Det är redan officiellt att T kommer överklaga, iaf enligt Bohuslänningen citat:Kommer att överklaga
Den 23-årige pojkvännen som bedöms vara skyldig till mordet genomgår nu en rättspsykiatrisk undersökning som ska utreda om han led av en allvarlig psykisk störning vid tiden för brottet.
Märkligt. Man har ingen dom än, och ändå går hon ut med att T vill överklaga? Vill de överklaga skuldfrågan eller påföljden? Skuldfrågan är det enda som är klart. Och om de överklagar så blir det säkert en anslutningsöverklagan från åklagaren. Om man beslutar om tidsbestämt fängelsestraff i TR, så riskerar T en livstidsdom då istället.
Du är alltid mycket påläst och har många intressant inlägg.
Jag ställer frågan till dig men även allmänt, vad tror ni strafftiden hamnar på sett till vad ni ser som ev förmildrande och försvårande omständigheter? Det är ju en skärpt lag ifrån årskiftet så att det ska landa på längre tider men i detta fall gäller det ju inte då brottet begicks tidigare.
Det tidigare resonemanget ikring straffet för mord var att grunden låg på 16 år och därifrån adderade man eller subtraherade tid beroende på omständigheterna. Med den logiken kan det rimligen inte bli annat än livstid för detta mord, men absolut inget under 18 år. Det är min spekulation.
Visst kan det bli vård också, men jag tror inte på det i detta fall.
Vid en fällande dom så blir det livstidsstraff. Styckmord är en försvårande omständighet, vilket det också tidigare var med annan lagstiftning.
Psykvård kan inte komma på frågan då GM visat både förslagenhet och planerings förmåga. GM har heller inte framstått som ett psykfall under den långa häknkngstiden. Något fejkat självmordsförsök har förekommit men det är vanligt och hör till bilden av ett sånt här fall.
en enkel googling så hittar man
23-årig man får livstids fängelse för mordet i Nydalaparken
23-åring från Örebro döms till livstids fängelse för Lidingömord
finns flera.. men det förekommer helt klart! och bara att hoppas att T verkligen får livstid även han!
Japp, tack för att du kollade upp. Hur många av dessa saknade man dödsorsak (samt kropp)?
Du kanske missuppfattar mig. Handlingen som ledde till att W förlorade sitt liv var inte hedersrelaterad. Men att göra av sig kroppen på det viset som han gjorde och gömma den och städa bort bevis material och inte ringa 112. Allt det här är hedersrelaterat eftersom det gör att för att rädda familjens/ klanens heder.
Den biten är hedersrelaterat.
Svenska lagar har inte hunnit anpassa sig till såna hedersrelaterade gärningar.
Angående att återfinna flickans kvarlevor verkar det lovande att ringa in ett aktuellt sökområde genom att låta analysera jord och smuts som GM varit i kontakt med.
Det finns vittnesmål om att GM var lerig när han vandrade längs motorvägen, samt att ett vittne såg vad han tyckte var lera i hallen.
Om några leriga eller jordiga klädesplagg, eller material från exempelvis bilen, finns bevarade så kan jordens samt det biologiska materialets isotoper och beståndsdelar peka på aktuella sökområden där GM befunnit sig.
Det kan handla om biologiskt material såsom växter och hur de beter sig under den aktuella tiden som sedan kan leda sökgruppen till ett område där sådan flora återfinns.
Man kan även få mycket information genom jorden/ leran genom att titta på dess beståndsdelar och var man geografiskt kan återfinna en sådan jordflora.
Jag har ju läst FUP och jag ser ju att man arbetat med att säkra digitala spår på var GM rört sig dagarna innan och efter mordet. Men ser inte att man ska ha analyserat jord och biologiskt material (kan dock mycket väl gått mig förbi, men jag hör sällan om denna typ av spårning i Sverige).
Jag vet att det finns åtminstone ett mordfall från USA där man med hjälp av sådana analyser hittade mordplatsen och även offrets kvarlevor. Jag ska luska och se om jag kan återminnas exakt vilket fall det var.
Det verkade då som att denna information faktiskt kunde leda till mycket exakta sökområden pga. vilka växtsporer och jordtyper man fann.
Bifogar en liten källa på hur jordanalyser kan användas forensiskt.
Earth materials such as soils, rocks, minerals, and particles from man-made materials such as bricks provide excellent evidence to link criminals to crime scenes.
Forensic soil scientists are also using advanced automated techniques, which have the ability to acquire information from smaller samples to make soil forensics an increasingly popular tool in criminal investigations.
The aim of soil forensic analysis is to associate soil, rock, or mineral samples taken from an item, such as shoes, clothing, shovel, or vehicle with a specific location.
Soil materials are powerful, perhaps ideal, pieces of contact trace evidence to help in criminal investigations.
Rob W Fitzpatrick, september 2013
En gissning är att floran i Uddevalla kommun är såpass snarlik att det är oerhört svårt att hitta några signifikanta skillnader.
Mätbara skillnader torde isåfall vara så lokala att det krävs jordprov från marken där man hittat kvarlevor och därför kan koppla GM till fyndplatsen.
I detta fall finns ingen fyndplats (jag väljer att bortse från huvudet i garderoben) och är därför omöjligt att koppla Tischko till en specifik plats via jordprov.
Vid en fällande dom så blir det livstidsstraff. Styckmord är en försvårande omständighet, vilket det också tidigare var med annan lagstiftning.
Psykvård kan inte komma på frågan då GM visat både förslagenhet och planerings förmåga. GM har heller inte framstått som ett psykfall under den långa häknkngstiden. Något fejkat självmordsförsök har förekommit men det är vanligt och hör till bilden av ett sånt här fall.
Men först måste mord bevisas.
Psykvård skall nog ej uteslutas.
Men först måste mord bevisas.
Psykvård skall nog ej uteslutas.
Enligt rätten så ansåg man att mordbevisningen är överväldigande. Nu skall påföljden beslutas när psykiatrikerna sagt sitt. Jag hoppas han får fängelse om man betänker nedanstående text från bohusläningen:
Bedöms personen vara allvarligt psykisk störd blir påföljden oftast rättspsykiatrisk vård. Enligt Marianne Kristiansson kan vårdens längd variera men den pågår ofta under en väldigt lång tid. Mediantiden är cirka fem och ett halvt år.
– Den omprövas var sjätte månad och den blir ofta väldigt långvarig, säger Marianne Kristiansson.