2020-06-30, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Det är knappast utan belägg lol om man analyserar regionala skillnader inom olika länder och vad det är som gör att alla hårt drabbade regioner i världen tycks följa ett närmast identiskt mönster kan man ganska lätt räkna ut när kurvorna kommer vända i olika regioner samt att det måste vara immunitet som gör så att kurvorna vänder.

Lockdowns verkar inte ha räddat så många liv i Storbritannien, Belgien, Italien Spanien som alla har fler dödsfall per capita än Sverige loool pallar inte skriva en uppsats om detta men Jacob Guidol har en bra sammanfattning på sin twitter om det här med lockdowns

Helt otroligt.
Jo det har räddat väldigt många liv även i länderna som gjorde lockdown försent.
Shit asså
Citera
2020-06-30, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Dumma jävlar som vill stänga in alla som är friska för att rädda livet på några multisjuka pensionärer. 2020 var året då Norge fick masspsykos.

230 döda vs 5300(and counting)
Citera
2020-06-30, 00:30
Medlem
Ultrasmisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Det är ju just det jag INTE gör.
Har du dyslexi eller vad är ditt problem.
De som ska gnälla är de underbetalda i sjukvården inte vi lärare är min poäng.
Men verkar svårt för dig att få in det i din skalle.
Hjälper det om jag ritar bilder?

Jag gillar inte din attityd.

Lärare ska hålla på med undervisning, inte prata om Corona eller andra saker utanför era ämnesområden.
Rätta in dig i ledet och sluta bete dig som en brunskjorta.
Citera
2020-06-30, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silentzarathustra
Jag har kontakt, nära kontakt, med folk som lever i ett antal olika länder. Länder som drabbats hårt av corona och som har gått igenom lockdown. Via dem, via deras personliga erfarenheter. Samt genom deras berättelser om hur det gått både under och efter lockdown har jag kunnat komma fram till att i dessa länder har nånting väldigt intressant hänt. Dessa länder, deras befolkning, har förstärkts.
Folk i dessa länder har enats. Det har skapats en enormt känsla av solidaritet. Som finns än idag. Och som gjort att folk har blivit starkare. Inte bara det. Man har lärt sig att uppskatta livet mer än innan.
Jag minns att många målade upp förskräckliga scenario av självmord, hunger, krig etc.
Men så har inte fallet varit. Och nu pratar jag om starka länder, med bra ekonomi, som klarar av en lockdown.
Folk är helt enkelt, tror det eller ej, gladare. Jo, för de har satts på prov. Och de har klarat av det.

Eftersom jag bor i Sverige så vet jag förstås också hur det är i Sverige. Nåväl, det som hänt i dessa länder har aldrig hänt här i Sverige. Jag vill inte överdriva. Men i korta drag är det så att resten av världen har enats, har blivit starkare, mer solidariskt, tror mer på livet. Medan i Sverige har läget försämrats. Det har ju inte funnits nån glimt av solidaritet. Ingen har satts på prov. Livet har fortsatt mer eller mindre som innan trots att det dött enormt många människor. Trots de många tusentals som har fått allvarliga skador av viruset.

Ja, kort sagt, så har Sverige förlorat på alla planer. Även detta mer hur människor kommer ut ur denna pandemin. I världen har människor blivit bättre människor. I Sverige har man, om möjligt, blivit ännu sämre.
Och i Sverige är man också väldigt ensam om en massa människor som känner sig bedragna, som känner att staten aldrig gjort något för dem.At staten har lämnat de åt sitt eget öde. Detta sätter väldigt djupa spår.
Så å ena sidan har vi folk som struntat i corona och som blir troligtvis ännu sämre människor.
Å andra sidan har vi folk som motsatt sig strategin och hamnar i en väldigt frusterande situation.

Sverige förlorar helt enkelt på alla plan.

Exakt detta skrev jag om i tråden redan i mars/april.....
Du har helt rätt.
Citera
2020-06-30, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Var tvungen att kolla efter det du skrev. 12 döda och 125 ny fall? Sverige brukar ju rapportera allt i en klunga. Vi får väl se i morgon hur det blev, men lite mystiskt är det.
Du förstår att det är någon på FB som trollar?
Citera
2020-06-30, 00:31
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Det är mycket intressant att försöka spekulera över de personer som tycker att Sverige gjort rätt under pandemin.
Varför tycker dessa människor att Sverige "gjort rätt"?
Vad är det som finns bakom?
Givet att vem som helst med lite vett i skallen samt en glimt av ärlighet måste ha insett sedan länge att strategin har misslyckats, vad är det som får dessa människor att fortsätta ljuga om att det sättet som Sverige använt sig av är rätt? För det finns ju inte längre några som helst argument för att det som Sverige gjort var rätt ju.

Minns att i början var det många som pratade om att Sverige gjorde rätt därför att denna strategi skulle "skona" ekonomin. Men dels var det ganska självklart att så inte hade varit fallet. Och dels finns det fler och fler tecken på att det inte är så och det inte kommer bli så. Snarare kommer Sverige straffas ekonomiskt troligtvis mer av de andra länderna.
Så varför "ljuger" dessa människor?
Notera att jag bortser ifrån de som istället, otroligt nog, anser att det var "rätt" att göra det som Sverige gjorde. För i detta fall pratar vi om personer med väldigt låg eller närmast obefintlig intellekt.
Dessa som alltså ljuger är enligt mig personer som matchar ett eller flera av nedanstående kännetecken:

- Personer som är känslomässigt avtrubbade. Folk som alltså inte vill andra väl. Närmast psykopater alltså.
- Personer som är väldigt rädda. En lockdown representerar för dem något som får deras mardrömmar att bli verklighet.
- Personer som räknar fel. De trodde att Sveriges strategi skulle gynnat ekonomin och de själva.
- Personer som har enormt svårt att erkänna att man hade fel. Folk som av ren prestige aldrig skulle klara av att erkänna att det dem trodde var rätt har visat sig vara fel.
Mycket text.
Men i korthet kan man göra allt rätt med slutresultatet ändå bli fel då man saknar tidigare erfarenhet. Trial & Error kallas detta.

Kan bara prata för mig själv men strategin går enligt planerna som jag ser det. Vi har en långsam spridning precis som FHM från början så var målet och många tusen kommer dö innan flockimmuniteten är nådd och vi kan slappna av lite mer gällande Covid-19.

Med "facit" efter rond 1 i hand ser vi att andra länder har färre antal döda, vilket naturligtvis är önskvärt, hur det blir i det långa loppet återstår att se.

Mycket förväntningar på ett kommande vaccin men detta dröjer minst till slutet av nästa år, i bästa fall, och vi varken kan eller vill låsa in oss under jorden tills dess. Att leva i ständig fruktan är inget liv och det är det många i andra länder som kommer få göra och länge.

Ekonomi är naturligtvis viktigt för alla länder, ekonomi är också liv och död för många i vår värld. Ligger högt i prio hos alla, tro inget annat.
Citera
2020-06-30, 00:32
Medlem
FrankIsBacks avatar
Det blir alltmer tydligt att vi i Sverige har väldigt mycket att vara stolta över. Det krävdes inte totalitära strategier för att vi skulle skydda oss. Vi fixade det ändå, genom att på frivillig väg ta hänsyn till varandra. Nu är vi sannolikt det mest immuna landet i världen och redo för hösten, medan man redan börjar sina andra vågor i flera länder i världen.

Vi har många som kommer hit just nu och är väldigt besvikna på sin hemländers brutala metoder som tvingat in dem isolering och karantän.
Citera
2020-06-30, 00:33
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Så nu är det alltså slutsnackat: Sverige har fallerat totalt vid hantering av coronapandemi.
Det finns inte längre något som talar för att Sverige har gjort rätt.
Allting, verkligen allting, talar emot det.
Det som i början man berättade var grundstrategin, flockimmunitet, är helt dött. Det finns ingen längre som tror på det. Det är så pass omöjligt att ingen längre hos FHM och i regeringen pratar om det. De skäms att ens prata om det när de nu vet att flockimmunitet var bara en dröm, som aldrig kommer förverkligas (se tex här: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jokpom/larmet-fran-norrbotten--flockimmuniteten-kanske-aldrig-kommer).

Givet att Sveriges strategi fallerat totalt, vad kommer man göra framöver? Inte lätt att sia om.
När man vet att en strategi man var ensam om har totalt misslyckats så blir man tvungen att ändra den.
När man se ser sig omkring och inser att de flesta andra länder använt en gemensam strategi, dvs att stoppa smittan snarare än att minska den, så behöver man inte heller fundera så mycket, utan man har redan en plan.
För om man tänker efter, i Sverige var man ensam om att prata om att "minska spridningen". I alla andra länder har det alltid handlat om att "stoppa" spridningen. Att man i Sverige alltid pratat, och fortfarande pratar, om att "minska" har ju att göra med att man trodde att man kunde uppnå flockimmunitet.
När man nu vet att det inte finns något som heter flockimmunitet (då man t.o.m skäms att uttala det) har "minska" blivit obsolet.

Så i teori borde Sverige göra en kovändning och lämna bakom sig "minskningen" och satsa istället på "stoppa".

Varför man inte gör det beror på att man fortfarande hänger sig på statistik över avlidna och IVA-platser.
Dessa är emellertid väldigt förvirrande och ger inte en klar bild av verkligheten. Men tack vare en massa fusk har man alltid lyckats få folk att tro att det går nedåt. Och då kan man "motivera" detta med att man inte går över till "stoppa" istället för "minskningen" just genom att hänvisa till att det finns en minskning i avlidna och IVA.

Givet att data på ovan är som sagt väldigt otydligt, har vi nu kunnat konstatera att antal smittade avtar inte. Inte alls. Runt om i världen har man nu genom erfarenhet kommit fram till något ganska självklart men som många inte verkar inser i Sverige. Dvs att antal nya fall är inkörsporten till folk som hamnar på IVA och som dör.
Därför är motiveringen om att "det finns en minskning på döda och IVA" knappast godtagbart för att fortfarande vilja fortsätta med "minska" snarare än "stoppa".

Sist men inte minst: att minska hade nån meningen ifall man hade kommit fram till att covid-19 är väldigt smittsamt. Men nu, när man gång på gång fått bevis att så inte är fallet. Samtidigt som man, som följd, vet att flockimmunitet aldrig kommer att uppstå, så förlorar ordet "minska" all sin betydelse.

Kontentan av det hela är att Sverige självklart borde göra en kovändning (vilket i viss mån redan pågår, ganska trögt dock) och gå över till att stoppa istället för att minska. Om detta nu kommer hända inom närmaste framtiden vet jag faktiskt inte. Men med tanken på hur omvärlden reagerar mot Sverige är det knappast omöjligt att Sverige kommer tvingas att göra det. Kommer alltså att tvingas göra det rätta. Som otroligt nog vägrar man vilja göra. Sverige har fel, vet att man har fel, men fortsätter trots det att dumstridigt köra in i väggen. Det är egentligen spektakulärt.

Jag har svårt att se att just Sverige skulle klara sig utan den infrastruktur som hela världens länder byggt

vad gäller testning och info/rapportering av pandemidata,

det är ju en infrastruktur som behöver vara på plats hursomhelst,

det är ju uppenbart.

Vad gäller strategin så är det ju bara snällt att göra som EU säger som tar Sverige i örat,

svenskar får ju inte resa till andra länder nu -så kan vi ju inte ha det.
Citera
2020-06-30, 00:34
Medlem
Citat:
Jag har kontakt, nära kontakt, med folk som lever i ett antal olika länder. Länder som drabbats hårt av corona och som har gått igenom lockdown. Via dem, via deras personliga erfarenheter. Samt genom deras berättelser om hur det gått både under och efter lockdown har jag kunnat komma fram till att i dessa länder har nånting väldigt intressant hänt. Dessa länder, deras befolkning, har förstärkts.
Folk i dessa länder har enats. Det har skapats en enormt känsla av solidaritet. Som finns än idag. Och som gjort att folk har blivit starkare. Inte bara det. Man har lärt sig att uppskatta livet mer än innan.
Jag minns att många målade upp förskräckliga scenario av självmord, hunger, krig etc.
Men så har inte fallet varit. Och nu pratar jag om starka länder, med bra ekonomi, som klarar av en lockdown.
Folk är helt enkelt, tror det eller ej, gladare. Jo, för de har satts på prov. Och de har klarat av det.

Eftersom jag bor i Sverige så vet jag förstås också hur det är i Sverige. Nåväl, det som hänt i dessa länder har aldrig hänt här i Sverige. Jag vill inte överdriva. Men i korta drag är det så att resten av världen har enats, har blivit starkare, mer solidariskt, tror mer på livet. Medan i Sverige har läget försämrats. Det har ju inte funnits nån glimt av solidaritet. Ingen har satts på prov. Livet har fortsatt mer eller mindre som innan trots att det dött enormt många människor. Trots de många tusentals som har fått allvarliga skador av viruset.

Ja, kort sagt, så har Sverige förlorat på alla planer. Även detta mer hur människor kommer ut ur denna pandemin. I världen har människor blivit bättre människor. I Sverige har man, om möjligt, blivit ännu sämre.
Och i Sverige är man också väldigt ensam om en massa människor som känner sig bedragna, som känner att staten aldrig gjort något för dem.At staten har lämnat de åt sitt eget öde. Detta sätter väldigt djupa spår.
Så å ena sidan har vi folk som struntat i corona och som blir troligtvis ännu sämre människor.
Å andra sidan har vi folk som motsatt sig strategin och hamnar i en väldigt frusterande situation.

Sverige förlorar helt enkelt på alla plan.
Inte menar du väl att livet har fortsatt mer eller mindre som innan? Gäller det dig själv i så fall (att du har fortsatt på samma sorglösa sätt som innan)? Är du en av dem som struntat i att hålla dig isolerad eller arbetar du inom vården eller med andra samhällsbärande funktioner?

För egen del - och alla jag känner - har livet INTE fortsatt som innan. Vi har arbetat hemifrån i flera månader. Hållit oss isolerade. Inte träffat vare sig vänner eller släktningar. Barn och studenter har haft hemundervisning. Permitteringar. Varsel. Uppsägningar. Det har varit - och är för många - en extrem situation. För oss är det provocerande att du påstår att ingen har satts på prov.
Citera
2020-06-30, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Givetvis, det är därför det dröjer så extremt länge att få fram pålitliga immunitetstest och man tills vidare satsar att kolla pågående smitta storskaligt.

Annars hade man såklart storskaligt testat både för pågående och avslutade sjukdomsfall men FHM gick ut med att oklarheterna behövde redas ut först så vi skulle kunna tolka resultaten riktigt.

Ja fast även test som inte är pålitliga kan justeras genom att man räknar ut specificitet och känslighet, och sedan:

andel som haft smittan = (andel som testas positivt för antikroppar + specificitet-1)/(känslighet+specificitet-1)

Även med en känslighet på 50 procent kan man alltså ändå få fram andel smittade med antikroppstester, det är bara justera för bias. MEN FHM har ju beräknat känsligheten till 99 procent. De har testat antikroppstester på sådana som testat positivt för pågående infektion. Nu säger KI-studien att den i princip bara är 50 procent. Det är en enorm skillnad. Vet inte hur det ser ut internationellt. Frågan är om det är de asymtotiska som inte tas med i känslighetsanalysen, och det finns ju viss tveksamhet om asymtotiska utvecklar immunitet eller inte, men det här borde FHM har rett ut i sin antikroppsstudie.
Citera
2020-06-30, 00:38
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZodiacX
Lockdown har bevisligen räddat många liv här i Spanien.
Västra götaland med 1.7miljoner invånare har fler smittade just nu än hela Spanien på 47mil.
Sverige och dess högmod är ett helt obetydligt land som alla skrattar åt.
Nu hoppas vi att det tar låg tid innan vi ser Svenskar med pesten här igen.

Glöm inte att Sverige är en humanitär stormakt!!

Vi är bäst i världen på att ta hand om andra!
Citera
2020-06-30, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Det blir alltmer tydligt att vi i Sverige har väldigt mycket att vara stolta över. Det krävdes inte totalitära strategier för att vi skulle skydda oss. Vi fixade det ändå, genom att på frivillig väg ta hänsyn till varandra. Nu är vi sannolikt det mest immuna landet i världen och redo för hösten, medan man redan börjar sina andra vågor i flera länder i världen.

Vi har många som kommer hit just nu och är väldigt besvikna på sin hemländers brutala metoder som tvingat in dem isolering och karantän.
Jag tillhör i och för sig en kategori som har önskat att Sverige följt samma strategi som våra grannländer under pandemin (på gott och ont), mest för att det inte funnits så mycket att vinna på att ta en helt egen väg (och mycket att förlora).

Men i sak håller jag med dig om att det också finns ett enormt värde i att slippa de totalitära åtgärder från statsmaktens sida som många (inte minst i den här tråden) verkligen verkar längta efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in