2020-06-29, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Borde väl bli tvärtom istället. Eller hur tänkte du egentligen?

Ska folk jobba hemma så vill dom byta upp sig till större lägenhet. 1-2 rum till.
För en del fungerar kanske inte det så då köper de en 1:a i närheten som de använder som arbetsrum.

Dvs färre personer kommer att bo i en given region i storstäderna. Dvs efterfrågan på kvm ökar i storstäderna.
Hur får du det till att priserna skall falla?

Din logik skulle bara gå ihop, om de fortfarande skulle vara tvungna att bo i storstaden, men det är ju det som är grejen att de inte längre behöver om de jobbar hemifrån permanent. De kan flytta varsomhelst och ändå få samma jobb.

Priserna bör därmed öka på landet men minska radikalt i storstäderna.
Senast redigerad av Hew18 2020-06-29 kl. 19:16.
Citera
2020-06-29, 19:17
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Din logik skulle bara gå ihop, om de fortfarande skulle vara tvungna att bo i storstaden, men det är ju det som är grejen att de inte längre behöver om de jobbar hemifrån permanent. De kan flytta varsomhelst och ändå få samma jobb.

Jag kommer från landet och bor i Stockholm nu men detta skulle aldrig få mig att flytta tillbaks. Tror du missar vad drivkrafterna att bo i stan är.
Citera
2020-06-29, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jag kommer från landet och bor i Stockholm nu men detta skulle aldrig få mig att flytta tillbaks. Tror du missar vad drivkrafterna att bo i stan är.

Så bara för du personligen betalar vad som helst för bo i storstaden, tror du det gäller för alla? Du tror inte det är pengarna, jobben, möjligheterna som lockar många till storstäderna världen runt?
Citera
2020-06-29, 19:48
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

Folk är inte tvingade idag. Men bor där ändå.

Vidare skulle inte hemarbete göra att folk är hemma permanent. Utan ibland blir det att infinna sig på arbetsplatsen av olika skäl. Även om det bara är en gång i veckan så flyttar inte folk från Stockholm till Storuman.

Du bortser från att folk faktiskt vill vara i Stockholm.

Även om hemarbete ökar så kommer storstäderna att öka och landsorten minska. Befolkningsmässigt.
Sedan är inte jag så övertygad om att hemarbete kommer öka så mycket. Men vi får väl se hur det blir med det.
Citera
2020-06-29, 19:57
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Så bara för du personligen betalar vad som helst för bo i storstaden, tror du det gäller för alla? Du tror inte det är pengarna, jobben, möjligheterna som lockar många till storstäderna världen runt?

Nej men det gäller båda oss att vi inte kan uttala oss för alla andra, skillnaden är dock att jag känner personer från båda världarna och har mer underlag än dig säkert. Jag vet också att jag resonerade som du när jag bodde på landet och jag vet hur lång tid det tog innan jag insåg att jag aldrig skulle återvända ens om det var möjligt med tanke på jobb.

Det var utbildning och jobb som drev mig till Stockholm men det är inte dessa saker som har hållit mig kvar och det skiftet i tänk kom efter ca 3-5 år i Stockholm.
Citera
2020-06-29, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Folk är inte tvingade idag. Men bor där ändå.

Vidare skulle inte hemarbete göra att folk är hemma permanent. Utan ibland blir det att infinna sig på arbetsplatsen av olika skäl. Även om det bara är en gång i veckan så flyttar inte folk från Stockholm till Storuman.

Du bortser från att folk faktiskt vill vara i Stockholm.

Även om hemarbete ökar så kommer storstäderna att öka och landsorten minska. Befolkningsmässigt.
Sedan är inte jag så övertygad om att hemarbete kommer öka så mycket. Men vi får väl se hur det blir med det.

Jo de är tvingade om de ska ha jobbet idag.

Utvecklingen är tydlig, twitter har exempelvis sagt att deras anställda aldrig behöver komma tillbaka till kontoret utan kan jobba hemifrån för evigt, och fler följer efter. Tekniken är här för att jobba hemifrån, företagen spara pengar på dyra lokaler etc och de anställda blir mer nöjda och lojala.. Det kanske inte sker över en natt även om pandemin påskyndar det, men den utvecklingen går nog inte att stoppa oavsett vad du tycker om det. Sedan om det sker nu eller om 20 år låter jag vara osagt.

Möten kan man ha digitalt.

Finns säkert de som gärna betalar 10 gånger mer för bo i storstaden, men att tro att det inte kommer påverka priserna då man tar bort jobben ifrån storstäderna är ganska så naivt.
Citera
2020-06-29, 20:15
Medlem
Jag har följt lägenhetspriserna på några jämförelseobjekt i några olika områden de senaste månaderna. Priserna gick helt klart ned i april och maj, men för lägenheter ämnade för flera boende ser det ut att ha återhämtat sig och gått upp till nivåer som är väldigt nära det som var innan.
Citera
2020-06-29, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Nej men det gäller båda oss att vi inte kan uttala oss för alla andra, skillnaden är dock att jag känner personer från båda världarna och har mer underlag än dig säkert. Jag vet också att jag resonerade som du när jag bodde på landet och jag vet hur lång tid det tog innan jag insåg att jag aldrig skulle återvända ens om det var möjligt med tanke på jobb.

Det var utbildning och jobb som drev mig till Stockholm men det är inte dessa saker som har hållit mig kvar och det skiftet i tänk kom efter ca 3-5 år i Stockholm.

Du säger själv att det var utbildningen och jobb som drev dig till stockholm, den drivkraften för flytta till stockholm eller någon annan storstad i världen kan vara borta för nästa generation. Så du säger emot dej själv. Sedan utgår du fortfarande för mkt ifrån dej själv. Låt mej återigen ställa frågan, du tror inte det är pengarna, jobben, möjligheterna som lockar många till storstäderna världen runt? Om svaret är ja. Du tror inte det kan påverka storstäderna en hel del om man tar bort de morötterna för bo där och flytta dit.

Jag vet inte vem som känner flest personer av dej och mej? Hursomhelst så är det ganska så ointressant. Du känner säkert många, ska jag vara impad eller vadå? Btw du vet inget om mej.
Senast redigerad av Hew18 2020-06-29 kl. 20:28.
Citera
2020-06-29, 20:28
Medlem
Citat:

Utvecklingen är tydlig, twitter har exempelvis sagt att deras anställda aldrig behöver komma tillbaka till kontoret utan kan jobba hemifrån för evigt, och fler följer efter. Tekniken är här för att jobba hemifrån, företagen spara pengar på dyra lokaler etc och de anställda blir mer nöjda och lojala.. Det kanske inte sker över en natt även om pandemin påskyndar det, men den utvecklingen går nog inte att stoppa oavsett vad du tycker om det. Sedan om det sker nu eller om 20 år låter jag vara osagt.

Finns säkert de som gärna betalar 10 gånger mer för bo i storstaden, men att tro att det inte kommer påverka priserna då man tar bort jobben ifrån storstäderna är ganska så naivt.
Det går inte att jämföra USA med Sverige. Allt ifrån lagstiftning till kultur är annorlunda. De som jobbar hemifrån har också ofta mycket större hus än genomsnittspersonen här. Redan för 20 år sedan var det väldigt vanligt att folk inom IT jobbade hemifrån där. För att genomsnittspersonen skall kunna köpa en villa och undvara ett rum för kontor så måste de flesta flytta långt ut från city. Visst skulle det vara skönt att sitta ute i skärgården att jobba, men husen är väldigt dyra även i sådana lägen.
Citera
2020-06-29, 20:35
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Man är inte tvingad att arbeta i Stockholm.

Du borde öppna dig för den häpnadsväckande tanken på att folk faktiskt vill bo där. Och i andra storstäder.

Citat:

Tekniken har funnits länge. Det är inget argument.
Anställda blir inte mer nöjda. Samtliga mina kollegor, som jag berört saken med, vill tillbaka till kontoret.

Men corona kan säkert leda till att några fler jobbar mer hemifrån. Vi får se hur många det blir. Jag ser inte att de blir så många. Att arbeta hemifrån har inte varit någon kioskvältare hittills.

Citat:
Det är så det är. Bara sluta förneka verkligheten.
Citera
2020-06-29, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Det går inte att jämföra USA med Sverige. Allt ifrån lagstiftning till kultur är annorlunda. De som jobbar hemifrån har också ofta mycket större hus än genomsnittspersonen här. Redan för 20 år sedan var det väldigt vanligt att folk inom IT jobbade hemifrån där. För att genomsnittspersonen skall kunna köpa en villa och undvara ett rum för kontor så måste de flesta flytta långt ut från city. Visst skulle det vara skönt att sitta ute i skärgården att jobba, men husen är väldigt dyra även i sådana lägen.

Vi ser det i sverige också. Många som jobbar hemifrån nu i sverige, kommer fortsätta göra det även efter pandemin, många har redan fått beskedet och många företag fundera på det. och den utvecklingen kommer bara fortsätta. Pandemin kan vara triggern för många företag, många företag har nog lutat på gamla rutiner tidigare, men rutiner som nu är brutna. Frågan är om de går tillbaka till gamla rutiner eller inte, vissa kommer göra det, andra inte. Men i slutändan som kommer nog de flesta gå över till hemarbete även om det tar lite längre tid för vissa. Men i slutändan så gynnar företaget. De behöver inte stora dyra lokaler, och kan rekrytera varifrån som helst, och de flesta gillar nog att arbeta hemifrån, så de får nog lojalare anställda.

Det är ju just det som är grejen, många kommer flytta långt ifrån city eller inte flytta till city ifrån första början. Om de kan jobba hemifrån.
Citera
2020-06-29, 21:01
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Du säger själv att det var utbildningen och jobb som drev dig till stockholm, den drivkraften för flytta till stockholm eller någon annan storstad i världen kan vara borta för nästa generation. Så du säger emot dej själv. Sedan utgår du fortfarande för mkt ifrån dej själv. Låt mej återigen ställa frågan, du tror inte det är pengarna, jobben, möjligheterna som lockar många till storstäderna världen runt? Om svaret är ja. Du tror inte det kan påverka storstäderna en hel del om man tar bort de morötterna för bo där och flytta dit.

Jag vet inte vem som känner flest personer av dej och mej? Hursomhelst så är det ganska så ointressant. Du känner säkert många, ska jag vara impad eller vadå? Btw du vet inget om mej.

Nej jag säger inte emot mig själv, det jag sagt är att möjligheten att arbeta hemifrån inte skulle driva mig bort från stan. Jag har jobbat hemifrån under hela Corona-pandemin men har inga som helst tankar på att flytta tillbaks till landet.

Sedan gör du återigen misstaget att påstå att jag utgår för mycket från mig själv när jag redan har besvarat det med att jag har bättre underlag än de flesta då jag vet hur folk tänker både på landet och i stan. Det är säkerligen mycket bättre underlag än vad du har såvida du inte också både levt på landet och i stan under många år, men jag har trots det inte hävdat att alla måste tänka lika.

Sedan delar jag heller inte uppfattningen att möjligheten att jobba på distans innebär att det fungerar att bo kvar på landet om man nu är född där. Bara för att det fungerar att skaffa ett jobb i stan och jobba hemifrån efter att ha jobbat på företaget i flera år så betyder inte det att det fungerar om man inte har uppnått det stadiet. Det betyder heller inte att det fungerar i längden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in