2020-06-29, 13:27
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Finns en del intressant där. Simone Gao är en duktig journalist som älskar att prata med Bannon - han dyker upp även i detta klipp.

Jag kände inte till att högsäkerhetslabbet i Wuhan tog hjälp av USA för utarbeta sina säkerhetsföreskrifter.

"Gain-of-function studies" nämns också, men man får intrycket att det är något suspekt. Jag trodde i min enfald att "gain-of function" och "loss-of-function" studier är centrala inom virologi för att förstå biologi, ekologi och patogenes av olika virusstammar.
Nja, de är inte riktigt godkända i länder som USA där det kan uppstå en hel del diskussioner kring säkerheten. En av anledningarna till att forskare i väst är så involverade i ett labb i Kina kan man misstänka. De är dock om inte nödvändiga så synnerligen lärorika och underlättar verkligen att förstå hur virus fungerar och utvecklas. Speciellt hur de hoppar mellan arter och till människan.
Citera
2020-06-29, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Trams! Det har de. Deras Wuhan-labb är uppbyggt i nära samarbete med Frankrike och USA som stått för säkerheten och utbildning. Man har ständigt haft kollaborationer kring forskningen där resultat har speglats med servrar i väst för peer-review. Att man sedan har synpunkter på att ögonläkare pratar med sina kollegor på nätet är en annan sak. Vad jag förstår så blev han kallad till polisen för utfrågning och tillsagd att sluta med det. Man styrde också upp det enorma flödet av avhandlingar av mindre kvalitet vilket tolkades av vissa som man censurerade. Det gör även universitet i väst regelbundet.

I Sverige får forskare som har en annan uppfattning än den officiella löpa medialt gatlopp när de uttrycker sig. Kanske inte lika dramatiskt som att bli kallad till polisen. Kineserna är helt klart bryskare än vi på det området.

Forskare har alltid kunnat tala med varandra över ideologier och gränser. Virusforskning är också ett område som nästan kräver internationellt samarbete i synnerhet när det handlar om att skydda mänskligheten från epidemier vilket var huvudforskningen på klass 4-labbet i Wuhan. Det finns inga forskare i väst som har några synpunkter på det. Inga seriösa i alla fall.

Men som sagt, jag ställer gärna upp och protesterar mot kommunistregimen i Beijing.
Right. Kinesiska forskare samarbetar bra med Europa och USA i ett normalläge och i okontroversiella forskningsfrågor. Det gäller inte frågor som kan skada Kinas anseende.
Citera
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Det måste vara riktigt kallt i Texas för snuvan verkar öka där, 5000 om dagen måste in på sjukhus.

Coronavirus: 'Swift and dangerous turn' in Texas cases, says governor

bbc
fetman där lär inte hjälpa, illa.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jo så tänker de. Har då samtidigt väldigt svårt att se hur man ska kunna få ned antalet smittade och därmed antalet döda. Läser nu att regeringen givit Anders Tegnell i uppdrag att börja smittspåra igen. Hur det nu ska gå till med hundratusentals smittade. Ska det fungera måste man ju få ned antalet smittade till en hanterbar mängd och hur det ska fungera utan lockdown inkl stängda skolor vet jag inte. Ska man smittspåra måste det ju finnas en realistisk chans att lyckas i arbetet. Man ska ju inte bara säga att man smittspårar och göra det för syns skull. Smittspårar man måste det ju finnas en uttalad och inte minst en realistisk MÖJLIGHET att få ned smittan.

Sverige har helt enkelt inte resurserna till att smittspåra. Med 100 om inte tusen nya fall i Stockholm, finns det inte mänskliga resurser till att smittspåra de som är testade positiva för COVID-19.
Citera
2020-06-29, 13:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Pinsamt när ett land som Sverige måste ta emot donationer av ett läkemedel. Påminner lite om att vi nu är som en afrikansk nation som får sitta och hålla ut handen för allmosor......

Gilead Sciences har även donerat till USA och andra u-länder över hela Europa.
Citera
2020-06-29, 13:29
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Det måste vara riktigt kallt i Texas för snuvan verkar öka där, 5000 om dagen måste in på sjukhus.

Coronavirus: 'Swift and dangerous turn' in Texas cases, says governor

bbc

Kan inte tänka mig att det är speciellt kallt i Texas, men kanske du var sarkastisk?
Citera
2020-06-29, 13:30
Medlem
santos_devilles avatar
Äckliga danskjävlar, fan vad jag hoppas ni får en vidrig framtid lågpannade fyllon

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPKV1Q/studie-danskar-forde-smittan-till-sverige
Citera
2020-06-29, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Och den "stammen" kom ursprungligen från Ischgl i Österrike, vilken även svenskar drog hit till Sverige på den tiden en viss statsepidemiolog sa att viruset inte fanns i Alperna eller södra Europa.
"– Vi kan se att den typ av mutation som är mycket vanlig i Danmark dyker upp där så det är uppenbart att mutationen skedde i Danmark och har därefter spridit sig, säger han till Ekstrabladet."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPKV1Q/studie-danskar-forde-smittan-till-sverige
Citera
2020-06-29, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Äckliga danskjävlar, fan vad jag hoppas ni får en vidrig framtid lågpannade fyllon

Förstår att du är ironisk.

För du fattade väl att läsa originalartikeln och sedan inse att det var samma stam av virus som svenskar drog hit redan i mars? Eller?
Citera
2020-06-29, 13:34
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Borde inte antalet ökade bekräftade leda till ökade siffror även för de som behöver IVA och sedan i sin tur ökande siffror även för dödsfall ?

Skulle vilja bara säga så här. Vi har fortfarande ingen koll på vad COVID-19 är, eller hur det beter sig gällande smitta. När det gäller dödsfall så har kanske sjukvården blivit bättre eller så har COVID-19 blivit mindre allvarligt. Vi får se i framtiden vad som egentligen hände.
Citera
2020-06-29, 13:35
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vi har ju EuroMomo också som räknar ut ett Z-värde (överdödlighet).

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps#z-scores-by-country

Inte alla länder men där kan man se att Sverige pekade på ett Z-värde på runt 13.

Sen finns det många länder som inte har haft en synbar överdödlighet alls, t ex Danmark och Norge. Tyskland har inte heller haft någon överdödlighet.

Det blir också intressant när man tittar på olika åldersgrupper. Väljer man t ex åldersgruppen 45-65 så syns det knappast någon överdödlighet i Sverige medans i länder som Spanien, England, Belgium och Frankrike så är det en synbar överdödlighet i denna grupp.

England är det enda land som dessutom har haft en överdödlighet i åldersgruppen 15-44 (Z-index på runt 9).

Frågan är varför England drabbats så hårt även i yngre åldersgrupper.
Samma gällde USA där ~60% av de avlidna var över 70 år, jämfört med ~80% för Europa. Den enda rimliga förklaringen jag kan komma på för USA är sämre allmänhälsa och sämre tillgång till sjukvård - för England är det svårare - fler överviktiga?
Citera
2020-06-29, 13:36
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dembotronen-2.0
Jag är på Gotland och så fort jag hör nån bräka på danska eller norska så hostar jag extra mycket med hälsning till Erna och den där danska naziststatsministern det är det jag kallar samhällsansvar!!!

Det verkar väl inte särskilt samhällsnyttigt att göra så, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in