2020-06-27, 12:09
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultrasmisk
Kan du inte skilja på patologisk diagnos, klinisk diagnos och differential diagnos? vi pratade om bedömningar för övrigt gällande sjuksköterskor.
Som jag skev. En app har mycket diffusa symtom vilket det gör svårt att bedöma på bara symtom det kan inte en läkare heller Så måna som opererats bot i onödan. Vilka idrotts skador pratar du om?
Citera
2020-06-27, 14:13
Medlem
Ultrasmisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Som jag skev. En app har mycket diffusa symtom vilket det gör svårt att bedöma på bara symtom det kan inte en läkare heller Så måna som opererats bot i onödan. Vilka idrotts skador pratar du om?

Diffusa betyder inte att det är omöjligt att misstänka. Man tar ett beslut att utreda vid tydliga symptom och tecken, och jo det kan läkare göra även om vissa missar det.

Nämn namnen på 3 tecken på app som varje medicinare kan om nu sjuksköterskor skulle vara så kunniga som ni påstår. Eller är diffusa tecken för diffusa att bry sig om?
Citera
2020-06-27, 16:32
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Diffusa betyder inte att det är omöjligt att misstänka. Man tar ett beslut att utreda vid tydliga symptom och tecken, och jo det kan läkare göra även om vissa missar det.

Nämn namnen på 3 tecken på app som varje medicinare kan om nu sjuksköterskor skulle vara så kunniga som ni påstår. Eller är diffusa tecken för diffusa att bry sig om?
Alla som har "ont i magen" har inte en app. Det kan vara vad som helst från gaser förstoppning vanlig magsjuka. Har pat mycket ont i nedre delen av buken eller åt det hållet och lätt feber som inte går över kan man misstänka det. Men alla med dom symtomen har ingen app. Alla med en app har inte dom symtomen. Det är omöjligt att avgöra på bara symtom. Du svarar inte på frågan om idottsskador.
Citera
2020-06-27, 16:59
Medlem
KetchupJudes avatar
Citat:
Noggrann bedömning? hur kan Kwaku fått en noggrann bedömning?
Det hänger mer på patienten och ren tur i de flesta fall sjuksköterskor missar. Och i de flesta fall uppdagas inte dessa fel, sköterskorna ursäktas eftersom de bara är sköterskor.

Jag kan inte prata om det här specifika fallet precis som du inte kan det. Patienten ifråga kan ha haft enbart feber som symtom utan andra septiska parametrar, föranleder det vård på akutmottagning prompt eller, nu har man uppenbarligen givit råd att ta sig till akutmottagningen men att ambulans som är högbelastade i Coronatider inte behövs.

Citat:
Det finns en anledning att de flesta andra länder har det så, och har alltid med en läkare i ambulansen. Sverige är ganska unikt i detta avseende, och vi har ingenting som säger att våra sjuksköterskor blir mer utbildade/kompetenta i Sverige jämfört med andra länder utan snarare tvärtom.

Nu är du ute och cyklar, vilka länder menar du då använder det i majoritet? Norge? Finland? USA? Ryssland? De flesta har inte läkare i ambulans. Klart det finns ett värde av ytterligare medicinsk kompetens men att det skulle vara bättre finns ingen evidens för förutom ditt eget gissande.

Snarare så att fler länder har lägre kompetens i ambulans i form av EMT, Paramedic roll. Så nu hittar du bara på.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S222161891460086X
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31313273/

efter 1 min googlande

Citat:
Jag pissar inte på sköterskor, det är bara det att de ska ha hand om uppgifter som inte har med bedömning att göra.

Haha det är så uppenbart att du blivit dissad av en sjuksköterska på tinder eller något för att du är autistisk i sociala sammanhang eller någon annan helt rimlig orsak men som du tagit som anledning att förakta samtliga. Se över hur du beter dig istället så slipper du bli dissad av sjuksköterskor så kanske du får ligga någon dag.
Citera
2020-06-27, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
https://www.expressen.se/kvallsposten/kwaku-16-nekad-ambulans-ett-dygn-senare-var-han-dod/

Det må vara en tragisk händelse, men jag får en känsla av att detta är ett försök att få BLM-sympatier. Det bedömdes inte vara akut-akut utan de körde Kwaku själva till akuten istället där han blev inlagd och så dog han ett dygn senare av blodförgiftning.

Kan det verkligen vara så att han hade klarat sig om han kommit in de minuter tidigare han hade kommit in med ambulans? Kanske, läkaren som uttalade sig säger att det kan gå fort utför vid sepsis och det kan också varit så att han blivit sämre innan han kom till akuten och att ambulanspersonalen gjorde en "korrekt" bedömning vid tidpunkten.

Det är inte frågan om minuter, utan om timmar.
Eftersom de som kommer med ambulans omhändertas i praktiken på en gång, får förtur liksom.

Medan de som kommer in själva får sätta sig i väntrummet och vänta. Ibland går det hyfsat fort, ibland tar det timmar. I extrema fall kan det ta närmare ett dygn, som vi läste att det kan i Stockolm...

Han behandling fördröjdes alltså i flera timmar, vilket också framgår av artikeln.

Säkert de timmar som var skillnaden.

Det är ganska ofta som vi läser om invandrare som blir grovt felbehandlade...För sent eller för lite. Om det är så att felbehandlingar är i själva verket mycket vanliga, eller om det är faktiskt de som råkar oftare ut för det än vita svenskar, vet jag ej säkert. Gissar på både ock...

Nu tror jag inte det är enkom rasism. Det är också kulturskillnader: de tenderar att slå på stora trumman och ojar sig jättemycket så snart det verkar vara riktiga besvär. Som det framgick av artikeln: mamman fick panik...
Och svensk vårdpersonal har fått lära sig, att mörkhyade invandrare larmar ofta lite för tidigt, och därför tar det lugnt... Oftast är det rätt, men de gånger invandraren var svårt sjuk på riktigt, blir han ofta sviken av den svenska vården....

Det är inte enkom min egen teori: jag HAR sett denna tolkning tidigare av svenska sjukvårdsexperter när de väl vågade yttra sig...
Citera
2020-06-27, 18:18
Medlem
Ultrasmisks avatar
Citat:
Alla som har "ont i magen" har inte en app. Det kan vara vad som helst från gaser förstoppning vanlig magsjuka. Har pat mycket ont i nedre delen av buken eller åt det hållet och lätt feber som inte går över kan man misstänka det. Men alla med dom symtomen har ingen app. Alla med en app har inte dom symtomen. Det är omöjligt att avgöra på bara symtom. Du svarar inte på frågan om idottsskador.

Jag bad dig nämna namnen på 3 specifika tecken, uppenbarligen kan du inte det.

Det är lite det som är min poäng, sjuksköterskor har "allmänkunskap" inom sjukvård, lite ungefär på den nivån olika familjer diskuterar saker & ting vid köksbordet.
Citera
2020-06-27, 18:31
Medlem
Ultrasmisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KetchupJude
Jag kan inte prata om det här specifika fallet precis som du inte kan det. Patienten ifråga kan ha haft enbart feber som symtom utan andra septiska parametrar, föranleder det vård på akutmottagning prompt eller, nu har man uppenbarligen givit råd att ta sig till akutmottagningen men att ambulans som är högbelastade i Coronatider inte behövs.

Nu är du ute och cyklar, vilka länder menar du då använder det i majoritet? Norge? Finland? USA? Ryssland? De flesta har inte läkare i ambulans. Klart det finns ett värde av ytterligare medicinsk kompetens men att det skulle vara bättre finns ingen evidens för förutom ditt eget gissande.

Snarare så att fler länder har lägre kompetens i ambulans i form av EMT, Paramedic roll. Så nu hittar du bara på.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S222161891460086X
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31313273/

efter 1 min googlande

Haha det är så uppenbart att du blivit dissad av en sjuksköterska på tinder eller något för att du är autistisk i sociala sammanhang eller någon annan helt rimlig orsak men som du tagit som anledning att förakta samtliga. Se över hur du beter dig istället så slipper du bli dissad av sjuksköterskor så kanske du får ligga någon dag.

Du attackerar mitt ad hominem, därför att du vet att du är i en fallgrop. Troligtvis jobbar du själv som sjuksköterska och vet att det jag skriver är sanning.

Du tar alltså en liten pilot studie från Katowice i Polen och låter det representera hela världen? redan här slår det logiska fel hos sköterskan.
I den andra studien står det ju klart & tydligt: "However, the added medical value of physicians was found to be in other prehospital situations, such as critical decision-making, staff education and research.
Ett tydligt ställningstagande till att läkare är lämpligare att fatta beslut, men även till att utbilda/lära upp sjuksköterskor så att de kan fatta vissa beslut.

Ang. Kwaku's symptom så är dessa sekretessbelagda, och regionen vägrar lämna ut dessa uppgifter, uppgifter som ska skydda patienten och inte personalen(tror de flesta regioner har missuppfattat lagen).
Men det står klart och tydligt att han hade hög feber, nedsatt allmäntillstånd och stark smärta, Vad mer för symptom behöve rman egentligen ha för att misstänkas ha en infektion ? det kanske är så att sjuksköterskor bara tror att infektioner är när man hostar? fick du någon utbildning på hur sepsis yttrar sig?
Citera
2020-06-27, 18:54
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Jag bad dig nämna namnen på 3 specifika tecken, uppenbarligen kan du inte det.

Det är lite det som är min poäng, sjuksköterskor har "allmänkunskap" inom sjukvård, lite ungefär på den nivån olika familjer diskuterar saker & ting vid köksbordet.
Vad är det som är så svårt att förstå? Det går inte att ställa en app diagnos på symtom. INGEN kan det. En buk måste utredas. Det man avgör är om det är en "akut buk". Vad tror du läkaren ställer diagnos på? Ont i magen kan vara vad som helst. Resultatet av prov ultra ljud röntgen ger svar. Du svara fortfarande inte på min fråga.
Citera
2020-06-27, 19:18
Medlem
Ultrasmisks avatar
Citat:
Vad är det som är så svårt att förstå? Det går inte att ställa en app diagnos på symtom. INGEN kan det. En buk måste utredas. Det man avgör är om det är en "akut buk". Vad tror du läkaren ställer diagnos på? Ont i magen kan vara vad som helst. Resultatet av prov ultra ljud röntgen ger svar. Du svara fortfarande inte på min fråga.

Ja det är därför vi börjar med s.k klinisk diagnos det du tidigare talade om är en "Patologisk diagnos" det är den mesta definitiva diagnosen av alla. Men vi undviker gärna den av förståeliga skäl(Patienten är död och obduceras.. )

Du verkar ha fått det hela om bakfoten. Undersökningarna är som stöd till den kliniska diagnosen och de olika differentialdiagnoserna.
De ställer alltså inte diagnosen själva, det finns inget "App-test". Det är helheten av alla tester som utesluter de olika andra diagnoserna.

Det är upp till läkaren att pröva vilken diagnos som är mest rimlig.

Samma sak med Kwaku, dessa tecken och symptom ska inte utredas av sjuksköterskor "På känn" i brist på en definitiv diagnos. Det är inget argument att inte utreda i brist på "definitiva bevis".

Detl låter på dig som att varje patient ska skickar till bårhuset och obduceras för att ni ska få tillräckligt med bevis att stödja ert handlande.

Du fortsätter att undvika att svara på en väldigt enkel fråga, en som varje läkare hade kunnat svara på. Men jag tar det som tydligt bevis på att ni helt enkelt inte vet - ni har inte kunskapen.

Antar att ni bara följer vad som står i riktlinjerna och inte tänker själva, ni tolkar vad som står rakt av.
Sanningen är att verkligheten är en annan, och en sjukdom har ett förlopp man börjar alltså inte Sepsis/blodförgiftning med höga SIRS-värden, när alla dessa värden är förhöjda är patienten redan i hög risk för död eller allvarliga skador.
Därför måste man ha kunskap om sjukdomens natur, och inte bara tolka mekaniskt att syresättningen, andningsfrekvensen ska vara si och så låg.
En yngre människa kompenserar dessutom väldigt väl jämfört med en äldre, och behöver ej heller ha dålig syresättning.

Allt sånt här är viktiga saker att betänka, och det går inte att lära sig efter 3 års utbildning med genus-teorier. Ej heller i ett arbetsliv där man är ointresserad av att lära sig ny kunskap.

Det vore första gången om en sjuksköterska ville diskutera medicinsk vetenskap i fikarummet eller någon annanstans.
Mitt intryck är att de tycker det är roligare att gå och röka, eller sitta med mobilen och swipa höger/vänster på Tinder.
Citera
2020-06-27, 19:31
Medlem
frozenbeachs avatar
Sepsis kan va lurigt , jag fick det från troligen uvi som jag inte känt av . Fick feber 2 veckor ..feberfri 1 vecka , jobbade som vanligt då , sen feber igen .
Då ringde jag 1177 som sa att det är nog en förkylning !
Men jag har aldrig haft feber utan att känna mig sjuk .
Började få ont i höger sida men trodde det var för jag legat så mycket i soffan .
Febern va kvar , tillsist efter tjat från omgivningen att jag skulle åka till akuten så gjorde jag det, fast jag tyckte det va onödigt .
Väl på akuten blev jag inlagd då det fanns fullt med bakterier i blodet . Och dom sa att det var tur jag åkte in, det var i sista tid.
Fyfan Om jag fortfarande va så envis att jag struntade i att åka dit .
Så symtomen behöver inte vara så allvarliga faktiskt.
Citera
2020-06-27, 21:06
Bannlyst
Citat:

Fis
Citera
2020-06-27, 22:52
Medlem
otellos avatar
Mäh, kan ju hända vem som helst. Min far blev nekad ambulans då han hade blodförgiftning med 40+ graders feber, han gjorde ingen medial grej av det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in