2020-06-29, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vad tycker du i så fall om San Marino?
Hade Sverige legat inne i Italien hade Sverige haft ännu mer döda än nu men det gör inte Sverige.
Citera
2020-06-29, 21:22
Medlem
Citat:
På TV4 sa han åtminstone dubbelt så mycket, när han intervjuades. Och i proverna var det tre gånger så många som hade T-celler.

Interesting. I wonder if it’s the people presumed to be infected 3/4 months ago that make up the bulk of T-Cells/no antibodies. That would be in line with studies showing antibodies in mild/asymptomatic cases dropping below measurable levels after 2/3 months — and they mentioned testing people coming back from the Alps etc. – or infections that we can assume happened around March.
Citera
2020-06-29, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vem var det jag bråkade med igår angående immunitet i Sverige? Hursomhelst kommer lite resultat från de norra delarna av landet:

Larmet från Norrbotten – flockimmuniteten kanske aldrig kommer

Målet var att uppnå flockimmunitet i Norrbotten.

Nu visar en studie att det kanske aldrig blir verklighet i flera svenska län.

– Det är nog så att vi kommer få dras med det här under en ganska lång tid, säger Anders Nystedt, smittskyddsläkare i Norrbotten.

Region Norrbotten har nyligen genomfört en studie på hur många som har antikroppar mot corona i regionen.

Resultatet är lägre än vad författarna hade hoppats på: 1,9 procent.

Studien drar slutsatsen att ”någon flockimmunitet inte kan bli aktuell under lång tid, om någonsin”.

De spekulerar även i att fler delar av landet kan vara i samma situation.

– Det var ett förvånansvärt lågt reslutat. Skulle jag ha chansat innan skulle jag ha gissat på att vi skulle ligga mellan fem och tio procent, säger regionens smittskyddsläkare och en av författarna till studien, Anders Nystedt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jokpom/larmet-fran-norrbotten--flockimmuniteten-kanske-aldrig-kommer
Antikroppar ger inte hela bilden: https://nyheter.ki.se/immuniteten-mot-covid-19-sannolikt-hogre-an-tester-visat?_ga=2.170182752.1944070791.1593450413-18215 42578.1593450413
Citera
2020-06-29, 21:24
Medlem
HGs avatar
Citat:
Jag beräknade 6,000-15,000 döda svenskar, en månad innan Britton, här i tråden. Jag tycker den beräkningen håller ganska bra, för oss båda.

När jag postade beräkningen så sa WHO att det var 3.4% dödlighet, och folk yrade om hundratusentals döda svenskar.

Jag tror att du blandar ihop siffror. Tittar man på en total befolkning så blir bara cirka 15-20 procent sjuka i COVID-19 med svårare symptom. Av dessa blir en 5-7 procent riktigt sjuka och här kommer även de stora dödstalen ifrån.
Där tror jag att de 3.4 procenten kommer ifrån.
Citera
2020-06-29, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Interesting. I wonder if it’s the people presumed to be infected 3/4 months ago that make up the bulk of T-Cells/no antibodies. That would be in line with studies showing antibodies in mild/asymptomatic cases dropping below measurable levels after 2/3 months — and they mentioned testing people coming back from the Alps etc. – or infections that we can assume happened around March.
Vet ej, men har för mig att det var blodgivare. Det kan såklart vara så att antikroppsnivåerna har sjunkit, ja.
Citera
2020-06-29, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag tror att du blandar ihop siffror. Tittar man på en total befolkning så blir bara cirka 15-20 procent sjuka i COVID-19 med svårare symptom. Av dessa blir en 5-7 procent riktigt sjuka och här kommer även de stora dödstalen ifrån.
3,4% var en tidig uppskattning i pandemin. I den här tråden envisades man vid samma tid (februari, början av mars) med att dödligheten var 20-30% "om man räknade rätt".

Jan Albert och Tegnell sa samtidigt att dödligheten nog var under 1%.
Citera
2020-06-29, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Nja, alltså det här var de första dagarna i april. Då var det många som trodde på hundratusentals döda i Sverige, och det hetaste som fanns var de här modellerna från UK som visade 70k döda i Sverige. På den tiden ansågs allt under 20k döda svenskar som rent önsketänkande.
Citera
2020-06-29, 21:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Antikroppar ger inte hela bilden: https://nyheter.ki.se/immuniteten-mot-covid-19-sannolikt-hogre-an-tester-visat?_ga=2.170182752.1944070791.1593450413-18215 42578.1593450413
Vi har redan behandlat den nyheten. Man pratar om att även tidigare corona-infektioner skulle ge korsimmunitet. Visst jag är med på det om man förklarar varför äldre blir svårare sjuka. Varje individ smittas i genomsnitt av coronavirus vartannat åt under sin livstid. Så ju äldre man är desto bättre skydd då.

Något haltar i hypotesen.
Citera
2020-06-29, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede

Haha, ja PK börjar verkligen bli desperata nu. De knåpar ihop en egenhändig teori om att svennebanan är immun trots att de inte ens har antikroppar.

Vi får väl se om WHO och resten av världen blir lika imponerade av denna senaste teori från våra genier till svenska coronaexperter.
Citera
2020-06-29, 21:30
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Tycker detta borde vara en självklarhet även i Sverige. Lägg resurserna där istället för på alla gnälliga stockholmare som nu grinar för att kapaciteten inte räcker för att kolla upp deras minsta nysning.

För det första ingår inte nysningar i COVID-19 diagnosen.

För det andra VILL det svenska samhället att vi skall testa oss så att de kan börja smittspåra. Dock tror jag att smittspårning är lite försent vid det här laget.
Citera
2020-06-29, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deskjokky
Kan inte förstå denna inriktning mot en enskild person. De är flera hundra personer på den myndigheten. Hade FHM skickat ut en presstalesperson istället, hade vi haft samma kritik mot Tegnell då? Eller om det var någon från regeringen som svarade på pressträffana. Skulle ni ens veta vem Tegnell var då?
Trams. Vad är sannolikheten att en grupp experter hade hittat på en unik ickestrategi med hög risk och låg möjlig vinst som bröt med hur experter i resten av världen inklusive WHO agerar och uppmanar?

Tegnell har såklart ensamt drivit detta intern och ignorerat folk utan asperger eller första gradens psykopati som kommit med invändningar. Förmodligen har han ljugit internt på samma sätt som han gjort extern. Det vill säga förhalat och mörkat sina avsikter, för att få så stor spridningen som möjligt för att påvisa sin tes om att fatalism är rätt väg att gå.

Man måste komma ihåg att smittmaximering inte sker genom inga motåtgärder alls, eftersom han hade blivit ifrågasatt och kanske avsatt, utan genom att medvetet sabotera och förhala samtidigt som han sprider förvirring.
Senast redigerad av fittfittan 2020-06-29 kl. 21:35.
Citera
2020-06-29, 21:31
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
De öppnar för ALLA länder utom UK och Sweden.
Vad gäller länder utanför Europa kommer det ske enligt EU:s lista 30 juni.

Så nej - du har fel. Igen. Man öppnade inte för en "rad EU-länder". Man öppnar för samtliga utom Sverige och UK.

Nej, de öppnar för EU och ca 18 länder till (mest grannländer), och det gäller direktflyg, inte nationaliteter. Bland annat ryssar, britter och amerikaner som vill åka dit får göra som oss, flyga via Tyskland eller nå’t.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in