2020-06-26, 16:02
Medlem
Ett-forumtrolls avatar
I flera månader i Stockholm så har man kunnat åka buss, båt och tvärbana utan att betala för sig.

På bussar så kliver man på i mitten eller längst bak och behöver därför inte uppvisa ett giltigt busskort till chauffören. På båtar och tvärbana så finns det inte längre kontrollanter eller så finns det så pass lite kontrollanter att du inte kommer träffa på någon.

Jag och fler andra som jag känner har åkt kommunaltrafik under hela pandemin och inte betalat ett dugg eftersom att vi inte behöver. Så då är frågan varför SL tar så skyhöga priser för biljetter i vanliga fall när man kan bedriva kommunaltrafiken alldeles utmärkt utan att folk betalar?

Svaret är att våra skattepengar räcker gott och väl för att täcka kostnaderna för att bedriva kommunaltrafiken men att SL har orimliga priser för att de helt enkelt har monopol och vet att vi måste betala.
Citera
2020-06-26, 16:06
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Trafikbolagen får ju miljarder av staten för att kompensera inkomstbortfallet under corona.
Citera
2020-06-26, 16:13
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett-forumtroll
Jag och fler andra som jag känner har åkt kommunaltrafik under hela pandemin och inte betalat ett dugg eftersom att vi inte behöver. Så då är frågan varför SL tar så skyhöga priser för biljetter i vanliga fall när man kan bedriva kommunaltrafiken alldeles utmärkt utan att folk betalar?

Ditt resonemang är så bristfällig att det nästan blir underhållande.

Tror du SL kan trolla fram några 100 miljoner kronor för att täcka inkomstbortfallet, eller att det inte kommer märkas någon annanstans att de pengarna saknas?
Citera
2020-06-26, 16:20
Medlem
Staten har delat ut 3 miljarder kr i stöd till bolagen som sköter kollektivtrafiken... hittills. Lär bli några miljarder till innan allt det här är slut.
Citera
2020-06-26, 16:42
Bannlyst
Nog tror jag också att SL gillar att sko sig. Tror att de kunde sänka biljettpriserna med hälften och ändå ha råd att betala löner till anställda. Att däremot strunta helt i att betala leder ju så småningom till konkurs. Inte värt att riskera.
Citera
2020-06-26, 16:49
Medlem
Det här var bland det dummaste jag läst. Redan nu är skattefinansieringsgraden för SL ca 50 % . Region Stockholm betalar redan idag miljarder till SL. Men det är klart, avskeda hälften av sjuksköterskorna så kan du säkert få dina gratisresor
Citera
2020-06-26, 17:56
Medlem
Har jag tyckt länge... gratis företräde!!

Och det finns många jobb som borde betalas av staten helt enkelt.. skatten... finns mycket pengar och hämta som inte används också.

Eller varför inte banken... banken får betala.. och de rika får betala... Bill Gates kan betala allting.. han betalar dock för konstiga coronavaccin just nu... undrar hur fucked up dessa vaccin kommer va.
Senast redigerad av Datten123 2020-06-26 kl. 17:59.
Citera
2020-06-26, 18:13
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Nog tror jag också att SL gillar att sko sig. Tror att de kunde sänka biljettpriserna med hälften och ändå ha råd att betala löner till anställda. Att däremot strunta helt i att betala leder ju så småningom till konkurs. Inte värt att riskera.

Vart tror du pengarna går då? Visst kan man säkert hyvla bort några överbetalda chefer och konsulter. Men faktum är ändå att det som kostar absolut mest inom kollektivtrafikens område är personalen som kör och underhåller, och infrastrukturen och fordonen. Hur tänker ett geni som du att pengarna till det ska komma in till det? Du gissar bara förstås. Och önsketänker.

Före coronakrisen så finansierades SL till hälften av skattepengar och till hälften av biljettintäkter. Senaste månaderna har dock skattefinansieringen ökat eftersom biljettintäkterna minskat dramatiskt. Det kommer inte att hålla i längden utan kraftigt höjda skatter.

Många fattar inte att kollektivtrafiken är väldigt dyr och ingenting man kan bara köra mer av hur som helst. Titta på SLs kanal på Facebook. Massor av folk som gnäller om att det inte körs mer tåg och bussar, trots att SL knappt minskat på trafikutbudet i coronatider, jämfört med många andra delar av Sverige. Folk som tror att man magiskt ska trolla fram personal ur tomma luften.
Citera
2020-06-26, 20:48
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Utan bidragsinvandring hade pengarna räckt till fria resor i kollektivtrafiken.
Bland annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in