2020-06-29, 18:01
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Hans minne är både selektivt och detaljrikt. Han mindes exakt att han satt vid en dator 2 km bort från den mast som registrerade att någon 7 oktober -18 loggade in på Ls Google-konto och gjorde spamsökningar på hans och Hs mailadresser. Därtill sökningar på Ls tidslinje för datumen kring mordet.

Fast så är det nog för flertalet desvärre. Man kan komma ihåg saker lättare ganska slumpvis, om något annat man specifikt uppmärksammar inträffar i hyfsat nära anslutning till det triviala man gör.
Citera
2020-06-29, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Men ditt var ännu roligare. Är du efterbliven (som du kan kalla någon som inte håller med dig)? Självklart tror åklagaren på en fällande dom. Annars hade TRs dom inte överklagats. Sedan får du tycka vad du vill. Inse att du måste avvakta HRs dom innan du tycker mitt uttalande var "kul". Acceptera svensk rättssäkerhet. Man har rätt att överklaga en morddom från TR oavsett om den är friande eller fällande. Det måste du förstå.

Hon fick ingen fällande dom i första vändan. Hon ska ha bra mer för att resultatet i HovR ska bli annorlunda. Det finns åtskilliga åklagare som inte nått fällande dom trots de uttömt instanserna i några rejält uppmärksammade mål (för all del även i mer okända triviala brottmål). Anders Helin hade två av svensk rättshistorias mest uppmärksammade mål, mordet på Olof Palme och Styckmordsrättegången, han fick ingen fälld. Och det var väl för att han missbedömde var han stod, inte att domstolarna var dumma eller missförstått.

Jo ditt uttalande var kul för sättet du uttryckte det, som om åtalade alltid blir fällda eftersom åklagaren vet vad som krävs.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-06-29 kl. 18:10.
Citera
2020-06-29, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Framgår det i FUP vilket/vilka datum som vittnena såg LW med mannen i den röda Teslan? Hittade nämligen en bild med LW från den den 24 mars 2018 (cachen Sv*rta timmen 2018 - Åkersberg*) när hon åker med en vit nyare modell Tesla (men med samma registreringsskylt som tidigare suttit på den äldre röda Teslan i geocacharens bildgalleri).

Har vittnena iakttagit dem före den 24/3 2018? Dvs. att ett ev. bilbyte (från röd till vit Tesla) skett däremellan?

Jos*fin:
Citat:
Josefin och Lena träffades i maj -18 utanför St Lucas mottagning då båda varit på terapi. Då
de träffades hade de inte träffats sedan Josefins 40-årskalas fyra år tidigare. Dessförinnan
hade de inte träffats på flera år. Josefin beskriver Lena som en bekant som hon längre tillbaka
i tiden hade en mer vänskaplig relation med. Josefin är pastor, så det har varit en gemensam
kontaktyta.

J*cobs observationer om LW på Arons födelsedag 12 maj:
Citat:
Lena satt och höll
på med mobilen hela tiden, hon pratade inte och hon var inte social på samma sätt som hon
brukade vara. Jag antar att hon SMSade eller skrev på sociala medier. Jag reagerade på det då
jag tycker att det är väldigt tråkigt när personer sitter med mobilen. Jag vet inte vem hon satt
och skrev med. Senare när folk bö1jade gå hem började hon visa bilder på sin mobil från ett
tillfälle då hon åkt i en Tesla tidigare samma vecka. Bilmodellen var en sådan med dörrar
som öppnas uppåt. Jag skulle vilja säga att den var röd men kan inte svära på det. Hon hade
varit ute och åkt med någon tidigare den veckan men jag vet inte vem. Det var en bild tagen
utifrån och en bild inifrån i bilen. Jag kommer inte ihåg om hon berättade eller om hon visade
bild men displayen i bilen var som i bilen i filmen Tillbaka till framtiden. Det kommer jag
ihåg att hon pratade om. I övrigt pratade hon och sådär men det var inte samma Lena. Hon
betedde sig annorlunda mot hur hon brukar vara. Jag tror hon sken upp när hennes föräldrar
åkte. Jag tror inte att de har haft en jättebra relation.

Det framgår inte om LWs humör förändrades när hon visade bilderna på bilen. Enligt J*sefin verkade LW besvärad när hon var tvungen att gå, men det behöver ju inte bero på sällskapet i bilen i sig.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-06-29 kl. 19:18.
Citera
2020-06-29, 18:52
Medlem
Citat:
Tror du SDs advokat nappar på detta scenario (som JM lanserat) ?
Ja, det måste han ju göra.Att rubba övertygelsen hos åklagarsidan.Att sälja in alternativa scenarion sDet En försvarsadvokats arbete. Lyfta fram det, då åklagaren inte har fakta.
Ingen har ju större motiv.Hans tidsfönster.. Vad gjorde han efter han lämnade sin vän tills på morgonen morgonen ?
Det kommer bollas helt andra infallsvinklar. Alla hål måste på den här nivån få svar.

Då hävdar jag att han kommer åka dit
Rätt fråga vid rätt tillfälel, så är han körd.

Att man sedan inte erkänner gärningen, bevisar bara att man helt saknar moral.
Senast redigerad av Sambucusnigra 2020-06-29 kl. 19:14.
Citera
2020-06-29, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hon fick ingen fällande dom i första vändan. Hon ska ha bra mer för att resultatet i HovR ska bli annorlunda. Det finns åtskilliga åklagare som inte nått fällande dom trots de uttömt instanserna i några rejält uppmärksammade mål (för all del även i mer okända triviala brottmål). Anders Helin hade två av svensk rättshistorias mest uppmärksammade mål, mordet på Olof Palme och Styckmordsrättegången, han fick ingen fälld. Och det var väl för att han missbedömde var han stod, inte att domstolarna var dumma eller missförstått.

Jo ditt uttalande var kul för sättet du uttryckte det, som om åtalade alltid blir fällda eftersom åklagaren vet vad som krävs.

Det var medvetet provocerande, precis som de som är övertygade om att han blir frikänd i HR. Det uttalandet är också kul eftersom det inte alltid blir så.
Citera
2020-06-29, 19:00
Medlem
Citat:
Du är ju efterbliven, teknisk bevisning av olika varianter räknas som direkt bevisning. De är dessutom ofta avsevärt mer tillförlitliga än vad mänskliga vittnen är. Och det beror inte nödvändigt på att det mänskliga vittnet aktivt ljuger.
Tala då om VEM som satt vid datorn.
Det vittnet är ju MGM trumfkort.

Att det händer något med datorn bevisar ingenting.Enligt MGM så hade han dessutom skärmfri tid.
Citera
2020-06-29, 19:01
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Luc*s har två modeller Tesla. En röd m skylt LITH*UM och en vit m skylt BATTER*. Söt tjej har han som var med till Norge helgen innan L mördades. De flög hem till S-holm den 14:e med försenat flyg.
Vem handlar det nu om?
LW:s superhemliga älskare som enligt snoris inte har blivit förhörd?
Eller har jag missuppfattat?
Citera
2020-06-29, 19:01
Medlem
Citat:
Fast så är det nog för flertalet desvärre. Man kan komma ihåg saker lättare ganska slumpvis, om något annat man specifikt uppmärksammar inträffar i hyfsat nära anslutning till det triviala man gör.

Man kan också "förtränga" något obehagligt som man varit med om.
Citera
2020-06-29, 19:03
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Vad vet vi om hur SD skulle hantera en fällande dom i HR.
Det vet vi naturligtvis inte.
Om han blir dömd kanske han tycker det är en bra idé att gola ner HD och berätta om hennes del i det hela?
Spekulation förstås.
Citera
2020-06-29, 19:22
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vem handlar det nu om?

L*ucas M*ax F*ernros ett vittne som hamnade i överskottsmaterialet där även två till F'ernrosare hamnade M*tte Och P*elle S'amuel. Har två Tesla-bilar en röd och en vit.
Senast redigerad av Smhf 2020-06-29 kl. 19:42.
Citera
2020-06-29, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Hon är även i Stockholm och söker efter cachen den 7 maj, dvs. veckan innan mordet. För övrigt träffade hon (i mars eller maj) mannen som äger cachen och är imponerad över att hon "tom fick åka i hans flotta bil". Hoppas förresten att polisen kollar upp denne man och ev. alibi

(Han har inte visat någon aktivitet på forumet efter den 22 maj).

Kan stämma med J*cobs uppgift. Hon visade bilder på bilen som sådan 12 maj och hon hade åkt i den samma vecka. Den 7e maj är ju fem dagar innan. Kanske den dagen hon råkade på Jos*fin vid St Lucas?
Citera
2020-06-29, 19:43
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vem handlar det nu om?
Han var 18 år vid tillfället, så älskare tror jag knappast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in