Nu är ju katten ur säcken, så vad gör man nu? Man ska inte glömma att det som hänt är virusets "fel"... ibland låter det som att vi inte alls drabbats av ett sjukt nyckfullt virus som var orsaken till allt detta, och vi inte visste något om det. Utan låter som FHM ställde till med någonslags katastrof helt på egen hand.
Vi är faktiskt maktlösa mot viruset.
De andra länderna med gles befolkning som stängt ner, de kommer fortfarande ha utbrott, de får reglera bäst det går, men känns som vi i ett decennium nu ska hålla två meters avstånd. De kommer inte kunna svälta ut viruset. De kan isåfall återimportera det från Sverige.
Och i länder där viruset är vida spritt då, som Storbritannien, vissa delar av USA, Brasilien och Sverige? Svälta ut nu går inte, då skulle det försvunnit fortare från Storbritannien. Vädret verkar ju spela mindre roll, alla nya smittor verkar ha struntat i att vara direkt årstidsbundna, det verkar komma med att folk får en viss immunitet. En lockdown nu är meningslös.
Så vad finns det för konkreta idéer för vad vi ska göra?
Testning är bra men funkar bättre om man inte låtit så många bli smittade. Vapnen börjar ta slut. Och på det så känns det som folk har haft en minilockdown i Sverige, t ex så åkte kanske en sjättedel mot vanligt till vårt köpcenter. Nu när det är sommar så är det lika många där som innan coronan. Så vi har väl också öppnat kan man säga. Och kan vänta oss ökning av smitta. Verkar ju gå ner lite men det är så marginellt att det kan vända när som helst.
Sitta och vänta på vaccin? Vad händer om man massvaccinerar med något med många biverkningar? Hur vaccinerar man ens mot ett så lurigt virus som detta? Det har ju sagts att man måste tillverka ett banbrytande vaccin som inte bygger på antikroppar utan det ska hjälpa mot alla virus mer eller mindre. Vad händer om det finns virus som är livsviktiga för att vi ska leva, och vi motar bort dem? Är jag dum om jag vägrar vaccinera mig?
Intressant tid man lever i iallafall.