Citat:
Ursprungligen postat av
FrankIsBack
Det är med stor stolthet som jag konstaterar med vilket lugn Sverige och svensken har hanterat föreliggande corona-kris. Våra värden (döda/iva-vårdade) uppvisar nu en snabb nedåtgående utveckling och jag bedömer att det inte är långt ifrån innan vi är bland de lägsta i Europa. Detta utan att vi har vänt upp och ner på hela samhället, utan klokt satt in åtgärder där det är viktigast.
Utöver det är vi ett av de mest flockimmuna länderna i världen, något som vi kommer att ha stor nytta av när andra, tredje och fjärde vågen slår till framöver. Redan nu ser vi att andra länder återigen tvingas in i ny folkisolering och karantän av städer.
Det andra länder missat är balansen mellan det kortsiktigt goda och det långsiktigt goda nu när de bränt ljusen i bägge ändar från början. Något som jag tycker lite synd om dem för. Jag tror också att de själva börjar inse sitt misstag eftersom kraften nu verkar läggas primärt på de som inte har gjort som de själva gjort.
Att kritisera andras vägar att hantera inrikespolitiska frågor är ett klassiskt sätt att rikta bort blickarna från ens egna fel och misslyckanden. Lite barnsligt och föga konstruktivt i längden, men många länders ledare är mer måna om att behålla sin makt framför att tjäna sitt folk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Waji
Det jag har markerat är ju något som den rena fakta som finns säger tvärtemot vad du säger
Sverige klassas ju fortfarande som högrisk land och jag vågar påstå att det blir nästan löjligt när vi försöker än idag fortsätta hylla Sveriges strategi.
Fast dina invändningar stämmer inte.
- Vi går de facto ner i både IVA-fall och antal döda. En mycket tydlig trend.
- Vi är utifrån vår strategi självfallet ett av de mest flockimmuna länderna i världen.
- Vi har utan tvekan varit lugna och sansade under denna covid-kris. Det gäller såklart inte den ytterlighet som skriver här, men det var inte dessa jag syftade på utan samhället för övrigt. Man drar inte generella slutsatser utifrån anomalier.
- Att vi blir bland de lägst antal döda/IVA-vårdade per dag i Europa eller inte, är en prognos jag gör vilken du såklart kan bedöma annorlunda, men knappast att det motstrider fakta.
Jag hyser en mycket stor förvissning om att nästan alla i Sverige, liksom världen för övrigt, sinom tid kommer att imponeras av den svenska strategin.