2020-06-25, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
det är dock den första i den hysteriska internet och sociala medier eran.

Precis så är det! Instämmer helt.
Citera
2020-06-25, 22:17
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mancosureinholf
Jaja dina observationer är ganska irrelevanta. Det finns hälften av befolkningen som motsätter sig det som pågår. Och många av dem hetsar upp sig, då de har folk de bryr sig om som de inte vill ska random smittas pga en inkompetent mördare. Så enligt väldigt många finns en hel del att hetsa sig upp över.

Alla observationer är relevanta, om man vill vara någotsånär vetenskaplig. Tack för att du klargör din ståndpunkt.
Citera
2020-06-25, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Om man är under 65 och inte dragit en genetisk nitlott är Covid-19 statistiskt sett ofarligt. Finns tyvärr massa länder styrda av tokhysterikor som fortfarande lajvar att det här är digerdöden 2.0 loooool

Covid-19 är i fråga om dödstal ungefär lika illa som influensasäsongerna på 80- och 90 talen looool. Vad jag förstått är dödstalet per capita under 2020 ungefär samma som dödstalen under början av 2000-talet. Covid-19 är låååångt ifrån den värsta pandemin mänskligheten bröstat, det är dock den första i den hysteriska internet och sociala medier eran.

Instämmer helt.
Citera
2020-06-25, 22:18
Medlem
Nu talar vi allvar här om 6000-gränsen. Enligt worldometer står vi vid 5230 och det är 4 veckor kvar exakt till den 23 juli. Vi kan räkna grovt på 200 dödsfall i veckan och då går vi över 6000 exekt den 23 juli.
platz.se anger att det dött 173 personer sista veckan men det är en bruten vecka. Har vi +27 i morgon måtte det väl ändå bli 200 avlidna. Men jag medger att det är fallande. Men 30 tillgodo enligt worldometer gör ju att det räcker med 193 döda i veckan för att nå denna skammens gräns. Det kan bli så att platz.se når skammens gräns den 23 juli och att FHM presenterar skammens gräns den 24 juli. Positivt ikväll är annars att inlagda på IVA minskat till 186 enligt platz.se. Det bör medföra en fallande dödlighet.
Citera
2020-06-25, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Those would be the smart ones. But looking at midsummer celebrations, packed shops and a sense of the virus fading — the virus is given a foothold to survive throughout the summer.
You do not see the people staying at home, for apparent reasons.
The seasonal shift is questionable, or at least, it does not seem to have to do with the temperature.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Jaha, så USA drämde till på 2000 i dag. Håller sig säkert på 700-800 i morgon men det är ju många som tror på en ökning där, kanske den vi ser?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jaha, och nu är det säsongsberoende helt plötsligt trots omfattande spridning i varm miljö i Spanien, Iran, och Brasilien.

This is Brazil’s “winter” season. Iran is interesting, alongside most of the Middle East, because they stay primarily inside during their summer seasonal due to the immense heat. Considering how hot it is in Spain right now I wouldn’t be surprised if any increase they are seeing there is attributable to the same effect as the Middle East — although I haven’t heard of any exponential growth there.
Citera
2020-06-25, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
You do not see the people staying at home, for apparent reasons.
The seasonal shift is questionable, or at least, it does not seem to have to do with the temperature.

I’ve heard theories it has to do with both pollen and decreased rainfall, not temperature.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
KD vill granska regeringens faktaunderlag för strategin. Ebba har ju sagt att regeringen kände till konsekvenserna och valde strategi med berått mod. Det vill jag också veta. Men oppositionen var otroligt tyst så Ebba ska inte heller komma undan. De gick ju med i borgfred och uttryckligen stötte regeringen. Hela vår politiska elit är rutten.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7503225
Det har varit min uppfattning hela tiden: oppositionen har inte gjort sitt jobb.
Torbjörn Nilssons krönika i dagens Expressen:
Citat:
Varför försökte ingen att förändra strategin?
Citat:
Varken oppositionen eller någon av ministrarna försökte att förändra regeringens riktning i pandemin.
Torbjörn Nilsson hör vissa ropa högt, men finner en fascinerande enighet.
Citat:
Att just insatsen i Deutsche Welle fick så många att börja hojta är möjligen mer förvånande. Linde sa samma saker som socialminister Hallengren och statsminister Löfven sagt i flera veckor. Det är regeringens talepunkter, alltså Sveriges hållning.
Och den i sin tur har ju oppositionen alla möjligheter att ändra.
Citat:
Ewa Stenberg, som är politisk kommentator på nyhetsplats i Dagens Nyheter, beskrev saken bra häromdagen:
”Dagens högljudda kritik förefaller mer vara ett sätt att få sympatier hos kritiska väljare än en vilja att faktiskt påverka krishanteringen under den pandemi vi fortfarande står mitt uppe i.”
I krönikan reflekterar TN över att den diskussion som förs runt köksborden även borde avspeglas hos ministrarna. Rent statistiskt sett borde det finnas nån som reagerar - men icke!
Citat:
Jag tänkte den tanken för några veckor sedan och frågade då ett statsråd jag råkade på.
– Det tror jag inte, svarade ministern.
– Vad menar du?
– Det har i regeringen inte funnits några avvikande meningar, ingen större diskussion. Vi har varit fascinerande eniga om att det är så här vi ska hantera detta.
– Har ingen haft en ifrågasättande fråga?
– Nej, man skulle ju kunna tänka sig det. Att någon ställer kritiska frågor, undrar, liksom är den i rummet som tvekar eller vill dra saken ett varv till. Ingen har riktigt gjort det, inte på regeringssammanträdena, vi har varit ense.
Citat:
Historiskt vore det anmärkningsvärt, kanske unikt, om uppgiften stämmer. Vid kriser och stora ställningstaganden har avvikande åsikter hos någon eller några ministrar snarast varit det vanliga.
https://www.expressen.se/nyheter/torbjorn-nilsson/-varfor-forsokte-ingen-att-forandra-strategin/

Vad är det för politiker - i regering och i opposition - vi har? Har alla varit övertygade om att Sverige skulle hantera detta galant och inhösta omvärldens beundran?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jaha, och nu är det säsongsberoende helt plötsligt trots omfattande spridning i varm miljö i Spanien, Iran, och Brasilien.

Och södra USA etc.
Enda förklaringen jag kan svälja är att svensken är extremt mycket utomhus nu och därför smittar färre.
Citera
2020-06-25, 22:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Och södra USA etc.
Enda förklaringen jag kan svälja är att svensken är extremt mycket utomhus nu och därför smittar färre.

Vilket direkt går emot lockdown-teorin.
Citera
2020-06-25, 22:22
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Funderar på en sak.

Det sk Oxfordvaccinet genomgår ju redan nu kliniska studier i fas 3. Skulle det inte vara en bra ide att redan nu erbjuda detta vaccin till riskgrupperna? Borde ju rimligen bringa ned dödligheten rejält. Tror också att det skulle bryta den sociala distanseringen för de här grupperna. En annan bieffekt är ju också att vården skulle avlastas. Man skulle kunna börja beta av vårdskulden i form av inställda operationer m.m. Idag dör ju folk i vårdkön. Jag förstår att många vill tänka hängslen och livrem vad gäller vaccin, men i detta läge med dessa grupper är det kanske ändå värt att skynda på processen. Troligen gynnar det folkhälsan bäst totalt sett.

Jag tänker på samma sätt.
I det läge vi har nu är det nog bättre att köra igång med vaccinering än att vänta. Iaf för riskgrupper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in