2020-06-28, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Men snälla du, du får räkna antal döda per 1 miljon personer. Självklart dör det fler i ett land som har många fler människor, har du verkligen svårt att förstå det?

Sedan har vi lysande förutsättningar för att klara av en pandemi, glest befolkat, god hälsa bland befolkningen, högt skattetryck som borde ge världsledande krisberedskap och sjukvård mm. Ändå tillhör vi de allra värst drabbade länderna, varför då?
Visst om man räknar efter den modell som stämmer överens med den världsbild som passar en själv är ju allt möjligt. Du kan inte bortse från fakta oavsett. Både USA, Brasilien och Iran har totalt sett fler dödsfall än Sverige. Även Ryssland skulle jag vilja räkna in i den kategorin eftersom smittspridningen ökat lavinartat där på sistone.

Och visst vi har absolut goda förutsättningar att klara av en pandemi men hur vore det då om folk tog sitt sunda förnuft och höll sig hemma istället för att ge fan i att trängas på krogen etc? Jag är helt övertygad om att vi åtminstone eventuellt varit bättre på att följa restriktioner. Vad jag kan se kan se har varken regeringen eller Tegnell sagt att det är okej att varken trängas på krogen eller anordna demonstrationer eller cruisingar inför större folkmassor efter eget behåg
Citera
2020-06-28, 16:29
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Visst om man räknar efter den modell som stämmer överens med den världsbild som passar en själv är ju allt möjligt. Du kan inte bortse från fakta oavsett. Både USA, Brasilien och Iran har totalt sett fler dödsfall än Sverige. Även Ryssland skulle jag vilja räkna in i den kategorin eftersom smittspridningen ökat lavinartat där på sistone.

Och visst vi har absolut goda förutsättningar att klara av en pandemi men hur vore det då om folk tog sitt sunda förnuft och höll sig hemma istället för att ge fan i att trängas på krogen etc? Jag är helt övertygad om att vi åtminstone eventuellt varit bättre på att följa restriktioner. Vad jag kan se kan se har varken regeringen eller Tegnell sagt att det är okej att varken trängas på krogen eller anordna demonstrationer eller cruisingar inför större folkmassor efter eget behåg

Haha så du har verkligen ingen förståelse för att man måste räkna dödsfall i förhållande till befolkning? Tycker du att det är rimligt att jämföra Vatikanstatens dödsfall med USAs dödsfall t.ex?

Tegnell har ju sagt att armslängd avstånd räcker i vanliga fall men att det inte är så noga egentligen eftersom det inte är någon fara att åka i en packad T-bana. Dessutom ska smittspridningen ta paus under sommaren och vi skulle få flockimmunitet redan i maj så alla som tror på Tegnell känner sig förstås helt säkra nu.
Citera
2020-06-28, 16:37
Medlem
Citat:
Vad betyder den meningen?

Genom källgranskning förstås.

Gammelmedia är just gammal och har alltså funnits länge men de tappar mark och får konkurrens av ny media. Utveckling kallas det för.

Oj, var det för svårt för dig...?

Icke mainstream media, alltså annan media, så svårt var det väl inte...?

Och vi ser ju hur duktig du och dina ”lagkamrater” är på källgranskning, när ni sväljer felaktiga citeringar, eller när dessa används felaktigt, och själva sprider dem vidare... Källgranskning, jojo....
Citera
2020-06-28, 16:38
Medlem
Citat:
Hahaha kul!
Man kan inte klaga på att du saknar ironi i alla fall.

Ännu ett exempel på dina tunga seriösa argument förstår jag....
Citera
2020-06-28, 16:44
Medlem
Jag lånar ett inlägg från en annan person, som jag tycker är tänkvärt.

Citat:

Skrivet av spaceost som svar på nån annans inlägg

Nog vet du vid det här laget hur läget utvecklade sig.
Smittspårningen av italienresenärerna var framgångsrik, men man missade att smittan funnits i landet långt innan, vilket var grunden till den allmänna spridningen. När allmän spridning når en viss nivå är det inte längre lönt att smittspåra. Då är det bättre att isolera riskgrupperna.
Jag tror att du gör misstaget att bedöma sverige som en homogen helhet. I Stockholm har smittan gått ned så pass att smittspårning igen är möjlig. I stora delar av vårt land har smittan knappt börjat eller är på väg upp, så där är det också relevant att arbeta med spårning.
(Varning för halvdryg kommentar nedan)
Om jag lyckas ta del av den här informationen från FHM, så borde även du kunna göra det.

Detta kanske är nåt att tänka på för de som gapar om att man skulle ha smittspårat tidigare, eller hela tiden etc. Det kanske finns relevanta orsaker till att man gjorde som man gjorde. Och att de som klagar i vanlig ordning inte har koll på fakta eller kompetens att avgöra vad som skulle ha gjorts och om det kunde ha gjorts och haft någon vettig poäng etc. Men klaga kan man ju alltid....
Citera
2020-06-28, 16:50
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Oj, var det för svårt för dig...?

Icke mainstream media, alltså annan media, så svårt var det väl inte...?

Och vi ser ju hur duktig du och dina ”lagkamrater” är på källgranskning, när ni sväljer felaktiga citeringar, eller när dessa används felaktigt, och själva sprider dem vidare... Källgranskning, jojo....

Vad du menade med MSM var klart men din mening har många andra brister:
"Så om icke MSM gjort samma sak så hade det aldrig kunnat påverka folk...?"

Försök formulera en korrekt mening och återkom.
Citera
2020-06-28, 18:45
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/rekordmanga-forsoker-na-sjalvmordslinjen?fbclid=IwAR0sEykcPktmdHhl6BFu8DKk xNHR6G-A96F1zZlJe4bHEAlTB1 QBfWRBf5w

Artikeln här ovan har inte direkt med debattämnet att göra men det folk i tråden verkar fatta är att hade vi stängt landet hade risken för självmord hos personer med psykisk ohälsa ökat. Hade detta varit bättre enligt er?
Citera
2020-06-28, 19:01
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/rekordmanga-forsoker-na-sjalvmordslinjen?fbclid=IwAR0sEykcPktmdHhl6BFu8DKk xNHR6G-A96F1zZlJe4bHEAlTB1 QBfWRBf5w

Artikeln här ovan har inte direkt med debattämnet att göra men det folk i tråden verkar fatta är att hade vi stängt landet hade risken för självmord hos personer med psykisk ohälsa ökat. Hade detta varit bättre enligt er?

Börjar bli pinsamt låg nivå från er regimkramare nu men om du lägger dig på den nivån kan du fundera på hur många som begår självmord för att svenskar betraktas som paria och vi inte kan åka utomlands på semester.
Citera
2020-06-28, 19:04
Medlem
Citat:
Börjar bli pinsamt låg nivå från er regimkramare nu men om du lägger dig på den nivån kan du fundera på hur många som begår självmord för att svenskar betraktas som paria och vi inte kan åka utomlands på semester.
Snarare pinsamt låg nivå på DINA inlägg som enbart utgår från den fakta som passar din världsbild. Förstår du inte att risken för självmord hade ökat om vi hade stängt landet? Och i så fall på vilket sätt hade det varit bättre? Dom enda som resonerar som dig är faktaresistenta högerextremister utbildade på livets Hårda Skola som inte förstår bättre. Sorgligt att du har så skev människosyn. Tro mig hade vi stängt landet då hade risken för självmord ökat markant . Måste det ena utesluta det andra?
Citera
2020-06-28, 19:07
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Snarare pinsamt låg nivå på DINA inlägg som enbart utgår från den fakta som passar din världsbild. Förstår du inte att risken för självmord hade ökat om vi hade stängt landet? Och i så fall på vilket sätt hade det varit bättre? Dom enda som resonerar som dig är faktaresistenta högerextremister utbildade på livets Hårda Skola som inte förstår bättre. Sorgligt att du har så skev människosyn. Tro mig hade vi stängt landet då hade risken för självmord ökat markant . Måste det ena utesluta det andra?

Förstår du inte att landet är stängt?
Vi får inte åka ut och andra vågar inte komma hit.
Citera
2020-06-28, 19:39
Medlem
Citat:
Förstår du inte att landet är stängt?
Vi får inte åka ut och andra vågar inte komma hit.
Men herregud människa! Du är som en 78-varvare som hakat upp dig. Vad har det med min senaste upplagda länk att göra? Förstår du inte att risken för självmord hade ökat om vi hade stängt ner landet? Är du så fast vid din egen världsbild att du helt ignorerar all annan information?
Citera
2020-06-28, 19:42
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Men herregud människa! Du är som en 78-varvare som hakat upp dig. Vad har det med min senaste upplagda länk att göra? Förstår du inte att risken för självmord hade ökat om vi hade stängt ner landet? Är du så fast vid din egen världsbild att du helt ignorerar all annan information?

Du skrev: "Förstår du inte att risken för självmord hade ökat om vi hade stängt landet?"

Och då berättade jag för dig att landet är stängt, vi kan inte resa ut och andra vågar inte komma hit. Var det så svårt att förstå kopplingen mellan det svaret och ditt påstående?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in