Citat:
Ursprungligen postat av --cory
Får man skjuta folk i huvudet vet som inte håller avstånd i affären. Blir så jävla förbannad
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag tror att det vore svårt att få accepterat i Sverige, men jag har ett förslag:
– Tillåt pepparspray eller taser/stun gun mot personer som kan bevisats kommit för nära, via t.ex. kamera.
Det är troligen också svårt. Kan en apparat med ljudeffekter som härmar hostning, nysning och rosslig andning fungera?
Fenomenet är anmärkningsvärt. Inte på många år har jag haft så många ungdomar som nästan klättrat på mig i affärerna som de senaste tre månaderna. Trots att det finns gott om plats. Tankar på frasen "oaktsam våldtäkt" har nästan väckts ibland. Vad beror det här fenomenet på?
Dödsstatistiken dök vid Midsommar. De som dog dessförinnan var smittade senast i maj.
De som smittas nu dör inte (i någon större utsträckning).
- Dels är viruset nu söndermuterat. Varje virus har nu hundratals "förfäder".
- Dels har allt "brännbart material"* brunnit upp. Virusets nuvarande "motståndare" är alltså starkare.
Som sagt:
Bara ett dödsfall rapporterat i Stockholm mellan torsdag och måndag
De sjuka ska ta sig till olika bussar utplacerade runt om i länet. Bussarna kör sedan proverna till labbet. Verkar ju snurrigt att sjuka ska transportera sig dit själva. Hade väl varit enklare bussen hade kört runt till patienterna.
Det blir många mil för bussen att köra runt och lite tid att ta prover. Hur många prover tror du en sådan ambulerande buss hinner med på en dag?
Dessutom det är inte bara sjuka som ska testas utan långt fler som har samhällsviktiga yrken och dom är på jobbet om de är friska.
Det är ju denna vecka som man kommer se resultatet av BLM.
Jag finner det fortfarande roande hur man kan säga att det är över i Sverige genom att inte göra någonting, samtidigt som flera länder stänger delvis regioner med utbrott på ett par hundra smittade.
Pandemin är inte över i Sverige överhuvudtaget.
Hur skulle den vara det?
Tror ingen anser att pandemin är över. Det vi dock kan konstatera när vi tittar på vårdkurvor och dödsfall är att vi i Sverige har lagt det värsta bakom oss för denna gång. Det tickar långsamt ner, framförallt i storstäderna. Men någon form av normalläge kommer vi inte kunna se i varken Sverige,Europa eller världen på väldigt väldigt länge.
Ja men det är efter det har passerat skärbrädan och kniven, dig alltså. Du ska köpa tillagat och konserverat kött om du vill va säkrare, det gäller förstås mot salmonella och annan köttsmitta också. Frukt och grönt har inte en sluten kylkedja från åkern till skärbrädan och är därför säkrare från början till slut.
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Men viruset lever då man hanterar köttet. Ungefär som laxsmittan i Peking där de misstänker att virus som hamnat på fiskarna har smittat vidare. Kyld färsk mat som för smittan vidare. Fast man behöver nog veta mer. Om vi hade haft smitta på kött här så borde väl folk som hanterar köttet blivit smittade. Men jag är misstänksam mot allt numera på grund av att man inte spårar och därigenom håller på att mörka samtidigt som vi har över 5000 döda och alla är inte åldringar. Vill se en genomgång varifrån de yngre dragit på sig smittan. Och vilka de är också.
1 januari - 19 mars 2019: 20 221 döda
1 januari - 19 mars 2020: 20 082 döda (29 februari borträknad)
1 januari - 19 mars 2015-2019: 21 567 döda (genomsnitt, 29 februari 2016 borträknad)
2020 års dödstal var alltså fram till 19 mars betydligt mer jämförbart med 2019 än med genomsnittet, troligen beroende på att båda dessa år hade milda influensasäsonger.
20 mars - 16 juni 2019: 20 389 döda (-6 012 jämfört med 2020)
20 mars - 16 juni 2020: 26 401 döda
20 mars - 16 juni 2015-2019: 21 180 döda (-5 221 jämfört med 2020)
COVID-19 döda 20 mars - 16 juni enligt FHM:s siffror: 5 131
Mörkertal jämfört med dödligheten referensperioden 2015-2019: 90 döda
Mörkertal jämfört med dödligheten 2019: 881 döda