Citat:
Ursprungligen postat av
sebnie
Ja, men bara om det är absolut nödvändigt, dvs sista utväg. Kan man lösa situationen på annat sätt, t.ex. genom att springa eller ta skydd eller på annat sätt undkomma faran, skall sådan utväg väljas före.
Det beror på vad du menar med "kan man lösa".
Visst är det möjligt att det kan gå att springa iväg med det är det absolut minst trygga alternativet.
Det absolut säkraste alternativet är att ta skyddsställning och sedan bekämpa fienden.
Lagen kräver inte att du tar idiotiska risker.
Citat:
Ursprungligen postat av
sebnie
I det fallet får inte soldaterna ingripa.
Fel, i det läget föreligger nödvärnsrätt både för sig själv och andra.
Dessutom föreligger rätten att envarsgripa och vid envarsgripande har man rätt att använda proportionerligt våld(polislagen §10) eller hot om våld.
Citat:
Ursprungligen postat av
sebnie
Ja, men inte om galningen börjar löpa från platsen, dvs inte längre utgör någon fara.
Fortfarande föreligger rätten till envarsgripande, utgör personen hot mot annan föreligger även fortfarande nödvärnsrätten
Citat:
Ursprungligen postat av
sebnie
Ja. Är inte landet krigsförklarat har inte soldat rätt att ingripa över huvud taget. Då är soldat precis som vilken annan människa som helst. T.om. väktare har större möjligheter att ingripa, även om deras befogenhet inte formellt är större, så kommer "övriga omständigheterna" i ett nödvärnsfall vägra tyngre till fördel för en väktare, då väktarens jobb är att ingripa då brott begås.
Den enda gång en soldat har rätt att ingripa i en situation utanför krigsförklaring är vid sk mobila skyddsobjekt, det kan vara ett fordon som tillhör militären, och denna gängskjutning utgör en risk av att vara invid skyddsobjektet. Det förutsätter att aktuell soldat har skyddsvaktutbildning.
Extremt felaktigt. En soldat har samma rätt att ingripa som vilken annan medborgare som helst.
Dvs rätt att envarsgripa samt nödvärnsrätt.[/quote]
Citat:
Ursprungligen postat av
sebnie
Ja, men bara när fara uppstått. Det betyder att soldaterna får inte öppna eld förrens vapnet lossnat ur soldatkompisens hand, dvs då en faktisk fara uppstått. Att en angripare sliter i vapnet behöver inte betyda att fara uppstått, det kan ju lika gärna vara att soldatkompisen är starkare och att vapnet aldrig kommer slitas ur dennes hand = ingen fara uppstått.
Man får också tänka på det rättsfall i hovrätten där en man dömdes till vållande till annans död efter att en inkräktare slitit i jaktgeväret medans denne hade fingret på avtryckaren och bössan då gick av.
Så soldatkompisen ska givetvis följa vapensäkerhet A och O, och inte ha fingret på avtryckaren. Att ha vapnet i säkrat läge är också att rekommendera.
Det där är ju bara din bedömning och en generalisering.
Det finns ingen exakt gräns för när man får skjuta utan det bedöms från situation till situation.
Och det är också extremt stor skillnad på att skjuta varnings skott eller skjuta någon i benet mot att skjuta någon i bröstkorgen.
Så det finns alltså väldigt stor bredd på vad " att skjuta" innebär.
Det är också väldigt stor skillnad på angripare och angripare. Är min angripare en obeväpnad 50kilos tjej och jag är en 100kgs kille med gevär så är jag knappast i livsfara.
Sen skall påpekas att har du ett skarpladdat gevär och någon försöker ta det ifrån dig så innebär förlorande av vapen rimligen en dödsdom.
Försöker någon ta mitt gevär bedömer jag det alla dagar i veckan som en kamp på liv och död.
Det är uppenbart från hur du resonerar att du har exakt noll vapen eller självförsvarsutbildning.
Det borde vara obligatoriskt för nämndemän och åklagare att gå en skyddsvaktsutbildning så de får en rimlig förståelse för nödvärnsagerande.
Kommentarer som "innan de har tagit ditt vapen finns ingen fara" är sorgligt okunnigt.
Faktum är att i den stund de har ditt vapen så är du körd.