2020-06-28, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Intressant med en person som ger en slags presskonf när han går på semester. Skulle tro att Tegnell kommer att synas otroligt mycket i rutan och på radio under den så kallade semestern.

De här presskonferenserna är regeringens idé. Han sa sig inte längta efter dem..
Citera
2020-06-28, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vad menar du nu? Med facit i hand, givetvis, men det är mycket man skulle ändra med facit i hand. Ska man bedöma någons historiska agerande så får man ju utgå ifrån informationsläget då.

Och redan i januari var väldigt mycket känt om den extrema situationen i Wuhan.

Som jag länkade till i går så hade Italien börjat vidta kraftfulla åtgärder redan innan sportlovet började för stockholmarna. Redan då var det många här på Flashback som reagerade på de fortsatta resorna dit.

Men det är klart, vill man försvara FHM in i kaklet så blundar man för sådana detaljer. Det var dock glädjande när Annika Linde visade ifrågasättande av deras strategi för några veckor sedan.

Det skulle kunna vara så att Anders Wallensteen också har tänkt om. Kanske han numera står på Björn Olsens sida?
Citera
2020-06-28, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
1. Tror du att viruset ENDAST kommit till Sverige med flygplan från Italien?
2. Tror du smittan aldrig hade tagit sig till Sverige om man stängt flygtrafiken från Italien?

Vi hade inte kunnat göra ett skit för att förhindra smittan från att komma hit. Endast isolerade öar mitt ute i havet kan hålla en pandemi borta.

Enligt DN var det en miljon svenskar som återvände till Sverige efter sportlovet under veckorna 7-10. En del av dem bar på viruset.

En miljon låter ganska mycket för att börja testa, spåra, isolera osv.
Citera
2020-06-28, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
De här presskonferenserna är regeringens idé. Han sa sig inte längta efter dem..

Han har tveklöst jobbat hårt i flera månader och ingen kan väl missunna karlen att få koppla av lite.

Då kan det väl vara på sin plats att den biträdande statsepidemiologen Wallensten får ställa upp i intervjuer i stället.

Alternativt Giesecke, som kanske styrt och ställt mer än vi anar bakom kulisserna. Åtminstone fakturerade han väldigt många timmar.

Han får väl sköta rutinerna lite snyggare bara så att ingen blir sur. Eller varför inte - tadam - ställa upp gratis för några uttalanden? Lite pro bono, sådär.
Citera
2020-06-28, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Enligt DN var det en miljon svenskar som återvände till Sverige efter sportlovet under veckorna 7-10. En del av dem bar på viruset.

En miljon låter ganska mycket för att börja testa, spåra, isolera osv.

En miljon låter väldigt mycket hur som helst, även om alla givetvis inte var på skidsemester i Alperna. Så var 10:e svensk var utomlands under loppet av fyra veckor.

Givetvis ifrågasätter jag varken DN eller dig, tycker bara spontant att det låter väldigt högt.
Citera
2020-06-28, 07:26
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
https://www.thailandmedical.news/news/breaking-the-sars-cov-2-coronavirus-could-have-been-evolving-for-the-last-6-years-according-to-canad ian-phylogenetic-studies
As one virologist who wished to remain anonymous had commented since the beginning of the epidemic, ”The SARS-CoV-2 is a very anomalous virus that is smartly evolving. Not only it is be able to adapt and spread faster that most viruses known as it uses a multiple ways to do so not just by the ACE-receptors but also via the CD147 receptors and furin cleavages and also it is also not going to be like the influenza virus or the HIV virus but rather it has its own self-regulatory bioclocks in the human host and will causes a variety of chronic diseases and their eventual destruction in a preplanned timely manner.”
Intressant faktiskt. Nu har flera studier, må vara icke-peer reviewed sådana, hintat om en tidigare beskedligare virusvariant. Den jag länkade till igår som menar att viruset har varit i cirkulation tidigare än vad man trott i flera länder i Europa och även USA. Fylogenetiska studier visar ju att man ser en Europeisk variant vid sidan om den i Wuhan och en japansk studie talar om att det har funnits en än tidigare i omlopp i Asien.
Citera
2020-06-28, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Länderna bestämmer själva så EU kommer inte tvinga Sverige till något inom sjukvården. Vi har valt den här vägen själva. Det EU kan göra är ju att stänga ute oss MEN sverige kan också reagera genom att markera tillbaka.

Vill tex inte Norge och Danmark ha svenskar så kan ju vi faktiskt neka dessa länder inträde till Sverige också. Vi har rätt ok hållhakar på båda länderna. Norrmän åker genom sverige för att komma söderut och Danskar åker genom Sverige för att ta sig till Bornholm. Alternativ finns såklart men knappast med tillräcklig kapacitet.

Jag känner att sätta hårt mot hårt inte kommer gynna sverige.
Hellre kräla till korset, be om ursäkt att vi kallat alla för rasister och ödmjukt fråga om vi kan få komma tillbaka in i gemenskapen om vi sköter oss.
Citera
2020-06-28, 07:30
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Jag ska förklara för dig.

Alla andra länder är sämre på att testa än Sverige. Det var dessutom enbart Sverige vars äldrevård olyckligtvis drabbades hårt, det beror helt och hållet på privatisering. Sverige är dessutom det enda landet som har lyckats rapportera dödsfall korrekt.

Sverige har också uppnåt flockimmunitet, alla länder som klarat sig bättre kommer komma ikapp Sveriges dödssiffror under hösten.

Sverige har valt rätt strategi, Sverige gör alltid rätt, alla andra länder gör fel. Sverige är bäst, alltid, på allt.

Just så, vi är dessutom det enda landet som anlägger ett genusperspektiv på denna pandemi där vi koncentrerar oss på hur män och kvinnor bemöts i vården, att alla sjukhus har en fungerande jämställdhetsplan innan de tillåts ta emot covid-19 patienter, att makt och strukturer inom våra äldreboenden inte äventyrar den omsorg våra brukare har rätt att kräva.

Vi har väldigt många duktiga genusvetare anställda på FHM och andra expertmyndigheter som har möjliggjort att vi har kunnat hantera denna pandemi bättre än våra grannländer.

Vi har också en kompetent feministisk regering, som har visat ett starkt ledarskap i den svåra situation landet befinner sig i.

Vi är helt enkelt bäst och ett föredöme för andra nationer.
Citera
2020-06-28, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Skumt. Antalet patienter på sjukhus och i intensivvård fortsätter sjunka. Men antalet döda ligger kvar på ca 30 om dagen. Oförklarligt?

https://platz.se/coronavirus/
Semestertider
Citera
2020-06-28, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Du måste vara efterbliven, jag sa till min sfär redan i februari Att jag inte förstod varför vi inte satte folk från plan ursprungligen ifrån östasien i hård karantän i 2 veckor o sen smittspårning, visa sig att jag hade rätt då

Om vi hade följt våra grannländer så hade vi antagligen haft max 500 dödsfall istället för 5000st
Fast vi fick ju inte i smittan från östasien, så karantän för alla plan därifrån hade inte hjälpt ett skvatt.
Citera
2020-06-28, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Denna tråd hade sannolikt gjort ett bätte jobb än FHM, jag vet vad jag själv skrev i Februari och Mars här.
Som sagt, på Flashback hittar du folk som skriker efter oproportionerligt hårda tag jämt och ständigt.

I fallet covid-19 hade vi givetvis haft mindre smitta idag om vi hade lyssnat på värsta tänkbara alarmist, eftersom det gick som det gick. Men om värsta tänkbara alarmist var den som bestämde, så hade den istället agerat fel vid alla andra virus de senaste tjugo åren. Och antagligen blivit av med sitt inflytande för länge sedan.
Citera
2020-06-28, 07:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast vi fick ju inte i smittan från östasien, så karantän för alla plan därifrån hade inte hjälpt ett skvatt.
Trams, givetvis kom smittan in från Asien så väl från EU och USA.
Om vi stängt ned tidigt och krävt munskydd så hade vi varit i princip smittfria nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in