2020-06-27, 16:48
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men först måste mord bevisas.
Psykvård skall nog ej uteslutas.

Hur menar du att mordet måste bevisas? Ytterst sällsynt att polis och åklagare är ögonvittnen, kan faktiskt inte komma på något fall på rak arm.
Citera
2020-06-27, 16:50
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Det står inget om någon sexuell läggning i domen.

E: Så mer än halverat straff för alla som är trans/bi/homo? Bra att veta.

Allting står inte i domen utan det är hur rätten resonerar kring påföljden. Ganska flexibelt där.
Citera
2020-06-27, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Allting står inte i domen utan det är hur rätten resonerar kring påföljden. Ganska flexibelt där.
Du är ute och cyklar. Hur vet du hur man resonserat om hans sexuella läggning när det inte står något om det i domen? Självklart skriver man VARFÖR man dömer milt eller inte. Så om någon transläggning hade påverkat så hade man garanterat skrivit det. Man dömer handlingen, och man frihetsberövar personen. I Tiskos fall så kommer det troligen bli livstids fängelse. Om han varit transperson, som Christoffer i Vachtareya-mordet, så hade inte domen blivit mildare för det.
Senast redigerad av Picasso2 2020-06-27 kl. 17:01.
Citera
2020-06-27, 17:07
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du är ute och cyklar. Hur vet du hur man resonserat om hans sexuella läggning när det inte står något om det i domen? Självklart skriver man VARFÖR man dömer milt eller inte. Så om någon transläggning hade påverkat så hade man garanterat skrivit det. Man dömer handlingen, och man frihetsberövar personen. I Tiskos fall så kommer det troligen bli livstids fängelse. Om han varit transperson, som Christoffer i Vachtareya-mordet, så hade inte domen blivit mildare för det.

Jag vet inte hur man resonerat i det fallet, och det vet inte heller du. Bara en tanke efter alla anmärkningsvärda dombeslut ang. påföljd.
En del går det bra för andra inte.
Citera
2020-06-27, 17:10
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur man resonerat i det fallet, och det vet inte heller du. Bara en tanke efter alla anmärkningsvärda dombeslut ang. påföljd.
Hur menar du med det fetade? Vilka alla anmärkningsvärda domslut? Du påstår ju att du vet hur de resonerat och gav Johansson ett milt domslut pga hans läggning. Varifrån tar du det påståendet? Tihkos dom har vi inte sett än - vi vet inte heller om han får vård eller fängelse. Vi vet att åklagaren yrkar på livstid.
Citera
2020-06-27, 17:17
Medlem
Mord är bevisat!!!
Övertygande bevis för mord enligt Tingsrätten i Uddevalla.
Hur många gånger måste jag skriva att bevisen mot Tischo som mördare är övertygande.
Hovrätten kan omöjligt godkänna en ny rättegång på dessa bevis som finns mot Tischo.
Finns inget, inga spår efter en alternativ gärningsman.
Mycket ovanligt med så här mycket bevis som det finns mot Ticsho !!!
Vem eller varför skulle någon annan mörda Wilma? Och lyckas att inte lämna spår efter sig, och bara lämna spår efter Monstret Tischo ???
Senast redigerad av Pelepelle 2020-06-27 kl. 17:19.
Citera
2020-06-27, 17:18
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hur menar du med det fetade? Vilka alla anmärkningsvärda domslut? Du påstår ju att du vet hur de resonerat och gav Johansson ett milt domslut pga hans läggning. Varifrån tar du det påståendet? Tihkos dom har vi inte sett än - vi vet inte heller om han får vård eller fängelse. Vi vet att åklagaren yrkar på livstid.

Det här är ett spekulationsform och jag vet inte mer än du. Men en sak vet jag, och det är jävligt märkliga domslut i svenska domstolar. Senaste fallet var med den här rapparen och det uppbrända liket. Trots DNA bevisning höll det inte hel vägen fram.
Citera
2020-06-27, 17:26
Medlem
Docklands avatar
Citat:

Du killgissar med andra ord.
Citera
2020-06-27, 17:29
Medlem
Docklands avatar
Citat:

Jo, det vet vi. Läs domen. Trans/sexuell läggning, tolkienfan, djävulsdyrkare, rasist eller hårdrockare är i n t e en förmildrande omständighet i mord-domar. Trams.

Vilka andra anmärkningsvärda domar har du i åtanke?
Citera
2020-06-27, 17:34
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelepelle
Mord är bevisat!!!
Hur många gånger måste jag skriva att bevisen mot Tischo som mördare är övertygande.
Hovrätten kan omöjligt godkänna en ny rättegång på dessa bevis som finns mot Tischo.
Finns inget, inga spår efter en alternativ gärningsman.
Mycket ovanligt med så här mycket bevis som det finns mot Ticsho !!!
Vem eller varför skulle någon annan mörda Wilma? Och lyckas att inte lämna spår efter sig, och bara lämna spår efter Monstret Tischo ???

Nja, att han bragt henne om livet är bevisat men mord? Tveksamt, men jag hoppas det.
Vad tönten skulle göra nu är att erkänna han haft ihjäl henne fast det var en olyckshändelse, hon ramlade och slog i huvudet och sedan dra "panik-kortet" så har han åtminstone en möjlighet att få domen mildrad. Nu är han rätt rökt hur som. Det är inte han som uppfann den djupa tallriken, so to speak.
Citera
2020-06-27, 17:43
Medlem
Citat:
Det här är ett spekulationsform och jag vet inte mer än du. Men en sak vet jag, och det är jävligt märkliga domslut i svenska domstolar. Senaste fallet var med den här rapparen och det uppbrända liket. Trots DNA bevisning höll det inte hel vägen fram.
Spekulationsforum? Nej, men diskussionsforum. Om man spekulerar så säger man det. Annars finns risk att det du sitter och spekulerar om blir en trådsanning - och sånt blir bara helfel och sprider rykten som inte har minsta sanning i sig.
Citera
2020-06-27, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Nja, att han bragt henne om livet är bevisat men mord? Tveksamt, men jag hoppas det.
Vad tönten skulle göra nu är att erkänna han haft ihjäl henne fast det var en olyckshändelse, hon ramlade och slog i huvudet och sedan dra "panik-kortet" så har han åtminstone en möjlighet att få domen mildrad. Nu är han rätt rökt hur som. Det är inte han som uppfann den djupa tallriken, so to speak.

Fattar du illa ???
Mord är bevisat!!!
Han har slagit henne så muskelvävnad har kommit långt upp på väggen !!!!
Knappast en olyckshändelse!!!
Senast redigerad av Pelepelle 2020-06-27 kl. 18:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in