Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Att äldrevården bärs upp av språksvaga invandrare får du absolut inte tala högt om. Totalt förbjudet ämne i Sverige.
Vi snackar om anställda med 50% av ett normalt svenskt ordförråd. Självklart blir det katastrof när ett okänt virus väller in.
Att invandrare som jobbat i åratal inte kan fixa svenskan är ett fascinerande problem, som kan få en egen tråd.
Igår hjälpte jag en sjuksköterska att tyda svenska skrivna instruktioner, max tio meningar...
"Öh du, vad står det här?
Fan, jag orkar inte.
Vården av äldre anses som ett skitjobb. Det säger väldigt mycket om vårt samhälle och synen på människan. Vi lever i en extremt sjuk ungdomskult som förnekar och avskyr åldrandet och äldre. Folk tror ju inte ens själva att de ska bli gamla, så hjärntvättade är de.
Det är ju inte bara språket som försvårar, de som inte har tagit åt sig svenska vanor kan ganska lätt få äldre att må riktigt dåligt. Jag menar, det fanns en hel del invandrade (äldre) personal när jag var inlagd på medicin. En som bara skulle titta till mig om natten började stoppa om mig (en "ung" och kommunicerande patient), varpå jag fick världens panik, fattade först inte vad det var, sedan skrek "Vad i helvete håller du på med?" Hon blev sur. Vid ett annat tillfälle satt jag påklädd i sängen och löste korsord, det var kväll, jag hade enkelrum, jag skötte själv belysningen, då kommer det en av dem och släcker! Då skriker jag igen åt henne, men vad hjälper det? Får själv gå upp i mörkret och tända!
Att ta upp sådant här är inte rasism, det är ett problem som ligger mycket djupare än någon rasism och folk skriker rasism så att man ska backa från ett problem som är fundamentalt och helsvenskt och inte får tittas på... Ja herregud.
Jag misstänker lite att man sket i att informera bra på ålderdomshemmen därför att ingen ändå hade fattat vad de skulle göra, att det då skulle avslöjas att nivån på personalen var så låg att de inte kunde ta åt sig några enkla nya rutiner.
Vård av människor ska inte vara ett skitjobb. Vi människor är väl ändå det högsta kapital vi har? Är vi oviktiga, vem tjänar vi pengar åt? Aliens?
Jag fick följa försämringen av åldringsvården genom min mor som jobbade inom olika sorts åldringsvård, och hon säger att det började redan på 80-talet och gick sedan utför. Det var även under det årtiondet många av våra sjuka ideal grundlas. Då fanns det väldigt få invandrare inom vården, men idén om att skära ner på de behövandes behov kom och urholkningen av människovärdet. Det som kom sedan var bara en logisk följd.