2020-06-26, 21:40
Medlem
Jag har så pass ont i ryggen att jag jag inte kan sitta still och andas riktigt hårt. Har inte haft några ryggproblem tidigare, men inatt satt jag kan på en ikea-fäll stol framför datorn i säkert 12 timmar utan att röra mig alls typ. Har vart berusad av tjack i runda 60 timmar nu (allt som allt typ en 40 minuter blund vila) och tänkte försöka sova lite runt typ 14-15 tiden. Men När jag la mig ner så kom ganska snabbt en konstig känsla i halsen, kändes som den höll på att svullna igen typ. Sen under dagen har den över gått till ryggont och nu är det fan illa, har käkat 800mg ipren och 500mg alvedon. Det har inte hjälpt alls, borde jag ringa sjukvårdupplysningen?

Jag vill inte ta neråt preparat egentligen men nu kanske det är rätt läge, vet inte vad jag ska göra helt enkelt.
Citera
2020-06-26, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloonke
Jag har så pass ont i ryggen att jag jag inte kan sitta still och andas riktigt hårt. Har inte haft några ryggproblem tidigare, men inatt satt jag kan på en ikea-fäll stol framför datorn i säkert 12 timmar utan att röra mig alls typ. Har vart berusad av tjack i runda 60 timmar nu (allt som allt typ en 40 minuter blund vila) och tänkte försöka sova lite runt typ 14-15 tiden. Men När jag la mig ner så kom ganska snabbt en konstig känsla i halsen, kändes som den höll på att svullna igen typ. Sen under dagen har den över gått till ryggont och nu är det fan illa, har käkat 800mg ipren och 500mg alvedon. Det har inte hjälpt alls, borde jag ringa sjukvårdupplysningen?

Jag vill inte ta neråt preparat egentligen men nu kanske det är rätt läge, vet inte vad jag ska göra helt enkelt.
Har du blivit skjuten möjligtvis?
Citera
2020-06-26, 21:43
Medlem
-Ring 1177 väl framkopplad så kanske du tillfrisknat.krya på dej.
Citera
2020-06-26, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odensnorre
Har du blivit skjuten möjligtvis?
Kunde lika gärna vart så
Citera
2020-06-26, 21:59
Medlem
AbsolutGregers avatar
Citat:

https://www.healthline.com/health/mckenzie-exercises#prone-on-elbows

Kan prova mc kenzies. Om det förvärras eller gör mer ont så avbryt.

En annan smärtlindrande lösning kan vara att hänga från nått i en minut eller två, med benen i luften. Stilla, vricka ej runt.

Det kan va någon disk som hamnat fel eller klämts ihop iom ditt långa stillasittande.

Sova är nog inte heller en dum idé.
Citera
2020-06-26, 22:07
Medlem
Allmäna Sjukvården brukar ju inte göra ett piss åt ryggverk.

Thaimassage brukar fungera om det är en erfaren massör.
Annars prova att rör på dig försiktigt. Typ ut och gå någon kilometer.

Det sämsta man kan göra då man har ryggvärk är att ta värktabletter och ligga still. Då blir det bara värre.
Citera
2020-06-26, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutGreger
https://www.healthline.com/health/mckenzie-exercises#prone-on-elbows

Kan prova mc kenzies. Om det förvärras eller gör mer ont så avbryt.

En annan smärtlindrande lösning kan vara att hänga från nått i en minut eller två, med benen i luften. Stilla, vricka ej runt.

Det kan va någon disk som hamnat fel eller klämts ihop iom ditt långa stillasittande.

Sova är nog inte heller en dum idé.

Körde lite övningar men inget som kanka till direkt i såhär. Drömmen hade ju vart att däcka, vilket jag hade gjort för flera timmer sen men kan inte ligga ned i mer än 3-5 minter innan jag måste röra mig. Tack fär ett seriöst svar!
Citera
2020-06-26, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Allmäna Sjukvården brukar ju inte göra ett piss åt ryggverk.

Thaimassage brukar fungera om det är en erfaren massör.
Annars prova att rör på dig försiktigt. Typ ut och gå någon kilometer.

Det sämsta man kan göra då man har ryggvärk är att ta värktabletter och ligga still. Då blir det bara värre.

Nä tanker det också, har någ faktiskt gått mer i lyan den senaste timman en vad jag har legat ner så ska ge det ett försökt. Känns som en stor ansträngning bara då jag blir anfådd av att bara resa mig upp eller när jag sitter här och och skriver. Tack för idén!
Citera
2020-06-26, 22:17
Medlem
johnthedickholmess avatar
låter som vätskebrist/näringsbrist som gör att det krampar och någon disk som hamnat i oläge. Känner du någon kiropraktor eller naprapat som kan knäcka till dig och ge dig mjukgörande massage? Annars mineraler och en massa alkohol tills du inte känner något längre och kan slockna.
Citera
2020-06-26, 22:18
Medlem
AbsolutGregers avatar
Citat:
Körde lite övningar men inget som kanka till direkt i såhär. Drömmen hade ju vart att däcka, vilket jag hade gjort för flera timmer sen men kan inte ligga ned i mer än 3-5 minter innan jag måste röra mig. Tack fär ett seriöst svar!

Inge som kanka till direkt i såhär?

Ah, förstår det :/
Citera
2020-06-26, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
låter som vätskebrist/näringsbrist som gör att det krampar och någon disk som hamnat i oläge. Känner du någon kiropraktor eller naprapat som kan knäcka till dig och ge dig mjukgörande massage? Annars mineraler och en massa alkohol tills du inte känner något längre och kan slockna.

Jag är sugen på allt färutom alkohol just nu. Kanske värt att nämna att jag är 20, mina polare är ute och festar just nu och mina päron är inte hemma.

Tänkte försöka gå från hökarängen till södermalm för de som är bekanta med stockholm. Pallar jag inte hela vägen så blir det en taxi resterande bit.
Citera
2020-06-26, 22:28
Medlem
Gjorde red typiska nu och började gogla lite också. Hitta detta vilket är exakt det jag känner.

Ont i bröstryggen
Du som har ont i bröstryggen har ofta ont mellan skulderbladen.

Det vanligaste är att smärtan kommer från spänningar i musklerna, men smärtan kan också komma från skelettet. Ibland kan smärta i bröstryggen även komma från lungorna eller hjärtat, till exempel vid hjärtinfarkt, kärlkramp eller en blodpropp i lungan.

Smärta i bröstryggen från muskler eller skelett
Smärta i bröstryggen som kommer från muskler och skelett kännetecknas ofta av följande symtom:

Smärtan strålar från ryggen och fram mot bröstet.
Du får skarpa och krampaktiga smärtor i bröstet, ofta på sidan.
Värken blir värre när du rör på armarna, nacken eller vid djup inandning.
Smärtorna varierar beroende på vilken kroppsställning du har.
Smärta i bröstryggen på grund av sjukdom i hjärta och lungor
Smärta i bröstryggen som kommer från hjärta och lungor kännetecknas ofta av följande symtom:

Smärtorna är starka och tryckande, ofta som ett band runt bröstet.
Smärtan kan stråla upp till nacken och ut i armen. Vanligtvis på den vänstra sidan men även på den högra.
Besvären ökar vid fysisk ansträngning som kräver att hjärtat behöver arbeta hårdare. Det kan vara när du springer eller går snabbt. Smärtan minskar sedan när du är i vila
Du får andningssvårigheter.
Du blir andfådd, blek och svettig.
Du får hög puls.

https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/skelett-leder-och-muskler/rygg-och-nacke/ont-i-ryggen/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in