Citat:
Ursprungligen postat av
magpie
För 30-40 år sedan (och givetvis längre tillbaka i tiden än så) representerade NK fortfarande något lite mer exklusivt; något som var köpt på NK var inte så lätt att få tag på i andra delar av Stockholm, eller landet för den delen, det skapade viss exklusivitet.
Men allteftersom tiden har tickat på har NK fastnat i gamla hjulspår. Ralph Lauren, Paul Smith, senare Gant och en hel del andra klädmärken är numera lätta att få tag på i såväl andra butiker som på nätet. NKs bokavdelning var bra tills den försvann. Restaurangerna tillhör undantagen som blivit bättre sedan Frantzén tog över. Den gamla Ica-butiken (NK Saluhall) hade lite mer av varje så att säga, men det fanns och finns fortfarande bättre butiker i de riktiga saluhallarna även om tex Melanders har flyttat in på NK. De flesta avdelningarna verkar under många år haft det svårt att hitta sin plats på den s k marknaden. En del har kämpat på medan andra har gått under; tex leksaker har väl kommit och gått, ljud och bild försvann för rätt många år sedan, finns möbelavdelningen kvar eller är den reducerad till "inredning"?
De gamla NK-kunderna känns mer och mer som ett utdöende släkte och "Jag har köpt den på NK" renderar inte längre i lite hemlig avundsjuka, utan möts istället med frågan "Är du helt dum i huvudet?". Det är väldigt trevligt och praktiskt att kunna handla många saker under samma tak mitt i city, men tex många klädmärken finns såväl i andra butiker och gallerior som i egna butiker.
Förmodligen av lönsamhetsskäl verkar det ha blivit lite för många "säkra kort" när det kommer till utbudet på de olika avdelningarna. Visst, många avdelningar har en del godbitar, men den där riktiga udden saknas och den kommer att saknas så länge det inte finns tillräckligt med kunder som är villiga att betala. Det är nog tyvärr bara en tidsfråga innan NK omvandlas till en mer renodlad galleria med plats för "brands" inom olika områden kombinerat med ytterligare kontorslokaler snarare än klassiska "varuhusavdelningar". I och för sig försvann konceptet med avdelningar för omkring 30 år sedan (i början av 90-talet) när NK stöpte om sig till att vara en galleria utan att vara en galleria.
Stämmer det verkligen att det inte går att köpa böcker längre på NK? Jag tvivlar. Är på NK ibland.
Saknar leksaksaffären fast på slutet var utbudet lite tunt. För några år sedan gick det fortfarande att köpa Märklin-tåg där.
Vad gäller idrottsplagg. Det låter knappt som att det är sant men på 80-talets slut kunde man hitta exklusiva saker t o m på Stadium. Minns 80-talet. Högst upp fanns NKs skivavdelning.
NK har problem. Hela handeln har problem. I det nya moderna Sverige är handeln...torftig. Det var en köpupplevelse att besöka
förorts-centrum på 70- och på 80-talet. Nu är t o m NK allt mindre lockande.
Apropå det saknar jag zoo-butiken på Fältöversten. Som sagt, så torftigt allt blir och det i samma takt som att så pass "urgamla saker" som kontanter (och svenskar som folk) försvinner. Skymning.