2020-06-29, 01:56
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jobola
Det finns absolut några lag i Sverige som engagerar fler än Peking. Det ifrågasätter jag inte. Tveksamt dock om Djurgården är ett av dessa lag. Ett ganska identitetslöst och tråkigt lag som tror de är större än de är. Bortsett från derbyn så har ni ett liknande publiksnitt som Peking. Ni bör helt enkelt passa på att tacka AIK och Hammarby för hjälpen med att pimpa era siffror. De lag jag ser som engagerar mer är just AIK, Hammarby som jag nämnde ovan samt Malmö FF och IFK Göteborg. Göteborg på historiska grunder men kommer de inte upp i toppen igen snart så flyttar jag nog snart ner dem ett steg också till samma nivå som bland annat Peking och Djurgården.
Nja....Dom 3 08-klubbarna, IFK Gbg och MFF har ett överlägset intresse kring jämfört alla andra klubbar i alla kategorier. Och det har inte enbart med det sportsliga att göra eller även inte heller enbart rörande faktisk publik på matcherna helt och hållet. Utan man baka in saker som...vilka attraherar mest sponsorer, mest TV-tittare, vilket läser folk mest om..osv osv.

Dessa 5 är i särklass. Därför omsätter dom alltid mer kommersiellt än övriga. Dock är AIK, MFF och IFK Gbg landets enda riktiga storklubbar och mycket dom tre som är i topp i Maratontabellen. Dessa klubbar har var och en något att trumfa med som inte gå att ta ifrån dom: Flest säsonger(AIK), flest guld(MFF), och flest internationella titlar(IFK Gbg). DIF och Bajen är lättviktare här om räknar med sportsliga. Speciellt Bajen. Så då hamnar dom i ett mellanfack. Oftast har dom genom historien varit inne i hajp när det satsats och kunna slåss i toppen för att sedan göra rejäla djupdykningar. Ingen stabilitet historiskt som dom 3 andra. Men ett jävla intressepotential finns där alltid. Kan dock hålla med om att DIF är svagare här. Men fortfarande större landsortsklubbarna.

Peking kommer i kategorin under annars som en av dom stora landsortsklubbar ihop med framförallt Elfsborg, Helsingborg och Örebro i viss mån som dock är helt off gällande det sportsliga med noll titlar. Dock väl den klubb med flest säsonger i AS utan ett guld. Och kanske inte riktiga powern runt omkring heller utan här är det mer potentialen man får lyfta fram. Dessa klubbar kommer hur som helst från rätt stora städer med starkt intresse runt men totalt ointressanta utanför sin närmsta region runt. Där ligger skillnaden
Senast redigerad av Steff83 2020-06-29 kl. 02:53.
Citera
2020-06-29, 02:01
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Jag är Blåvitt och håller i stort med. Djurgården och Hammarby har aldrig väckt några större känslor hos mig däremot är AIK och Malmö solklara rivaler som man kan känna ett smått hat emot. Om vi ska se mer lokalt så stör man sig lite på Häcken men det är nog mest för att Balkander på GP år ut och år in ska haussa dem. Liten rivalitet med Elfsborg också men där har vi rätt tydlig plusstatistik känns det som. De är mer som lillebror, bönderna som ska slås.

Utöver de självklara i GAIS och ÖIS såklart, men det börjar tunnas ut nu när de harvat i Superettan så länge.
Förstår dig. Gnaget har alltid varit en hetsigare match för er och Malmö är den stora antagonisten eftersom ni är i topp i maratontabellen och ser matchen som mötet mellan landets största och bästa klubbar.
Citera
2020-06-29, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Jag är Blåvitt och håller i stort med. Djurgården och Hammarby har aldrig väckt några större känslor hos mig däremot är AIK och Malmö solklara rivaler som man kan känna ett smått hat emot. Om vi ska se mer lokalt så stör man sig lite på Häcken men det är nog mest för att Balkander på GP år ut och år in ska haussa dem. Liten rivalitet med Elfsborg också men där har vi rätt tydlig plusstatistik känns det som. De är mer som lillebror, bönderna som ska slås.

Utöver de självklara i GAIS och ÖIS såklart, men det börjar tunnas ut nu när de harvat i Superettan så länge.

Nä, nu har ju Elfsborg vunnit de två senaste.

Samtliga möten sen Elfsborg åter gick upp i allsvenskan.

Segrar Elfsborg 16
Segrar IFK Göteborg 14
Oavgjorda 17

Samtliga allsvenska möten
IFK Göteborg 51
Elfsborg 50
Oavgjorda 38

I andradivisionen är det en seger vardera och i svenska cupen fyra vardera.

Källor:
https://www.bornyellow.com/index.htm
https://ifkdb.se/head-to-head/IF+Elfsborg

Bara lite rolig statistik så här mitt natten.
Citera
2020-06-29, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Nja....Dom 3 08-klubbarna, IFK Gbg och MFF har ett överlägset intresse kring jämfört alla andra klubbar i alla kategorier. Och det har inget med det sportsliga att göra eller även inte heller enbart rörande faktisk publik på matcherna helt och hållet. Utan man baka in saker som...vilka attraherar mest sponsorer, mest TV-tittare, vilket läser folk mest om..osv osv.

Dessa 5 är i särklass. Därför omsätter dom alltid mer kommersiellt än övriga. Dock är AIK, MFF och IFK Gbg landets enda riktiga storklubbar och mycket dom tre som är i topp i Maratontabellen. Dessa klubbar har var och en något att trumfa med som inte gå att ta ifrån dom: Flest säsonger(AIK), flest guld(MFF), och flest internationella titlar(IFK Gbg)

Peking kommer i kategorin under som en av dom stora landsortsklubbar ihop med Elfsborg, Helsingborg och Örebro.

Har nog aldrig hört någon överhuvudtaget bry sig nämnvärt om vilka som har gjort flest säsonger i allsvenskan. Visste inte att det var gnaget. Haha, du är gnagare antar jag?
Citera
2020-06-29, 02:15
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Har nog aldrig hört någon överhuvudtaget bry sig nämnvärt om vilka som har gjort flest säsonger i allsvenskan. Visste inte att det var gnaget. Haha, du är gnagare antar jag?
Flest säsonger säger väl ändå en del? Iaf ur ett historiskt perspektiv. Man har har varit med mest av alla och det säger ju ändå en del om del om klubbens dignitet historiskt. Sen har andra lyckats ända fram oftare..men haft även djupare dalar som regel.
Citera
2020-06-29, 02:31
Medlem
Citat:

Jag tror han håller på Blåvitt. Att Gnaget gjort flest säsonger kanske inte är så viktigt egentligen men det tyder på stabilitet över tid, hade det varit quizfråga hade jag haft rätt på den.

2a är väl vi... har jag för mig.

Längst sejour i AS just nu utan att ha spelat i lägre divisioner är också vi, det har aldrig hänt under min livstid, född sent 80-tal, det var väl 1975 senast, sedan har vi ju riktigt urusla år med jämna mellanrum, men våra skitår gör inte att vi åker ur. Jag har för mig att Helsingborg hade näst flest säsonger innan dom åkte ur nu senast, jag gissar på att Ellos är 2a nu.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-06-29 kl. 02:35.
Citera
2020-06-29, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Jag tror han håller på Blåvitt. Att Gnaget gjort flest säsonger kanske inte är så viktigt egentligen men det tyder på stabilitet över tid, hade det varit quizfråga hade jag haft rätt på den.

2a är väl vi... har jag för mig.

Längst sejour i AS just nu utan att ha spelat i lägre divisioner är också vi, det har aldrig hänt under min livstid, född sent 80-tal, det var väl 1975 senast, sedan har vi ju riktigt urusla år med jämna mellanrum, men våra skitår gör inte att vi åker ur. Jag har för mig att Helsingborg hade näst flest säsonger innan dom åkte ur nu senast, jag gissar på att Ellos är 2a nu.

Det är intressant kuriosa men inte direkt jämförbart med att IFK har varit bäst i Europa eller att Malmö har flest Smguld.

Men känns som att IFK börjar tappa sin relevans nu år efter år som går. Behövs nog att Poya åstadkommer någonting snart för att den sovande jätten ska ses som en riktig antagonist igen.
Senast redigerad av Adde1234 2020-06-29 kl. 03:01.
Citera
2020-06-29, 03:02
Medlem
Sooks avatar
Varför har man inte VAR i allsvenskan. Då domarna är så urusla så vore der snöllt mot lagen att slippa massa felaktiga mål.
Citera
2020-06-29, 03:22
Medlem
Citat:
Det är intressant kuriosa men inte direkt jämförbart med att IFK har varit bäst i Europa eller att Malmö har flest Smguld.

Men känns som att IFK börjar tappa sin relevans nu år efter år som går. Behövs nog att Poya åstadkommer någonting snart för att den sovande jätten ska ses som en riktig antagonist igen.

Mer kuriosa, efter lite snabb efterforskning tror jag det är dessa lag som gjort flest säsonger

AIK 91 säsonger
Blåvitt 87 säsonger
Malmö 84 säsonger
Peking 79 säsonger
Ellos 76 säsonger
Helsingborg 67 säsonger
Djurgården 64 säsonger
ÖIS 56 säsonger
HBK 54 säsonger
GAIS 54 säsonger
Bajen 51 säsonger
Örebro 51 säsonger

Gnaget - Blåvitt är det "rivalmöte" som gått av stapeln flest gånger.

Från ett blåvitt perspektiv så har ju aldrig DIF, eller för den delen Bajen varit antagonister på samma sätt som Gnaget och Malmö, svårt att säga vilket lag det är skönast att vinna mot av de 2, vi har ju haft betydligt lättare för Gnaget de senaste åren, 10 vinster, 2 oavgjorda och 8 förluster under 10-talet... så MFF känns väl lite speciellare.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-06-29 kl. 03:25.
Citera
2020-06-29, 04:42
Medlem
girigfans avatar
I

Dif e sveriges mest hatade lag av andra, 08or, alla lantisar hatar oss, sen ser haif oss som största rival dp vi delar arena. Aik och dif historiskt sveriges största rivaler dock .
Håller helt med om att det finns tre storklubbar i sverige även om ifk fisk inte är en storklubb i modern tid, de har sålt kamratgården, dålig ekonomi, sällan toppstrid.
Allsvenskan är inte allsvenskan utan dessa klubbar imo. Resten känns ganska jojoaktiga även om vi verkligen etablerat oss på sistone.

Men i topp bland topp så är det verkligen mff som sticker ut, egen arena, flest inhemska titlar, främst europaframgång förr och i modern tid, överlägset rikast, ständigt ett topplag.
Senast redigerad av girigfan 2020-06-29 kl. 04:47.
Citera
2020-06-29, 06:13
Medlem
Ovcharkas avatar
Lite synd att IFK har gått ner sig så mycket. Rivaliteten mellan AIK och IFK på 90-talet var intressant. Europa-spel, titelfajt, "Stockholm" vs Göteborg osv. Ullevi, Råsunda...

Nu spelar IFK på en arena värdig Elfsborg eller Örebro. Man blir inte direkt rädd när man ser att det är dom i nästa omgång...

Förra säsongen t.ex. Djurgårn spelar dåligt. Väldigt dåligt. Vinner ändå.

IFK har haft mellansäsonger i typ 10 år. Vad händer? Det började med nån ekonomisk kris som ledde till att man fick spela ungdomar. Wernbloom, Berg m.fl.

Dom såldes. Pengar? Tydligen inte. Och varför bygger man en sån tafflig arena? Den är ju pinsam. Öster har en av samma klass.

Fler mellanår. Säljer Nygren och Dahlberg och får in 100 millar. Truppen? Meh...

Ovanpå det här lilla Häcken sprungit förbi.

Varför händer inget?
Citera
2020-06-29, 07:08
Medlem
Citat:
Haha jo tjena...

Utan derbyna, lol. Det är ju det som är grunden till intresset för ett lag, att de har rivaler som det blir stormatcher mot några gånger varje år.

Ingen bryr sig nämnvärt om Norrköping vinner eller torskar för ni har inga antagonister. Bara polare i Elfsborg som är av ungefär samma dignitet.

Era spelare försökte hetsa igång något mot DIF för några år sedan när de hyschade mot publiken men ingen brydde sig nämnvärt och det sågs bara som riktigt skevt.

Ja det är sant. Inom Stockholm blir intresset därför större för Djurgården. Jag menar att utanför Stockholm är Djurgården på samma ”intressenivå” som bland annat Peking och Elsborg. Intressanta för utomstående när de är med i toppen. Annars bryr man sig inte nämnvärt. Av någon anledning är Hammarby mer intressanta än Djurgården. Men det är kanske tillfälligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in