2020-06-29, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Trenden tyder snarare på att andelen positiva ökar igen. 7-dagarsmedelvärdet har gått lite upp och ner senaste tiden. Viktigaste parametern för IVA inläggningar är vilka grupper som smittas. Superspreader events kan vara en faktor också som vi ser nu. Om allt gick som det ska borde andelen positiva minska rejält vilket den inte gör.

Jönköping, Stockholm och Västra Götaland är ju några regioner som dragit igång testningen av milda fall ordentligt. Det avspeglas ju tydligt i statistiken..
Däremot ställer jag mig emot att de allvarliga fallen minskar något att tala om.
FHM har ju på sistone delat upp primärvården och övriga fall, där finns en svagt minskande trend. Det i hur som helst inte tal om någon ökning.

Däremot får vi se hur det går när resultatet av studenter och midsommarfiranden kommer i statistiken.
Om det inte händer något nu, så ger jag upp mina försök att spå framåt.
Har sagt till min omgivning ”vänta bara två veckor” sedan i påskas, men inget händer ju för fan oavsett hur illa folk sköter sig..
Citera
2020-06-29, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Den mest smittsamma perioden lär ju vara i den pre-symtomatiska fasen. Därför är två veckor en rimlig tidsuppskattning. Uppskattningen behöver i värsta fall förlängas med någon dag.

Det motsäger det mesta av etablerad vetenskap. Mest smittsam är man när man insjuknat.

Personen skall ju först bli sjuk, sedan smitta någon, den sekundärt smittade skall sedan insjukna och bli tillräckligt sjuk för att tas in på IVA. 2-4 veckor låter därför inte orimligt.

BLM var väl runt 4-9 juni i Sthlm, Gbg och Malmö så än är det inte grönt.
Citera
2020-06-29, 15:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Ja, det kommer nya mediciner (även gamla, redan godkända som Dexametason) och behandlingsmetoder, vi lär oss mer av viruset varje dag. Dödligheten är inte längre så hög som i början av pandemin.

Förhoppningsvis minskar även antalet komplikationer.
Just nu läser jag om katt-corona. Väldigt läskigt virus som ger milda eller helt asymtomatiska förlopp. Ibland muterar dock viruset in vivo och då utvecklar katten en dödlig sjukdom där viruset ger sig på alla organ. Sjukdomen brukar misstas för rabies. Som tur är viruset inte Zoonotisk. Än!:

Pathogenesis and risk factors of feline infectious peritonitis

https://stud.epsilon.slu.se/14405/7/Arkela_K_190407.pdf

Något att köra gain of function-experiment på kanske
Citera
2020-06-29, 15:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Verkligen på tiden att ta bort alla restriktioner nu, åtminstone dem som gör ekonomisk skada (max 50 personer per allmän sammankomst, inga nöjesparker).

1. Om man är alarmist och tror på en andra våg inför hösten, ja då är det bra att vi tar bort alla restriktioner under sommaren eftersom att följsamheten då blir större när de återinförs under hösten.

2. Om man som jag, inte tror på en andra våg i höst (på grund av flockimmunitet, vilket är ett ord som triggar alla alarmister), så är det bra, därför att vi verkligen behöver komma på rätt köl så fort som möjligt.

Jag håller faktiskt fast vid att restriktioner på nationell nivå är överdrivet. Varje kommun borde själv få bestämma över om allmänna sammankomster får hållas eller inte. Så kan t ex Gällivare, Gotland, och andra kommuner som har klarat sig i princip oskadda, ha kvar restriktioner eller till och med skärpa befintliga, medan ställen som Stockholm där smittan har avklingat i rasande takt kan hålla öppet på ett annat sätt.
Som man gör i USA med Florida, Texas och andra stater. Jo, det har ju gått bra.

Nu går t.o.m. vice-president Pence ut och rekommenderar munskydd för alla.

Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Sveriges smitthärd nummer ett just nu: Jönköpings län

Värst verkar det va i Gislaved, där ungdomar smittats vid studentfirande. Även Jönköpings kommun ligger fortsatt högt.

Som sagt, det som sker nu i covid-Sverige kommer inte leda till speciellt mycket dödsfall.

Stockholm börjar se riktigt bra ut. Västra Götaland är eländigast, näst efter Jönköping.

Rinkeby har redan flockimmunitet.
Vad är det som händer där? Har vi ingen därifrån i tråden som kan rapportera?
Senast redigerad av arbetet 2020-06-29 kl. 15:24.
Citera
2020-06-29, 15:23
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:

Värst verkar det va i Gislaved, där ungdomar smittats vid studentfirande. Även Jönköpings kommun ligger fortsatt högt.

Som sagt, det som sker nu i covid-Sverige kommer inte leda till speciellt mycket dödsfall.

Stockholm börjar se riktigt bra ut. Västra Götaland är eländigast, näst efter Jönköping.

"Detta är veckan då covid i praktiken dör ut i Sverige."

PresidentBahama spår att covid dör ut denna veckan i Sverige men ändrar sig efter en halvtimme.
Citera
2020-06-29, 15:25
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Det är väl positivt att rekryteringen till IVA har avstannat?

Har du källa till detta?

Enligt Platsbanken finns det 120 annonser där man söker IVA sjuksköterskor.
I en annons kan det sökas flera IVA sjuksköterskor till samma arbetsplats.
Citera
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Verkligen på tiden att ta bort alla restriktioner nu, åtminstone dem som gör ekonomisk skada (max 50 personer per allmän sammankomst, inga nöjesparker).

1. Om man är alarmist och tror på en andra våg inför hösten, ja då är det bra att vi tar bort alla restriktioner under sommaren eftersom att följsamheten då blir större när de återinförs under hösten.

2. Om man som jag, inte tror på en andra våg i höst (på grund av flockimmunitet, vilket är ett ord som triggar alla alarmister), så är det bra, därför att vi verkligen behöver komma på rätt köl så fort som möjligt.

Jag håller faktiskt fast vid att restriktioner på nationell nivå är överdrivet. Varje kommun borde själv få bestämma över om allmänna sammankomster får hållas eller inte. Så kan t ex Gällivare, Gotland, och andra kommuner som har klarat sig i princip oskadda, ha kvar restriktioner eller till och med skärpa befintliga, medan ställen som Stockholm där smittan har avklingat i rasande takt kan hålla öppet på ett annat sätt.
Håller med om att det kan vara bra att differentiera restriktionerna, men det är inget kommuner ska hålla på med då de helt enkelt saknar kompetensen för de avvägningarna.
Citera
Medlem
Citat:

Värst verkar det va i Gislaved, där ungdomar smittats vid studentfirande.

Ja, anledningen till att antalet fall ökar nu är ju för att en hel grupp människor som inte fick testa sig innan nu enkelt kan testa sig. Denna grupp har extremt låg dödlighet så det lär inte påverka antalet avlidna särskilt mycket.

Hela våren fick du ju inte testa dig även om du var sjuk. Nu räcker det att man har lite ont i halsen.

Även om antalet fall går upp kraftigt nu så tror jag inte antalet smittade stiger.

Innan: Vet om flera som varit riktigt dåliga en längre tid. Fick inte testa sig.

Nu: Känner flera som varit milt sjuka och fått testa sig.
Citera
2020-06-29, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det motsäger det mesta av etablerad vetenskap. Mest smittsam är man när man insjuknat.

Personen skall ju först bli sjuk, sedan smitta någon, den sekundärt smittade skall sedan insjukna och bli tillräckligt sjuk för att tas in på IVA. 2-4 veckor låter därför inte orimligt.

BLM var väl runt 4-9 juni i Sthlm, Gbg och Malmö så än är det inte grönt.
OK. Vad bra, eftersom jag har fått lära mig i tråden och blivit kallad virusförnekare som man hoppas ska smittas och dö, av att just tona ner asymtomatisk/pre-symtomatisk smitta.
Citera
2020-06-29, 15:29
Medlem
looool äntligen en liten gnutta förnuft i den hysteriska samtiden

Adam Cwejman: Svaret på pandemin är värre än sjukdomen

https://www.gp.se/ledare/svaret-p%C3%A5-pandemin-%C3%A4r-v%C3%A4rre-%C3%A4n-sjukdomen-1.30353869
Citera
2020-06-29, 15:30
Moderator
Chantres avatar
Citat:

Region Skåne hade två konstaterat smittade i förrgår. Dagens siffra har inte dykt upp än.

Region Blekinge 8 nya fall på 4 dagar.

Region Halland 400 nya fall på 4 dagar.

Så det är rejäl spridning på regionerna här i södern.
Citera
2020-06-29, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Håller med om att det kan vara bra att differentiera restriktionerna, men det är inget kommuner ska hålla på med då de helt enkelt saknar kompetensen för de avvägningarna.
De får väl ha en omröstning bland sina kommuninvånare. Finns egentligen inga objektiva kriterier att hålla sig till. Vill man ha en komplett lockdown är det naturligtvis det absolut mest effektiva sättet (förutom att skjuta alla som är smittade) att få ner smittan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in