2020-06-28, 15:06
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Förlåt, men du är en pajas.

Alla de länderna visar bättre siffror än Sverige.
Så ja, då har lockdown fungerat uppenbarligen.
Fel igen, detta har vii gått genom tusen gånger redan.
Siffrorna kommer rätta till sig då överdödligheten räknas in.
https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/tiotusentals-fler-dodsfall-av-covid-19
Citera
2020-06-28, 15:06
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Absolut. Många stannade hemma och isolerade sig frivilligt för säkerhets skull. Andra lydde inte.

Ungefär som nu.

Samtidigt gjorde man precis samma sak i Finland: frivillig karantän hemma för dem som hade varit utomlands. Man fick ta promenader - men inte gå och handla. Familjemedlemmar fick å andra sidan gå till jobbet oavsett ev. smitta hos den isolerade.

Jag vet inte hur många som hade varit utomlands i Finland, men svenskarna är ju berömda för att resa mest i Norden.

Och sen har vi dessa problemområden som inte existerar exempelvis i Finland..

Ja det ska bli intressant att se i efterhand vad vi gjort annorlunda i Sverige jämfört med våra grannländer. Tycker alla fyra länderna har kört en mellanmjölksväg där man ”stängt ner” lite halvdant. Men nåt har ju varit annorlunda i Sverige eftersom vi har så jävla många fler döda.
Citera
2020-06-28, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har jag sagt emot det? Tvärtom är det synnerligen positivt att det fungerar. Det jag har sett i studier är att man tar upp samma problematik som med vaccin. Att man med de sistnämnda har sett ADE-reaktioner som fått fatala konsekvenser hos försöksdjur. Därför varnar man just för det i även när det gäller konvalescentplasma. Jag antar att de försök som görs har det i åtanke. Åtminstone har vaccintillverkarna det.

Jag kan därför tänka mig att man är ytterst noga med att ta plasma från människor som verkligen nedkämpat COVID19 utan komplikationer. Att man är minutiös i att kolla upp antikropparna och att man prövar plasman på de personer som med säkerhet vet inte har smittats av en alltför avvikande mutation.

Någon patentlösning tror jag därför inte att det kommer att bli. Lika lite som jag tror att vi kommer att få fram ett fungerande vaccin för alla som ger livslång immunitet. Där är jag inte ensam. Verkar som att Björn Olsen är inne på det också.
OK. Då tror vi olika.
Citera
2020-06-28, 15:07
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/mROzvE/jill-johnson-slar-tillbaka-efter-korbergs-kritik-overrumplad

Är det inte konstigt, att vår regering har lyckats fucka upp PRECIS VARENDA aspekt av krishanteringen? Som nu dessa kulturstipendier. De har alltså gått till kända artister som är mångmiljonärer.

Nu tycker inte jag att kulturstipendier borde vara prioriterat överhuvudtaget mitt i en sådan här kris, men OM det ska delas ut sådana, så borde ju kriterierna ha varit som för de flesta andra stipendier. D.v.s. att man ska visa upp att man är fattig - små eller inga inkomster, tomt på bankkontot, låg taxerad inkomst vid senaste deklarationen. ALLT det borde ju ha varit uppfyllt, och inte bara att spelningar blivit inställda (när de här kända artisterna hade haft pengar att ta av länge än, innan de kunde betecknas som fattiga).

Dessutom borde det ju ske något slags värdering av det kulturella värdet... Tycker att några lokala trubadurer kunde ha fått stipendium i så fall, eller några unga skådespelarstudenter som skulle ha arbetat på något friluftsmuseum (t.ex. Astrid Lindgrens värld, Eketorps borg) men nu blev av med feriejobbet när de tvingades stänga, eller någon lokal trollkonstnär som brukar framträda på barnkalas som nu inte blir av, eller konststuderande museiguider som inte fick sitt sommarjobb i år... Och kanske sitter det en ny och ännu opublicerad Vilhelm Moberg någonstans, med ett lovande, halvfärdigt manuskript, som han hade kunnat skriva klart om han hade fått 50 000 kr att leva av?

Hur är det ens MÖJLIGT för en regering att fallera på ALLT???

Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Du har missförstått.
Vägen till munskyddet går inte via luften utan handen.

Rätt använt kommer det naturligtvis inte ske men det är väldigt svårt att utbilda alla, om bara 20% använder det korrekt kan ju risken öka för smittspridning istället.

Det är ju inget problem, bara man kommer ihåg att ta av masken - sprita händerna - ta på ny mask, när man kommer på sig med att ha rört vid masken. (Den gamla masken kan, beroende på typ, antingen tas hem och tvättas eller kastas i närmaste soptunna. Ska man spara den så lägger man den i en plastpåse och knyter till, innan man spritar händerna.)
Citera
2020-06-28, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
No, what it says is that pretty much everybody that is not immunocompromised will seroconvert. This is why they look into the seroconversion rates for vaccination, which is also registered at 100% in the CNBG study, for example.

It isn’t saying that T-Cells don’t have a place in the immunity mechanism, because they do. That’s the way it goes. But it is saying that everybody infected across multiple observations of many differing sizes (again, very important precursor for vaccination research) has seroconverted. Which is why I’ve fact-checked you before, and why I’ve fact-checked you now.
Du tror kanske att du har faktacheckat mig men jag söder mig på forskning som visar att individer kan ha korsimmunitet, förvärvad från andra coronavirus, mot SARS-CoV-2.

Faktachecka den forskningen och kom tillbaka.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Javisst. Det är visat att konvalecentplasma eliminerar virus på något dygn.

Det kom Kinesiska studier på det i februari redan. Visst, det var kanske svårt att lita på Kineserna den gången (jag gjorde det knappt) men nu visar ju forskning världen över på detta.
Gäller att blunda för kinesiska studier innan de gått genom ett filter.
Så kan man ta hänsyn till de 10% som faktiskt stämmer.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
1. https://www.nature.com/articles/s41591-020-0897-1

2. https://www.assaygenie.com/antibody-seroconversion-response-in-covid19

3. https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.18.20038018v1

4. https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/lab/resources/antibody-tests-guidelines.html

and so on
Tack för länkarna!
Citera
2020-06-28, 15:10
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är ju inget problem, bara man kommer ihåg att ta av masken - sprita händerna - ta på ny mask, när man kommer på sig med att ha rört vid masken. (Den gamla masken kan, beroende på typ, antingen tas hem och tvättas eller kastas i närmaste soptunna. Ska man spara den så lägger man den i en plastpåse och knyter till, innan man spritar händerna.)

Efter vad jag hört ska inte maskerna tvättas utan snarare bara lufttorkas.
Citera
2020-06-28, 15:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Du tror kanske att du har faktacheckat mig men jag söder mig på forskning som visar att individer kan ha korsimmunitet, förvärvad från andra coronavirus, mot SARS-CoV-2.

Men visa det då. Jag har sett flera studier där man inte ser något sådant.
Citera
Medlem
Våra kära raggare kör på som vanligt...vilka vikingar!!

Den stora bilträffen Big lake run vid Siljan ställdes in i år på grund av corona. Trots det samlades många bilentusiaster med sina veteranbilar på platsen under lördagen, skriver SVT Nyheter Dalarna.

Polisen är kritisk till att så många samlades trots rådande rekommendationer om att undvika stora folksamlingar och fester och att hålla avstånd.

Utöver att mycket folk samlades på platsen var det mycket fylla och stök. Polisresurser från andra regioner fick kallas in.

– Raggarna har ofredat folk, pissat överallt och varit högljudda. De har verkligen inte visat upp sin bästa sida säger polisbefälet till SVT.
Citera
Medlem
Citat:

I already have. In fact, cross-reactivity from earlier coronavirus can very well be the answer to the study you’ve posted previously — the patients were never infected, and the test ran false-positives. It could also simply be a failure of the commercial antibody tests in America which has already been flagged.

Tell me what a novel virus is. SARS-COV-2 is a novel coronavirus. So what does the novel part mean?
Citera
2020-06-28, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Du har missförstått.
Vägen till munskyddet går inte via luften utan handen.

Rätt använt kommer det naturligtvis inte ske men det är väldigt svårt att utbilda alla, om bara 20% använder det korrekt kan ju risken öka för smittspridning istället.

Hur kommer viruset till masken?

Och, är inte det irrelevant oavsett då viruset faktiskt är i masken istället för i luftvägarna?

Om man så för upp det med handen till masken så beror ju det på att man hade det på handen och stoppades från att nå ansiktet pga. masken, är det i luften och fångas av masken så är det ju även där stoppat från att nå luftvägarna.
Om detta sedan innebär att man vid felhanterad mask riskerar att få virus på händerna och föra det vidare till luftvägarna om man är totalt obildbar och inte klarar av att hantera masken så innebär det ju ingen skillnad mot att inte ha den från första början då man tydligt blivit viruskontaminerad.

De bildbara skulle däremot klara sig bra, lite "survival of the fittest" eller likande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in