Citat:
Ursprungligen postat av
Barfotaindianen
Presenterade länk med korrekt datum för dödsfall i mitt förra inlägg, mer tydligt än så kan det väl knappast bli...
Att överhuvudtaget referera till inrapporterad datum är bara dumt då du självfallet får en "jo-jo-effekt" av detta och då blir det lätt att läsa statistiken fel. Antingen medvetet eller omedvetet...
Har skrivet det innan och gör det gärna igen, hela denna röra har tagit ormliga proportioner.
- Över 90% av de avlidna är över 70 år och nära 50% är 85+
- 84,3% hade underliggande sjukdomar varav 57,9% hade 2 eller flera underliggande sjukdomar.
Samma dag som smittan började spridas på äldreboende och hos multisjuka var detta öde beseglat.
De flesta studier som gjorts pekar på en dödlighet på runt 1% och detta är med ovan riskgrupper inkluderade.
Så för yngre, friska individer är detta inte vidare farligt.
Jag oroar mig betydligt mer för den framtid som många yngre, arbetslösa går till mötes.
Sen är det ganska intressant hur länder emellan bedömer varandra, ju mer noggrant man arbetar och dokumenterar detta ju hårdare straffas man av omvärlden. Tar samtliga siffror som presenteras av världens länder med en hel skopa salt.
De enda siffrorna jag egentligen lägger vikt vid är överdödligheten, den känns lite svårare att fuska med.
Och här är det tydligt att Sverige inte gjort ett bra jobb men vi ligger snart på normala nivåer här också och det är tecken på att det är på väg att blåsa över.
Men du är väl medveten om att att kurvan för döda i rätt datum alltid pekar neråt och att det kommer att fyllas på ny döda, en del ganska långt tillbaka. Detta vet vi ju allihopa. Även när vi ökade som mest pekade den kurvan ner. Det räcker inte att bara ta bort de sista 10 dagarna för det fylls på ganska bra i mer en två veckor och inte fören en månad har man en ganska sann kurva. Ja det är guppigt i kurvan med rapporterade dödsfall, därför är det lättare om man kollar på en som visar en 7 dagars medelvärde. Denna kurva har gått ner också men den slutade med det för över två veckor sedan och vi ligger nu på 23 till 33 döda per dag.
Min poäng är att det inte går med säkerhet längre sega att antal döda går ner, det blir bara icke trovärdigt att säga detta.
Då kurvan för döda i rätt datum hela tiden rättas så kanske det är svårt att minnas hur den såg ut längre tillbaka i tiden. Men om du vill kolla hur fel den kurvan visar har jag ett bra tips.
Kolla på mother jones, han publicerar de inrapporterade dödstalen med ett medelvärde och har även lagt in kurvan för döda i rätt datum för Sverige. Han gör en ny varje dag och de gamla dagarna ligger kvar, så man kan kolla på gamla datum och då ser man tydligt att den kurvan du hänvisar till alltid pekar neråt oavsett och ständigt förändras, de sista veckorna ser totalt annorlunda ut en månad senare.
https://www.motherjones.com/kevin-drum/2020/05/coronavirus-growth-in-western-countries-may-20-update/