar liknelserna vara i stil med ” det går ju att vara 100 % människa och 100 % förälder”, t.ex.
Citera
2020-06-30, 17:56
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeaceback1
Islam har den rimligaste synen på Gud. Till skillnad från kristendomen som påstår att Gud är tre och att Gud blev till genom kvinnans vagina, bland blod och var, som sedan dessutom dog på korset, menar Islam att Gud är unik, en allena, finns inget som kan linas vid honom. Låter rimligt eftersom ursprunget till alltet ska vara unikt, orimligt om skaparens attribut helt och hållet återfanns i skapelsen också. Skaparen måste stå över skapelsen, vilket är den ärligaste bilden.

Kristendomens syn är felaktig eftersom den säger att döden hade makt över Gud över om Gud i slutändan besegrar döden, låter hela berättelsen orimlig. Döden kan inte ha makt över Gud.

Islam är inkluderande. Det spelar ingen roll om du är svart, vit, gul, fattig, rik, lång, smal ful, vin. Tron förenar alla muslimer och de är som syskon. Till skillnad från judendomen som endast accepterar judar.

Avgudadyrkare vilket omfattar buddhismen, hinduismen, soldyrkare, elddyrkare osv låter orimligt eftersom dessa finns i tid och rum och påverkas av yttre omständigheter därför kan de inte vara Gud.

Islam innehåller alla andra religioner inklusive kristendomen och judendomen men också avgudadyrkarnas religioner och tro. Islam uppmanar muslimer att tro på alla profeter från Adam till Muhammed inklusive Jesus, Moses men också innehåller Islam och uppmanar muslimer att hålla avstånd från avgudadyrkare tex buddhismen, hinduismen osv.

Med Islam skulle frågor om rasism, etnicitet, sociala, kulturella, ekonomiska, militära frågor lösas enkelt. Vi skulle få en betydligt fredligare värld och säkra en evighet i lycksaligheter.

Gud den vise säger i koranen:

Säg: ”Han är Gud – En, Gud, den Evige, den av skapelsen Oberoende, av vilken alla beror. Han har inte avlat och inte blivit avlad, och ingen finns som kan liknas vid Honom.”1

Er Gud är en Gud – det finns ingen annan gud än Han och Han omfattar allt med Sin kunskap!2
Det är Gud som har skapat himlarna och jorden och som låter regn falla från skyn för att därmed frambringa frukter för er försörjning; [det är Han] som har gett er skepp, som seglar över haven på Hans befallning, och som har skapat floderna till er nytta, och [det är Han] som har gett er solen och månen, som löper [i sina banor] utan att förtröttas, och [Han] som har gett er natten och dagen för era behov.3
Gud är himlarnas och jordens ljus. Hans ljus kan liknas vid en nisch där en lykta står. Lyktan är [omsluten] av glas och glaset lyser med en stjärnas glans. [Det är en lykta] tänd [med olja] från ett välsignat träd, ett olivträd som varken tillhör öst eller väst och vars olja nästan lyser utan att eld har rört vid den. Ljus över ljus! Gud leder till Sitt ljus den Han vill och därför framställer Han liknelser för människorna. Gud har kunskap om allt.4
Gud skapar er i ett tillstånd av svaghet; därefter låter Han svagheten följas av styrka [och] därefter låter Han styrkan följas av svaghet och gråa hår. Han skapar vad Han vill – Han är Den som har kunskap om allt, Den som är mäktig allt.5
Han är Gud; ingen gudom finns utom Han! Han känner allt det som är dolt för människor liksom det som de kan bevittna – Han, den Nåderike, den Barmhärtige.6
Han är Gud, det finns ingen gud utom Han. Honom tillkommer allt lov och pris i denna värld och i evigheten. Domen är Hans och till Honom skall ni föras åter.7

Vad hindrar människan att ta detta enkla och lättförståeliga budskap till sig?

Absolut det dummaste inlägg jag läst sedan jag lärde mig läsa för 55år sedan.
Du vet väldigt lite om kristendom eller andra teorier enbart skit som någon galen islamist bankat in i din hjärna som tycks ha 2 hjärnceller som är osams.

Gud är inte tre.. Jesus är inte gud..(IDIOT är du som tror det, Att du verkar tro det visar bara hur jävla dum du är. Enligt kristendomen så var Jesus Guds son. Gud och Alla och Jehova är samma "GUd" Alltså är Jesus Allah's son om vi nu skall ta det från början. Ni muslimer brukar annars hävda att Jesus var en av många profeter men inte Guds son Så du verkar inte ens fatta ett smack om den religion du försöker hävda som "Bäst".

Dessutom tycks du inte veta ett smack om graviditet eller hur en kvinnas vagiba fungerar.."Var" vadå "Var eller som du skriver Blod och var" Barn ligger i Livmodern inne i en hinna som är fylld med fostervatten..Så både du och Jesus har delat den resan tillsammans med alla andra människor..Eller låg du också i "Blod och var" ..Jävla spån.. Läs på lite om hur fortplantning fungerar..(oavsett religion).

Religion är det enbart idioter som tror på..och det spelar ingen roll om det är Judar, muslimer weller kristna samma idioter allihopa..Det är troligare att det var utomjordingar på besök på planeten jorden och att dåtidens människor trodde dessa var gudar då de kunde åka runt i luften i sina skepp.. Det är iaf troligare än att det var någon "GUD" ..

Jag förmodar att du inte har rätt ålder för att interagera på flashback med tanke på dittr inlägg..Du tycks vara i 9års åldern iaf mentalt.

Med "TRE" förmodar jag att du menar Gud, Jesus och den helige ande som kristendomen pratar om.

Med den "helige ande" menas den känsla som troende (oavsett) religion kan uppleva då deras hjärna inte förstår storheter som oändlighet eller evighet eller att rymden är miljontals ljusår lång eller miljarder år gammal sedan big bang. Barn brukar få dessa "svindlande" känslor då de försöker tänka på universums oändlighet eller liknande. Vuxna med logik brukar inte få några sådana Svindlande känslor inför evighet eller oändlighet om deras hjärna är utvecklad och logisk. Bevis för det är att det finns matematiker och astronomer..(oftast vita logiska människor)
Senast redigerad av Milldue 2020-06-30 kl. 18:02.
Citera
2020-06-30, 18:02
Medlem
Odovacers avatar
Är det inte lite motsägelsefullt att sitta och skriva på en dator om man tror på gud? Därigenom visar man ju att man är villig att svälja en ohygglig massa dogmer utan ens en ansats att belägga något av dessa. En dator är en produkt av en förskräcklig massa vetenskap och rationellt tänkande. Den absoluta motsatsen till religion.
Citera
2020-06-30, 19:59
Medlem
Citat:
Alla som drivas av Guds Ande är Guds barn
Men varken Adam eller David var födda av Gud, även om de kallades söner.
Citera
2020-06-30, 23:32
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ateister brukar säga (lite retsamt) att Gud offrade sig själv till sig själv. Detta stämmer alltså?

Det beror på hur långt man ska dra Jesu ord "Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?". Jag är av uppfattningen att Jesus dog som människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in