2020-06-30, 13:35
Medlem
Snapcounts avatar
Det "nya" viruset :

Skal gå gjennom nytt virus-studie

Verdens helseorganisasjon (WHO) lover å gå nøye gjennom en ny kinesisk studie som handler om et nytt influensavirus påvist i griser.

Ifølge WHOs talsmann Christian Lindmeier, er studien en påminnelse om hvor viktig det er å overvåke influensasituasjonen under coronapandemien.

– Vi vil lese rapporten nøye for å forstå hva som er nytt, sa Lindmeier på en pressekonferanse i Genève tirsdag, ifølge nyhetsbyrået Reuters.

Ifølge studien har det nye influensaviruset blitt mer smittsomt for mennesker, og det må overvåkes nøye for å unngå at det får mulighet til å utvikle seg til en pandemi.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5efb219609496500118597b2?utm_source=vgfront&utm_co ntent=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhet sdognet
Citera
2020-06-30, 13:36
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Är väl företaget som har hand om proverna som är problemet?
Precis.

Citat:
Utöver att det varit problem med märkningen av vissa prover har det även visat sig att värmen varit ett stort problem. Från och med tisdagen har leverantören som Region Halland arbetar med därför lovat att införa kylförvaring i samtliga fordon som används.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Bara ETT covid-dödsfall rapporterades i Stockholms län mellan torsdag och måndag.
Idag blir det rimligen några stycken .

MEN

I allt väsentligt är epidemin nu över:

- Invandrarområdena är genomsmittade till flockimmunitet.
- Äldreboendena är äntligen säkrade.

Detta är veckan då statistiken förbättras på allvar.

Det är ju denna vecka som man kommer se resultatet av BLM.

Jag finner det fortfarande roande hur man kan säga att det är över i Sverige genom att inte göra någonting, samtidigt som flera länder stänger delvis regioner med utbrott på ett par hundra smittade.

Pandemin är inte över i Sverige överhuvudtaget.

Hur skulle den vara det?
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Bara ETT covid-dödsfall rapporterades i Stockholms län mellan torsdag och måndag.
Idag blir det rimligen några stycken .

MEN

I allt väsentligt är epidemin nu över:

- Invandrarområdena är genomsmittade till flockimmunitet.
- Äldreboendena är äntligen säkrade.

Detta är veckan då statistiken förbättras på allvar.

Dödligheten släpar så den går nog ner ordentligt först nästa veck. Tittar man på antalet nya fall på IVA så har det sjunkit betydligt sista veckan. I Stockholm är man nu ner på 2-3 stycken per dag.
Citera
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --cory
Får man skjuta folk i huvudet vet som inte håller avstånd i affären. Blir så jävla förbannad

Jag tror att det vore svårt att få accepterat i Sverige, men jag har ett förslag:

– Tillåt pepparspray eller taser/stun gun mot personer som kan bevisats kommit för nära, via t.ex. kamera.

Det är troligen också svårt. Kan en apparat med ljudeffekter som härmar hostning, nysning och rosslig andning fungera?

Fenomenet är anmärkningsvärt. Inte på många år har jag haft så många ungdomar som nästan klättrat på mig i affärerna som de senaste tre månaderna. Trots att det finns gott om plats. Tankar på frasen "oaktsam våldtäkt" har nästan väckts ibland. Vad beror det här fenomenet på?

Citera
2020-06-30, 13:38
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Har de beställt testerna på wish?
De sjuka ska ta sig till olika bussar utplacerade runt om i länet. Bussarna kör sedan proverna till labbet. Verkar ju snurrigt att sjuka ska transportera sig dit själva. Hade väl varit enklare bussen hade kört runt till patienterna.
Citera
2020-06-30, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Viruset dör väl när man tillagar maten?

Men viruset lever då man hanterar köttet. Ungefär som laxsmittan i Peking där de misstänker att virus som hamnat på fiskarna har smittat vidare. Kyld färsk mat som för smittan vidare. Fast man behöver nog veta mer. Om vi hade haft smitta på kött här så borde väl folk som hanterar köttet blivit smittade. Men jag är misstänksam mot allt numera på grund av att man inte spårar och därigenom håller på att mörka samtidigt som vi har över 5000 döda och alla är inte åldringar. Vill se en genomgång varifrån de yngre dragit på sig smittan. Och vilka de är också.
Citera
2020-06-30, 13:39
Bannlyst
Klockan 14.00 håller myndigheterna pressträff om coronaviruset.

På dagens pressträff medverkar:
Karin Tegmark Wisell, avdelningschef, Folkhälsomyndigheten
Thomas Lindén, avdelningschef, Socialstyrelsen
Morgan Olofsson, kommunikationsdirektör, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Klockan 16.15 håller statsminister Stefan Löfven pressträff tillsammans med vice statsminister Isabella Lövin och socialminister Lena Hallengren för att presentera coronakommissionen.
Citera
2020-06-30, 13:40
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Presenterade länk med korrekt datum för dödsfall i mitt förra inlägg, mer tydligt än så kan det väl knappast bli...
Att överhuvudtaget referera till inrapporterad datum är bara dumt då du självfallet får en "jo-jo-effekt" av detta och då blir det lätt att läsa statistiken fel. Antingen medvetet eller omedvetet...

Har skrivet det innan och gör det gärna igen, hela denna röra har tagit ormliga proportioner.
- Över 90% av de avlidna är över 70 år och nära 50% är 85+
- 84,3% hade underliggande sjukdomar varav 57,9% hade 2 eller flera underliggande sjukdomar.
Samma dag som smittan började spridas på äldreboende och hos multisjuka var detta öde beseglat.
De flesta studier som gjorts pekar på en dödlighet på runt 1% och detta är med ovan riskgrupper inkluderade.
Så för yngre, friska individer är detta inte vidare farligt.

Jag oroar mig betydligt mer för den framtid som många yngre, arbetslösa går till mötes.

Sen är det ganska intressant hur länder emellan bedömer varandra, ju mer noggrant man arbetar och dokumenterar detta ju hårdare straffas man av omvärlden. Tar samtliga siffror som presenteras av världens länder med en hel skopa salt.
De enda siffrorna jag egentligen lägger vikt vid är överdödligheten, den känns lite svårare att fuska med.
Och här är det tydligt att Sverige inte gjort ett bra jobb men vi ligger snart på normala nivåer här också och det är tecken på att det är på väg att blåsa över.
Men du är väl medveten om att att kurvan för döda i rätt datum alltid pekar neråt och att det kommer att fyllas på ny döda, en del ganska långt tillbaka. Detta vet vi ju allihopa. Även när vi ökade som mest pekade den kurvan ner. Det räcker inte att bara ta bort de sista 10 dagarna för det fylls på ganska bra i mer en två veckor och inte fören en månad har man en ganska sann kurva. Ja det är guppigt i kurvan med rapporterade dödsfall, därför är det lättare om man kollar på en som visar en 7 dagars medelvärde. Denna kurva har gått ner också men den slutade med det för över två veckor sedan och vi ligger nu på 23 till 33 döda per dag.
Min poäng är att det inte går med säkerhet längre sega att antal döda går ner, det blir bara icke trovärdigt att säga detta.
Då kurvan för döda i rätt datum hela tiden rättas så kanske det är svårt att minnas hur den såg ut längre tillbaka i tiden. Men om du vill kolla hur fel den kurvan visar har jag ett bra tips.
Kolla på mother jones, han publicerar de inrapporterade dödstalen med ett medelvärde och har även lagt in kurvan för döda i rätt datum för Sverige. Han gör en ny varje dag och de gamla dagarna ligger kvar, så man kan kolla på gamla datum och då ser man tydligt att den kurvan du hänvisar till alltid pekar neråt oavsett och ständigt förändras, de sista veckorna ser totalt annorlunda ut en månad senare.
https://www.motherjones.com/kevin-drum/2020/05/coronavirus-growth-in-western-countries-may-20-update/
Citera
2020-06-30, 13:41
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Löfven har pressträff kl 16. Vad kan han ha att säga den här gången tro?
Citat:
Klockan 16.15 håller statsminister Stefan Löfven pressträff tillsammans med vice statsminister Isabella Lövin och socialminister Lena Hallengren för att presentera coronakommissionen.

Vår ledare har garanterat hittat rätt personer att leda den här undersökningen.
Citera
2020-06-30, 13:42
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre

Vad är coronakomissionen?
Citera
2020-06-30, 13:42
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre

Kan man hoppas på Mona Sahlin ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in