2020-06-30, 15:21
Medlem
Minskad risk betyder att du kan äventyra folks liv som tillhör riskgrupper. Man pratar alltså inte om full immunitet, men minskad risk.

Alla söm stöder den här svenska idiotin borde tas ifrån sin rösträtt. Snart när man på allvar kallar Sverige för en bananrepublik, så kommer svenskarna att ta det som en komplimang.

Under dagens pressträff klargör myndigheten att ett positivt antikroppstest kan medföra en minskad risk för att själv bli smittad och föra den vidare.

– De som har ett positivt antitest kan umgås med en person som tillhör riskgrupp, säger Karin Tegmark Wisell, avdelningschef vid Folkhälsomyndigheten.
Citera
2020-06-30, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
De visade totala antalet bekräftade fall i hela länder under senaste veckan, utan att normera efter folkmängd.

Fusk. Hur informativt är det? Världen tittar på hur mycket smitta kan det finnas i olika länder just nu. De tittar på hur mycket död och elände det är i ett land i relation till folkmängden. Och detsamma gäller för oss då vi funderar på varför vi är pestsmittade och isolerats av andra länder.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Folkhälsomyndigheten hävdar nu att personer med utvecklade antikroppar ska kunna besöka riskgrupper fritt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGvbrr/personer-med-antikroppar-kan-traffa-riskgruppspersoner

Då undrar man ju om det även gäller personer med antikroppar, som ändå påvisar Corona-symtom såsom feber, muskelvärk, hosta och snuva m.m. Som det här samboparet exempelvis:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2GEmxR/paret-eva-och-andreas-lider-av-coronasymtom-sedan-nio-veckor

Säger Folkhälsomyndigheten något om det och hur länge antikropparna förväntas hålla i sig? Kan man ha antikroppar mot en sträng av viruset, men bli sjuk av någon annan? Är det inte risk med att säga att denna antikroppsgrupp fritt ska kunna träffa riskgrupper?
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige
+23 döda
+6 iva
+784 fall

Danmark
+0 döda
+17 fall

Ungefär som igår.

Bra det inte ökar med dödsfall.

Men det vore trevlig om det kunde minska till ental som i våra grannländer.

Den här krisen är inte sån att man bara kan hålla tummarna och hoppas det går bra,

man kan dessutom göra konkreta saker för att minska smittspridningen varje dag,

så var och en av oss kan hjälpa till med att påverka siffrorna,

siffrorna visar det vi befolkningen gör,

helt enkelt.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
På vilket sätt gör det inte det?
Läs och lär!
Citera
2020-06-30, 15:25
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Läs och lär!

Så du har inget svar att komma med?

Ok.
Citera
2020-06-30, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Folkhälsomyndigheten hävdar nu att personer med utvecklade antikroppar ska kunna besöka riskgrupper fritt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGvbrr/personer-med-antikroppar-kan-traffa-riskgruppspersoner

Då undrar man ju om det även gäller personer med antikroppar, som ändå påvisar Corona-symtom såsom feber, muskelvärk, hosta och snuva m.m. Som det här samboparet exempelvis:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2GEmxR/paret-eva-och-andreas-lider-av-coronasymtom-sedan-nio-veckor

Säger Folkhälsomyndigheten något om det och hur länge antikropparna förväntas hålla i sig? Kan man ha antikroppar mot en sträng av viruset, men bli sjuk av någon annan? Är det inte risk med att säga att denna antikroppsgrupp fritt ska kunna träffa riskgrupper?

Idioterna pratar om minskad risk att bli smittat och föra den vidare. Alltså finns risken att man smittar ner folk i riskgrupper. Man uppmanar folk mer eller mindre att sprida smittan till riskgrupper.

Det här landet har tappat det totalt. Som man säger i Norge, det är fritt fall.
Citera
2020-06-30, 15:27
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Nej, inget är helt fastslaget ännu. Men merparten av de rapporter som jag hittills sett (utan att nödvändigtvis ha läst!) kommer fram till att smittspridning mellan skolbarn, och från barn till föräldrar, spelar en underordnad, eller en helt underordnad, roll. Det exempel jag själv känner till bäst är Spanien.
Tack!

Det låter hoppfullt! Har personer i familjen som är verksam i skolan och många har varit sjuka där under våren!
Citera
2020-06-30, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Grattis till dom!
Även Estland Lettland Litauen har lyckats

Estland juni
+1 död
+117 fall

Lettland juni
+6 döda
+51 fall

Litauen juni
+8 döda
+138 fall

Skrattretande att komma med den utslitna lögnen om psykosociala orsaker. Skrattretande därför att de fattiga i gamla öststater skulle anse bidragsinvandrarna som väldigt rika. Så är det vanligt att folk går i träskor, till och med på vintern och att man går med ytterkläderna på inomhus därför att man inte har råd med ordentlig värme ens på vintern.

Men för folk som undkommit kommunismen med livet i behåll finns en solidaritet och offervilja som gör att man inte på villkors vis vill offra människoliv för snöd vinnings skull.
Här har Löfvén mycket att lära!
Citera
2020-06-30, 15:28
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Det är med stor stolthet som jag konstaterar med vilket lugn Sverige och svensken har hanterat föreliggande corona-kris. Våra värden (döda/iva-vårdade) uppvisar nu en snabb nedåtgående utveckling och jag bedömer att det inte är långt ifrån innan vi är bland de lägsta i Europa. Detta utan att vi har vänt upp och ner på hela samhället, utan klokt satt in åtgärder där det är viktigast.

Utöver det är vi ett av de mest flockimmuna länderna i världen, något som vi kommer att ha stor nytta av när andra, tredje och fjärde vågen slår till framöver. Redan nu ser vi att andra länder återigen tvingas in i ny folkisolering och karantän av städer.

Det andra länder missat är balansen mellan det kortsiktigt goda och det långsiktigt goda nu när de bränt ljusen i bägge ändar från början. Något som jag tycker lite synd om dem för. Jag tror också att de själva börjar inse sitt misstag eftersom kraften nu verkar läggas primärt på de som inte har gjort som de själva gjort.

Att kritisera andras vägar att hantera inrikespolitiska frågor är ett klassiskt sätt att rikta bort blickarna från ens egna fel och misslyckanden. Lite barnsligt och föga konstruktivt i längden, men många länders ledare är mer måna om att behålla sin makt framför att tjäna sitt folk.

Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Det jag har markerat är ju något som den rena fakta som finns säger tvärtemot vad du säger

Sverige klassas ju fortfarande som högrisk land och jag vågar påstå att det blir nästan löjligt när vi försöker än idag fortsätta hylla Sveriges strategi.

Fast dina invändningar stämmer inte.

- Vi går de facto ner i både IVA-fall och antal döda. En mycket tydlig trend.
- Vi är utifrån vår strategi självfallet ett av de mest flockimmuna länderna i världen.
- Vi har utan tvekan varit lugna och sansade under denna covid-kris. Det gäller såklart inte den ytterlighet som skriver här, men det var inte dessa jag syftade på utan samhället för övrigt. Man drar inte generella slutsatser utifrån anomalier.
- Att vi blir bland de lägst antal döda/IVA-vårdade per dag i Europa eller inte, är en prognos jag gör vilken du såklart kan bedöma annorlunda, men knappast att det motstrider fakta.

Jag hyser en mycket stor förvissning om att nästan alla i Sverige, liksom världen för övrigt, sinom tid kommer att imponeras av den svenska strategin.
Citera
2020-06-30, 15:29
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, men även om det vore så, så är det ingen ursäkt för alla döda som vi har haft. Vi kunde ha undvikit smittan så långt det gick, som andra länder, tills ett vaccin eller ett fungerande läkemedel (eller en kombination av sådana) kommit. Jag menar: ÄVEN om vi faktiskt kommer att uppnå flockimmunitet innan vaccinet eller läkemedlen kommer, så kan Sveriges agerande gentemot gamla och andra sköra individer, samt svaga grupper, aldrig rättfärdigas.

(Men nu när det är som det är, så önskar jag rent egoistiskt att det ÄR sant att vi är på väg mot flockimmunitet - och därmed frihet. Man är ju inte mer än en människa...)

Håller med. Enligt Smittskyddslagen ska smittskyddsåtgärder bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet.

Då kan inte Anders Tegnell, Johan Giesecke och Johan Carlson sitta på FHM och killgissa, gå emot hela världens samlade expertis och köra med en hemsnickrad strategi, som avviker radikalt från vad alla andra länder beslutar att göra.
Citera
2020-06-30, 15:30
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Många invandrare förtjänar respekt för att de jobbar i högriskyrken som taxichaufförer, städare och busschaufförer. De som är immuna bland dessa grupper nu gör ett jättejobb för alla genom att inte sprida smittan till alla. I de rika områdena har de hållt barnen hemma från skolan, isolerat sig och jobbat hemifrån i större utsträckning, lite svårare att jobba hemifrån för många invandrare än för folk som sitter på kontor. Det är inte konstigt att vissa områden drabbats hårt, de åker kommunalt i större utsräckning m.m.

De offrades av massmördaren Anders Tegnell i experimentet "flockimmunitet" för att "rädda ekonomin". Massmördarna Tegnell och Löfven måste vara populära i förorten nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in