2020-06-29, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Midsommar förra fredagen.
Det rapporterades på måndagen.
Citera
2020-06-29, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
En av mina favorit sysselsättningar är att se hur TonyDR ska flytta sina målstolpar.
Folkhälsomyndigheten har ändrat hur man rapporterar, då ser vi att det är mycket mer fall och mer döda än förra helgen och fredagen.
Citera
2020-06-29, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Men ge dig nu, fakta är att det går ner!!
Sluta plocka russinen ur kakan för att skrämma upp folk mer än nödvändigt.

https://covidstatistik.se/

https://covidstatistik.se/icu#current_icu
Det är mer döda och fall än förra helgen som rapporterades.
Citera
2020-06-29, 18:08
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Nu är ju katten ur säcken, så vad gör man nu? Man ska inte glömma att det som hänt är virusets "fel"... ibland låter det som att vi inte alls drabbats av ett sjukt nyckfullt virus som var orsaken till allt detta, och vi inte visste något om det. Utan låter som FHM ställde till med någonslags katastrof helt på egen hand.

Vi är faktiskt maktlösa mot viruset.

De andra länderna med gles befolkning som stängt ner, de kommer fortfarande ha utbrott, de får reglera bäst det går, men känns som vi i ett decennium nu ska hålla två meters avstånd. De kommer inte kunna svälta ut viruset. De kan isåfall återimportera det från Sverige.

Och i länder där viruset är vida spritt då, som Storbritannien, vissa delar av USA, Brasilien och Sverige? Svälta ut nu går inte, då skulle det försvunnit fortare från Storbritannien. Vädret verkar ju spela mindre roll, alla nya smittor verkar ha struntat i att vara direkt årstidsbundna, det verkar komma med att folk får en viss immunitet. En lockdown nu är meningslös.

Så vad finns det för konkreta idéer för vad vi ska göra?

Testning är bra men funkar bättre om man inte låtit så många bli smittade. Vapnen börjar ta slut. Och på det så känns det som folk har haft en minilockdown i Sverige, t ex så åkte kanske en sjättedel mot vanligt till vårt köpcenter. Nu när det är sommar så är det lika många där som innan coronan. Så vi har väl också öppnat kan man säga. Och kan vänta oss ökning av smitta. Verkar ju gå ner lite men det är så marginellt att det kan vända när som helst.

Sitta och vänta på vaccin? Vad händer om man massvaccinerar med något med många biverkningar? Hur vaccinerar man ens mot ett så lurigt virus som detta? Det har ju sagts att man måste tillverka ett banbrytande vaccin som inte bygger på antikroppar utan det ska hjälpa mot alla virus mer eller mindre. Vad händer om det finns virus som är livsviktiga för att vi ska leva, och vi motar bort dem? Är jag dum om jag vägrar vaccinera mig?

Intressant tid man lever i iallafall.
Precis

När alarmisterna tystnar på grund av heshet kommer man konstatera att oavsett metod så dog ungefär lika många (mest äldre och ovanliga etniciteter). Inte mycket överdödlighet jämfört med andra säsongsinfluensor.

Däremot bör man vaccinera äldre mot den vanliga säsongsinfluensan eftersom en kombi av två influensor i novembermörkret inte är någon höjdare.

För övrigt ligger vi i samma intervall som Danmark baserat på ERCNtal (EpiidemiologicalRelevanceComparisonNumber). Bägge länderna har under 50 döda idag.
Citera
2020-06-29, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det var ju midsommarafton, din dårfink!
Den räknades med i måndagens rapport.
Ökning i både +döda och +fall.
Citera
2020-06-29, 18:10
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
och munskydd till äldrevårdspersonalen i alla vårdsituationer, inte bara vid vård av misstänkta covid-19 fall.

Du verkar vara smart, du närmar dig på top 10 listan om vem som postade fakta om COVID-19 i tråden hehe...

https://www.flashback.org/misc.php?do=whoposted&t=3111908
Citera
2020-06-29, 18:14
Medlem
Sverige och 20 största länderna döda/befolkning, Sverige är värst!
https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=BGD~BRA~CHN~COD~EGY~ETH~ DEU~IND~IDN~IRN~JPN~MEX~NGA~PAK~PHL~RUS~SWE~THA~TU R~USA~VNM

och i fall/befolkning där är Sverige näst värst
https://ourworldindata.org/grapher/total-confirmed-cases-of-covid-19-per-million-people?tab=chart&country=BGD~BRA~CHN~COD~EGY~ETH~D EU~IND~IDN~IRN~JPN~MEX~NGA~PAK~PHL~RUS~SWE~THA~TUR ~USA~VNM
Citera
2020-06-29, 18:18
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
¨

Jag är själv vänster och tycker det är fel med att vinstintresset ska styra. Men nu vara situationen som den var, och för att rädda liv i den kontexten skulle man ha tagit till fler åtgärder. Dessutom är det just till näringslivet som sossarna och FHM har anpassat sig, det var näringslivet som tryckte på mot ytterligare åtgärder, bland annat hjälpta av Giesecke (vars far var SAF-vd).

Vad jag vet är den stora skillnaden att man i andra länder stängt skolor och på så sätt tvingat föräldrar att stanna hemma med barnen. Samtidigt är äldreboendena fulla av gamlingar som sitter inspärrade som fåglar, det finns ju ingen strategi för att släppa ut de igen. Gamlingarna ska bara sitta och vänta på att dö av influensa eller hjärtfel det är inte humant det heller. Om jag var gammal hade jag dragit på mig viruset och kört på dö ska man ändå och en pandemi är en rätt ball död. Det hade varit bättre respekt mot gamlingarna att se det som att de offrat sig än offrats. De är inte oskyldiga offer de har själva valt att bli för gamla för en pandemi.
Citera
2020-06-29, 18:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
-9 inlagda jmf med i fredags. 1 80+-are avliden i helgen. Överlämnar till dig att bestämma vad du tycker om det.

https://www.jnytt.se/artikel/kraftig-minskning-sa-manga-vardas-for-covid-19-pa-lanets-sjukhus
Nya fall +278 idag enl. c19.se.

Men de kanske testar fler.
Citera
2020-06-29, 18:24
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nya fall +278 idag enl. c19.se.

Men de kanske testar fler.

Du har din agenda och det spelar ingen roll vad jag säger. Så som sagt, bestäm själv vad du tycker om läget i Jönköpings län.
Citera
2020-06-29, 18:24
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Region Sörmland
25 patienter med konstaterad covid-19 vårdas inneliggande på sjukhus i Region Sörmland. 3 av dessa patienter får intensivvård. Totalt har 770 personer vårdats och 583 personer skrivits ut från sjukhus i länet.

Vad beror de kraftiga nergångarna på?
3 st kvar på IVA i Sörmland.
Citera
2020-06-29, 18:25
Medlem
Norge idag
+0 döda
+7 fall

Norge testar mer än Sverige
Norge har haft +111 fall senaste veckan
Sverige har haft +5840 fall senaste veckan
Citera