Citat:
Nja....Dom 3 08-klubbarna, IFK Gbg och MFF har ett överlägset intresse kring jämfört alla andra klubbar i alla kategorier. Och det har inte enbart med det sportsliga att göra eller även inte heller enbart rörande faktisk publik på matcherna helt och hållet. Utan man baka in saker som...vilka attraherar mest sponsorer, mest TV-tittare, vilket läser folk mest om..osv osv.Det finns absolut några lag i Sverige som engagerar fler än Peking. Det ifrågasätter jag inte. Tveksamt dock om Djurgården är ett av dessa lag. Ett ganska identitetslöst och tråkigt lag som tror de är större än de är. Bortsett från derbyn så har ni ett liknande publiksnitt som Peking. Ni bör helt enkelt passa på att tacka AIK och Hammarby för hjälpen med att pimpa era siffror. De lag jag ser som engagerar mer är just AIK, Hammarby som jag nämnde ovan samt Malmö FF och IFK Göteborg. Göteborg på historiska grunder men kommer de inte upp i toppen igen snart så flyttar jag nog snart ner dem ett steg också till samma nivå som bland annat Peking och Djurgården.
Dessa 5 är i särklass. Därför omsätter dom alltid mer kommersiellt än övriga. Dock är AIK, MFF och IFK Gbg landets enda riktiga storklubbar och mycket dom tre som är i topp i Maratontabellen. Dessa klubbar har var och en något att trumfa med som inte gå att ta ifrån dom: Flest säsonger(AIK), flest guld(MFF), och flest internationella titlar(IFK Gbg). DIF och Bajen är lättviktare här om räknar med sportsliga. Speciellt Bajen. Så då hamnar dom i ett mellanfack. Oftast har dom genom historien varit inne i hajp när det satsats och kunna slåss i toppen för att sedan göra rejäla djupdykningar. Ingen stabilitet historiskt som dom 3 andra. Men ett jävla intressepotential finns där alltid. Kan dock hålla med om att DIF är svagare här. Men fortfarande större landsortsklubbarna.
Peking kommer i kategorin under annars som en av dom stora landsortsklubbar ihop med framförallt Elfsborg, Helsingborg och Örebro i viss mån som dock är helt off gällande det sportsliga med noll titlar. Dock väl den klubb med flest säsonger i AS utan ett guld. Och kanske inte riktiga powern runt omkring heller utan här är det mer potentialen man får lyfta fram. Dessa klubbar kommer hur som helst från rätt stora städer med starkt intresse runt men totalt ointressanta utanför sin närmsta region runt. Där ligger skillnaden
Senast redigerad av Steff83 2020-06-29 kl. 02:53.
Senast redigerad av Steff83 2020-06-29 kl. 02:53.
.