2020-06-30, 15:30
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Samma som att COVID19 skulle vara annat än en förkylning eller att munskydd hjälper?

Jag uttalar mig inte om smittskydd, det ämnet vet jag för lite om.

Men många trappuppgångar har jag varit i, många araber/somalier har jag mött, och mycket kollektivtrafik har jag åkt för att göra en jävligt bred bedömning om invandrares "hygien".
Citera
2020-06-30, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noreplies
Idioterna pratar om minskad risk att bli smittat och föra den vidare. Alltså finns risken att man smittar ner folk i riskgrupper. Man uppmanar folk mer eller mindre att sprida smittan till riskgrupper.

Det här landet har tappat det totalt. Som man säger i Norge, det är fritt fall.
Äntligen får Norge höra att deras intelligens är större än vår..
Citera
2020-06-30, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Fast dina invändningar stämmer inte.

- Vi går de facto ner i både IVA-fall och antal döda. En mycket tydlig trend.
- Vi är utifrån vår strategi självfallet ett av de mest flockimmuna länderna i världen.
- Vi har utan tvekan varit lugna och sansade under denna covid-kris. Det gäller såklart inte den ytterlighet som skriver här, men det var inte dessa jag syftade på utan samhället för övrigt. Man drar inte generella slutsatser utifrån anomalier.
- Att vi blir bland de lägst antal döda/IVA-vårdade per dag i Europa eller inte, är en prognos jag gör vilken du såklart kan bedöma annorlunda, men knappast att det motstrider fakta.

Jag hyser en mycket stor förvissning om att nästan alla i Sverige, liksom världen för övrigt, sinom tid kommer att imponeras av den svenska strategin.

Källa på det? Studier, och inte propagandafakta från FHM.
Ingen imponeras av den och kommer inte att göra det heller då den misslyckades fatalt från dag 1.
Citera
2020-06-30, 15:35
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Socialdemokraterna och Löfven kommer givetvis slippa all form av ansvar för alla dessa döda, verkar istället som de blir belönade.

Jag tror inte att de kommer att vilja belönas. Inte ens efter det kommer att stå klart att den svenska strategin var framgångsrik. Däremot tror jag att de kommer att vilja ha en ursäkt av Jimmie Åkesson som krävde Tegnells avgång och av Ebba Busch som kastade ur sig att Löfven låtit människor dö med berått mod. De två största lågvattenmärkena under corona-krisen.
Citera
2020-06-30, 15:35
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Så du har inget svar att komma med?
Det är du som påstår att fler än en andel av de infekterade skulle få livslånga men.
Det är ett påstående som få andra vågar föra fram, och vad jag sett ingen ännu kunnat underbygga.
Lycka till med att förklara hur de länkade artiklarna stöttar ditt påstående!
Citera
2020-06-30, 15:36
Medlem
Citat:
Jag hyser en mycket stor förvissning om att nästan alla i Sverige, liksom världen för övrigt, sinom tid kommer att imponeras av den svenska strategin.

Problemet är att strategin misslyckades. Vi misslyckades skydda våra äldre. Vi testade inte tillräckligt inom äldre och sjukvårdsområdet. Att låta smittan bränna genom den generella population skulle kunnat fungera, förutsatt att de två ovan nämnda punkterna faktiskt fungerade. Nu gjorde dem inte det, varvid kritiken är korrekt. Detta tycker jag alla i alla olika typer av "läger" i denna pandemi borde enas om. Även personer som likt mig är motståndare till lockdowns.
Citera
2020-06-30, 15:37
Medlem
Citat:
Jag tror inte att de kommer att vilja belönas. Inte ens efter det kommer att stå klart att den svenska strategin var framgångsrik. Däremot tror jag att de kommer att vilja ha en ursäkt av Jimmie Åkesson som krävde Tegnells avgång och av Ebba Busch som kastade ur sig att Löfven låtit människor dö med berått mod. De två största lågvattenmärkena under corona-krisen.

Den är ett misslyckande från dag 1. Du ska nog sluta knarka.
Citera
2020-06-30, 15:37
Medlem
AnnaDeas avatar
[quote=FrankIsBack|72113822]

Citat:
- Vi går de facto ner i både IVA-fall och antal döda. En mycket tydlig trend.

IVA säger ju inte så mycket med tanke på hur Sverige har bortprioriterat en hel del äldre människor som fick palliativ vård istället. Att döda minskar märks, men det är fortfarande eftersläpning.

Citat:
- Vi är utifrån vår strategi självfallet ett av de mest flockimmuna länderna i världen.

Vilka mer länder satsar på flockimmunitet? Hela Sverige hade runt 5% immunitet i Juni och det krävs runt 60-80%, så vad menas att vi är bland de mest flockimmuna när i överlag inte gör någon större skillnad?

Citat:
- Vi har utan tvekan varit lugna och sansade under denna covid-kris. Det gäller såklart inte den ytterlighet som skriver här, men det var inte dessa jag syftade på utan samhället för övrigt. Man drar inte generella slutsatser utifrån anomalier.

Svenskar är världskända för att extremt troende till staten.

Lugn är en hyperbol. Det har kokats på sociala medier och det brukar dock avspegla samhället i stort. Att det sedan media har lobbat för regeringen har väl gett ett sken av att ingen har brytt sig.

Citat:
-- Att vi blir bland de lägst antal döda/IVA-vårdade per dag i Europa eller inte, är en prognos jag gör vilken du såklart kan bedöma annorlunda, men knappast att det motstrider fakta.

Vi har haft flest döda per capita flertalet veckor nu?

Citat:

Det är bara Tegnell, Löfven och dess gelikar som tycker det.

Övriga världen och dess befolkningen, not so much.
Citera
2020-06-30, 15:39
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Källa på det? Studier, och inte propagandafakta från FHM.
Ingen imponeras av den och kommer inte att göra det heller då den misslyckades fatalt från dag 1.

Men om du tänker efter själv? Ett land som har varit mer öppet än andra och istället försökt att skydda de som man bedömt som svaga grupper, borde väl rimligtvis ha haft en större smittspridning och därmed fler immuna än länder som isolerat alla oberoende av riskgrupp?

Nej, i dagsläget är det viktigt för de andra länderna att kritisera Sverige kraftigt så att de får mandat att fortsätta med sin brutala isoleringspolitik framåt. Ett klassiskt trick för att få människor att acceptera att man begränsar deras frihet, man gör det för deras skull.
Citera
2020-06-30, 15:40
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Det är du som påstår att fler än en andel av de infekterade skulle få livslånga men.
Det är ett påstående som få andra vågar föra fram, och vad jag sett ingen ännu kunnat underbygga.
Lycka till med att förklara hur de länkade artiklarna stöttar ditt påstående!

Vet inte vad din ståndpunkt är överhuvudtaget.

Ingen vågar föra fram det så då är det inte sant?

Kan du komma med något konkret eller?
Citera
2020-06-30, 15:41
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Den är ett misslyckande från dag 1. Du ska nog sluta knarka.

Det är ok. Vi behöver inte tycka lika.
Citera
2020-06-30, 15:42
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Kan du komma med något konkret eller?
Ja, att det är du som misslyckas med att finna stöd för ditt extrema påstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in