2020-06-30, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Kul att jag kunde glädja så många med mitt feltips och kommande hattkäkande (nja, skall försöka köpa en chokladhatt och komma ur det hela någorlunda godmagad). Man kan inte ha rätt varje gång, liksom.

Annars kvarstår väl min åsikt om "ordningsföljden" på Hallandslagen, och det baserar jag såklart inte enbart på nuvarande form och tabelläge. Finns massa annat och större perspektiv också. Plus en del annat. Ni som t ex läst vad jag skriver i "Div 1 och lägre serier" vet att jag inte virrar runt med åsikter utan att jag faktiskt har rätt bra koll på många lag. Att Varberg ligger tvåa är ju supercharmigt och jag unnar dom verkligen att få spela en hel säsong med publik i Allsvenskan, dvs hoppas stenhårt på att de hänger kvar. Fotboll är fotboll och Varberg är egentligen bara ett i raden av bevis på det liksom inte funkar så att bara ren spelarkvalitet betyder allt. Har man exakt rätt spelare och spelartyp på rätt plats och gör precis allting rätt, så kan man nå dit Varberg är nu. Med begränsade resurser och spelare. Och en fantastisk tränare. Egentligen kan vilket lag som helst i Superettan lyckas med samma sak som Varberg. Att veta att det kan ske är oerhört värdefullt för fotbollen som sport, tycker jag.

Värt att berättas: En av Varbergs största supporters ("Mullis") avled hastigt för några dagar sedan. Han var tydligen med och grundade deras supporterklubb. Tragiskt att han aldrig fick se sitt lag i Allsvenskan. Tyst minut före matchen, och efter matchen gick hela laget ner till banderollen med hans namn på ståplats och applåderade. Stort. (finns lite bilder och klipp i gruppen "Klacksparken" på facebook)

Fan det med Mullis var ju trist. Kände inte snubben men lär nog veta vem det är om man ser en bild med namn osv.

Kul att de hedrade iaf.
Citera
2020-06-30, 00:35
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Vi får inte glömma bort att gratulera Mix Diskerud också. Det var ju faktiskt två lag från västkusten som vann ikväll.
Citera
2020-06-30, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Falkenberg verkar för övrigt alltid ha stora problem med sina målvakter. Förra året Nilsson mest och nu Brattberg.

Ville egentligen inte gå in på det där då jag ogärna kritiserar unga målvakter efter bara få matcher, men eftersom du började så: Tycker Brattberg är bra i grunden, men det har verkligen inte sett stabilt ut senaste matcherna. Alla 3 målen idag var ju faktiskt halvtavlor, även om man kan tycka det är elakt att kalla straffar och frilägen för "tavlor". Men straffen är ju usel och den måste han ju limma eller få bort, friläget täcker han noll, och sista är faktiskt nästan minst dåligt. Även mot Kalmar var det sisådär. Går förklara bort enstaka mål som otur, men det är lite för många redan nu. Börjar det gå lite snett för en ung målvakt finns det risk att det sätter sig i skallen och blir än värre. Nilsson var Superettans bästa målvakt för två år sedan, men något måste ha varit fel förra säsongen. Behövde miljöombyte, troligen.

Så du har minst halvrätt. Det ser inte bra ut.
Citera
2020-06-30, 01:58
Medlem
Nästa omgång har en del fina matcher.

Man vill ju veta om Bajen kommer sätta hårt mot hårt, eller om de istället blir lite tagna på sängen. Känns 50/50 där.
Citera
2020-06-30, 03:12
Medlem
girigfans avatar
Längtar efter mff dif matchen, vi kommer behöva minst oavgjort, annars tror jag att guldstriden är över för vår del i år. Kommer nog behöva vinna lite derbyn i år också, drömma kan man ju alltid göra x)
Citera
2020-06-30, 03:59
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girigfan
Längtar efter mff dif matchen, vi kommer behöva minst oavgjort, annars tror jag att guldstriden är över för vår del i år. Kommer nog behöva vinna lite derbyn i år också, drömma kan man ju alltid göra x)

Har inte tillräckligt många snabba spelare för att vinna mot MFF. Chilufya är en, men blott en. Bärkroth är borta, och varken Radetinac eller Ring är särskilt snabb.

Skjut långskott och hoppas på hörna. Där är det fördel oss. Tar ändå gärna oavgjort på förhand, lätt.
Citera
2020-06-30, 06:22
Medlem
groovesnuss avatar
Skönt att Söderlund gör mål (och avgör) i sin allsvenska premiär. Sen var vi bättre på att hantera hög press än vi var mot t ex Sirius. Abrahamsson stabil i igen.

Men fortfarande förtvivlat svårt att komma till kvalificerade avslut, går bra ända fram till det.
Citera
2020-06-30, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Ledsen, men iallafall för mig är det inte i närheten av samma sak att skicka ut oss i cupen i början av mars när lagen fortfarande är under uppbyggnad som att slå oss i mitten av en allsvensk säsong.
Haha, ok. För mig var det den näst viktigaste derbymatchen senaste tio åren, som bidrog till att vi tog fler titlar än er ytterligare ett decennium. Men det kanske bara är jag.
Citera
2020-06-30, 09:41
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girigfan

Förra säsongen var avståndet mellan topplag och övrigt rekordstor. Det lär inte slås något nytt rekord av det slaget i år. Tvärtom böljar det fram och tillbaka. AIK går från 1-4 till 2-0 i nästa match match mot Malmö. Djurgården går från lite oturligt tappa oavgjort mot Örebro till totalt köra över Kalmar. Malmö kryssar 2 dussinmatcher. Bajen är alltid Bajen.

Norrköping har gjort det enormt bra men svajar rejält mot Östersund. Även om de till slut kniper 3 poäng med en tur som riktigt bra lag brukar ha.

Kommer vara mycket jämnare i år. Tror den viktigaste skillnaden blir att storlagen tappar utan publik. Vilket ytterligare skulle tala för Norrköping.
Citera
2020-06-30, 09:53
Medlem
cokehyenas avatar
JJ och Billborn skämmer ut sig totalt med avgrundsvrål och snack i media om domarna spelar för motståndarlaget. Men att Bajen får ett gratis offsidemål, det har JJ och Billborn inga synpunkter på.

Patetiskt.

Istället för att gnälla på alla andra - kanske ta ansvar för er ruttna defensiv. Magyar blir totalt bortgjord när han låter hans spelare gå runt och lägga sig framför honom.
Citera
2020-06-30, 10:40
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Tycker det skall bli rätt kul, speciellt nu när vissa spelare börjar visa en stigande formkurva. Vissa delar av spelet kommer bli bättre, antagligen för alla lag, det gäller att inte vara för sen på den bollen dock så att man inte står där och det fortfarande ser ut som försäsong när andra lag är mer inne i det.

Sargons skarv till Sana var rätt fin också, det var svårt att se exakt vad som hände där men Sana fick ju friläge, om än ur lite snäv vinkel, sedan hade ju Sargon en i mål också(pass från Paka), även om det helt korrekt blev flaggat för offside. Han behöver inte vara världens speedkula för att spela centralt, handlar ju mycket om tajmning och smartness också. Jag tror det kan bli en helt ok interimslösning.

Jag tror ju vi skulle roterat mindre i kommande matcher om vi inte haft cupsemin den 9e med, hade vi haft cirka en veckas vila efter Norrköping kunde vi kört max mot både AIK och Peking, nu lär vi fortsätta rotera en del.
Viktigt dock som du säger att vi inte hamnar för långt efter men även om man inte är nöjd med poängskörden såhär långt är det liksom ingen fara på taket, det är två pinnar upp till andra platsen. Man kan givetvis vara en gnällröv och hävda att det är närmare till kval neråt men nu har vi semester så sådant tänk lämnar vi därhän

Sargon- Farnerud som anfallare som alternerar där med Aiesh ibland om det behövs fungerar till Söder är tillbaka eller någon kommer in. Kommer dessutom Giorgi igång kan vi lättare frigöra Aiesh från kanten och ha honom längst fram vid behov.

Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Blir orolig för Helsingborgs räkning när jag läser vad Mellberg sa efter matchen, svårt att bota patienten om diagnosen är fel så att säga. Dom var ju helt fantastiskt usla, igen. Bortsett en felvänd bild av hur spelet såg ut snackar han fortfarande om missade försäsongsmatcher. Förra matchen var det för tätt spelschema. Luktar panik lång väg.

Visst kunde HIF igår med lite tur och mer skicklighet fått in en boll och snott poäng men ursäkterna är ungefär som Poyas var efter Mjällby att det var för varmt... Det är liksom lika tajt med schemat för alla lag, det är inget lag som spelat matcher på ett bra tag, att HIF dessutom missade gruppspelet i cupen är ju inget att gnälla över det åstadkom ju dom själva...

Nästa match mot Mjällby blir inte enkel för HIF heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Kul att jag kunde glädja så många med mitt feltips och kommande hattkäkande (nja, skall försöka köpa en chokladhatt och komma ur det hela någorlunda godmagad). Man kan inte ha rätt varje gång, liksom.

Annars kvarstår väl min åsikt om "ordningsföljden" på Hallandslagen, och det baserar jag såklart inte enbart på nuvarande form och tabelläge. Finns massa annat och större perspektiv också. Plus en del annat. Ni som t ex läst vad jag skriver i "Div 1 och lägre serier" vet att jag inte virrar runt med åsikter utan att jag faktiskt har rätt bra koll på många lag. Att Varberg ligger tvåa är ju supercharmigt och jag unnar dom verkligen att få spela en hel säsong med publik i Allsvenskan, dvs hoppas stenhårt på att de hänger kvar. Fotboll är fotboll och Varberg är egentligen bara ett i raden av bevis på det liksom inte funkar så att bara ren spelarkvalitet betyder allt. Har man exakt rätt spelare och spelartyp på rätt plats och gör precis allting rätt, så kan man nå dit Varberg är nu. Med begränsade resurser och spelare. Och en fantastisk tränare. Egentligen kan vilket lag som helst i Superettan lyckas med samma sak som Varberg. Att veta att det kan ske är oerhört värdefullt för fotbollen som sport, tycker jag.

Värt att berättas: En av Varbergs största supporters ("Mullis") avled hastigt för några dagar sedan. Han var tydligen med och grundade deras supporterklubb. Tragiskt att han aldrig fick se sitt lag i Allsvenskan. Tyst minut före matchen, och efter matchen gick hela laget ner till banderollen med hans namn på ståplats och applåderade. Stort. (finns lite bilder och klipp i gruppen "Klacksparken" på facebook)

Tragiskt när någon så stor supporterprofil går bort även om jag inte har nån relation till honom men antar att han inte heller var direkt lastgammal då supporterklubben där inte är vidare gammal.

Du får köpa dig ett plommonstop och trycka i dig, har du sagt att du ska käka upp en hatt får du allt göra det med

Beträffande rangordningen på hallandslagen är det väl inte så mycket för den allsvenska tråden egentligen men visst är det skillnad på att vara bäst och störst så att säga.
Citera
2020-06-30, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Blir orolig för Helsingborgs räkning när jag läser vad Mellberg sa efter matchen, svårt att bota patienten om diagnosen är fel så att säga. Dom var ju helt fantastiskt usla, igen. Bortsett en felvänd bild av hur spelet såg ut snackar han fortfarande om missade försäsongsmatcher. Förra matchen var det för tätt spelschema. Luktar panik lång väg.

Nu såg jag bara andra halvlek, och det med ett halvt öga men tyckte det var spelmässigt jämnt, dom har förtvivlat svårt att skapa målchanser dock, men det fanns ett par bra lägen, ett precis innan häcken gjorde mål, där tycker jag nog att det måste vara mål men dom brände den över ribban. Försvarsspelet såg annars rätt ok ut, Häcken kom inte till så många lägen som jag såg iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Jag tror ju vi skulle roterat mindre i kommande matcher om vi inte haft cupsemin den 9e med, hade vi haft cirka en veckas vila efter Norrköping kunde vi kört max mot både AIK och Peking, nu lär vi fortsätta rotera en del.
Viktigt dock som du säger att vi inte hamnar för långt efter men även om man inte är nöjd med poängskörden såhär långt är det liksom ingen fara på taket, det är två pinnar upp till andra platsen. Man kan givetvis vara en gnällröv och hävda att det är närmare till kval neråt men nu har vi semester så sådant tänk lämnar vi därhän

Sargon- Farnerud som anfallare som alternerar där med Aiesh ibland om det behövs fungerar till Söder är tillbaka eller någon kommer in. Kommer dessutom Giorgi igång kan vi lättare frigöra Aiesh från kanten och ha honom längst fram vid behov.

Mot Gnaget borde vi kunna ställa upp med bästa möjliga lag, om ingen är sliten, sedan får man rotera mot Peking för att kunna ladda inför cupen.

Det som gör att jag känner mig lite lugnare när det gått lite knackigt nu i säsongsinledning är att det i princip sett likadant ut för många lag, Varbergs bänklirare tog poäng av MFF, Bajen torskar mot Mjällby etc, det plus att man kan se att visa delar av spelet sakta förbättras och att en del viktiga spelare börjat komma igång lite smått, kan även skadehelvetet bli lite bättre så tror jag nog det blir ok framöver, det hade varit skönt att ha en inspelad och samspelt backlinje, lite för billiga mål som släppts in. Tolinsson är förvisso lovande men han har också bjudit på ett par riktiga nybörjarmisstag som gett motståndarna lägen(och mål), men det får man räkna med när spelarna är så gröna.

Jag vill ha Aiesh på högerkanten om han är spelbar.

Edit: Mot samlade försvar måste vi komma på sätt att skapa mer dock, men det har jag ju tjatat om länge nu, och där är vi ju inte direkt unika, det är en utmaning för många lag, både i AS och andra ligor. Bjuds det på mer ytor och öppet spel blir det inte "handbolls-fotboll".

Edit #2: Kör Gnaget sitt man-man spel så vill man ju absolut ha t ex Hosam och Giorgi med, viktigt att kunna göra sin gubbe då.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-06-30 kl. 11:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in