2020-06-27, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja enl rätten så är det så. Dvs TR. Vet vi nu vad HR kommer att anse? För där kommer fallet garanterat att hamna.
Och givetvis hoppas vi på fängelse. Hoppas och ber.

Menar att för att man skall kunna dömas för någonting så måste det föreligga en övertygande bevisning.
Så menar jag.
Trodde i min enfald att det var en allmän kunskap.
Vad menar du med att polis och åkl skulle behöva vara ögonvittnen?🤔

Fö inte alls ovanligt, givetvis, att poliser är vittnen till brott.

Hur många gånger måste det påtalas att HR omöjligen kan neka att ta upp fallet till rättegång/prövning om domen från TR överklagas?

Övertygande bevis för mord enligt Tingsrätten i Uddevalla.
Tror du att Tingsrätten säger det för skojs skull?
Senast redigerad av Pelepelle 2020-06-27 kl. 20:50.
Citera
2020-06-27, 21:13
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saycheeses
Har någon fått mer information om vart FIKK har sökt idag Och om de har hittat någonting?
Inget hittat iaf 😟 50 personer var med i söket men vart vet jag inte.
Citera
2020-06-27, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Vid en fällande dom så blir det livstidsstraff. Styckmord är en försvårande omständighet, vilket det också tidigare var med annan lagstiftning.
Psykvård kan inte komma på frågan då GM visat både förslagenhet och planerings förmåga. GM har heller inte framstått som ett psykfall under den långa häknkngstiden. Något fejkat självmordsförsök har förekommit men det är vanligt och hör till bilden av ett sånt här fall.

Håller med dig. Det bör bli livstid. Även det de tagit upp om att det är våld i nära relation som avslutas med mord och styckning ger god grund för livstidsstraff. Är enig med dig om att det sannolikt inte är någon psykvård som är aktuell.
Citera
2020-06-27, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelepelle
Prövning ja men ingen ny rättegång.
Det har jag sagt hela tiden...

Förlåt men nu hänger jag inte med. Vad menar du? Det är klart att det blir en prövning i HovR om någon överklagar. Menar du något annat?

De regler som Bodström inrättade var att man skulle ta del av ljudfiler ifrån TR i HovR om inte synnerliga skäl för komplettering förelåg. Det görs ju ändå en helt ny prövning av bevisningen i målet i HovR.
Citera
2020-06-27, 21:29
Medlem
valleros avatar
Citat:
Övertygande bevis för mord enligt Tingsrätten i Uddevalla.
Tror du att Tingsrätten säger det för skojs skull?
Det finns alltid en del personer som vägrar acceptera att någon kan dömas till mord utan att den exakta dödsorsaken kunnat fastställas. De saknar förmåga att se helhetsbilden.
Citera
2020-06-27, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag hoppas du har rätt, detta lär gå några vändor innan det är över.

TR dömer för mord. Det är bara frågan om tiden på straffet eller om det blir rättspsykiatrisk vård. De avvaktar RPU för att meddela dom i målet så den kommer om ca 4 veckor. För mord.

Att det blir en vända i HovR är garanterad med tanke på att försvaret inte har något att förlora på att överklaga. Det återstår att se vad domen blir därifrån. Sen är det stopp. Att HD tar upp detta är extremt liten sannolikhet då det inte är intressant i som prejudicerande mål direkt.
Citera
2020-06-27, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
TR dömer för mord. Det är bara frågan om tiden på straffet eller om det blir rättspsykiatrisk vård. De avvaktar RPU för att meddela dom i målet så den kommer om ca 4 veckor. För mord.

Att det blir en vända i HovR är garanterad med tanke på att försvaret inte har något att förlora på att överklaga. Det återstår att se vad domen blir därifrån. Sen är det stopp. Att HD tar upp detta är extremt liten sannolikhet då det inte är intressant i som prejudicerande mål direkt.
Om TR väljer att döma honom till ett tidsbestämt straff så HAR försvaret massor att förlora vid en överklagan. Då lär ju även åklagaren överklaga och HR kan ändra tingsrättens dom till livstid. Men om TR dömer till livstids fängelse så finns inget att förlora. Blir intressant att följa detta.
Citera
2020-06-27, 21:48
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Förlåt men nu hänger jag inte med. Vad menar du? Det är klart att det blir en prövning i HovR om någon överklagar. Menar du något annat?

De regler som Bodström inrättade var att man skulle ta del av ljudfiler ifrån TR i HovR om inte synnerliga skäl för komplettering förelåg. Det görs ju ändå en helt ny prövning av bevisningen i målet i HovR.
Formellt ja, men i praktiken nej. Detta fall är avgjort vad det gäller skuldbörda och brottsrubricering. Det finns inga skäl att omtolka de omständigheter som redan prövats. Försvaret kommer heller knappast föreslå en alternativ tolkning (som att en helt okänd part kan vara GM). Så HR kommer fastställa domen. Sedan är det som sagt bara en fråga om försvaret vill mildra TRs dom eller om åklagaren vill skärpa den. Men alla dylika fall går vidare till HR.
Senast redigerad av vallero 2020-06-27 kl. 21:54.
Citera
2020-06-27, 21:57
Medlem
Citat:
Du vill inte erkänna att du har fel..
Tror du Domare och nämndemän inte har värre koll än du ?
Dom skulle aldrig säga att Tischo är mördare om om dom inte var 100% säkra på det.
- Jag hoppas att du har rätt ? Slingra dig inte.
Vad är osäkert i detta fall?.

Att vara nämndeman behöver inte betyda att man har koll på någonting alls. De är politiskt tillsatta dilettanter med en medelålder långt över befolkningens i övrigt. 30% är 70 år eller äldre (domstol.se).
Citera
2020-06-27, 22:04
Medlem
Bambambis avatar
Undrar vilket brott advokaten pratade om i vintras som han har gjort 🤔 om det ”bara” gällde cannabisbruk...Som han erkänt.
Citera
2020-06-27, 23:10
Medlem
Jag förstår inte länder som Kanada och Nederländerna som låter förbrukning av Cannabis vara laglig!
En snorunge som Tishko kan helt bli upp och ner med andra jointen.
Varför röker ungen om han inte kan hantera det ?!
Citera
2020-06-27, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saycheeses
Har någon fått mer information om vart FIKK har sökt idag Och om de har hittat någonting?

Intresserar mig med var de letat!

Och allmänt , vet någon hur och vem bestämmer området när polisen inte är med, eller är polisen alltid den som styr dessa organisationers uppdrag? Hur fungerar det, tex kan anhöriga ensamma ge uppdraget till MP eller FIKK?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in