2020-06-26, 15:51
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Du kan inte jämföra päron och äpplen.
Olika länder är i olika faser i pandemin.
Du kan inte bara ta en vecka sådär och jämföra.
Det är fler fall pga ökad testning.
Man ska vara mycket försiktig med att jämföra antal dödsfall mellan länder.
De andra ländernas fall och dödsfall kommer att öka när de lyfter sina restriktioner.
Svensk äldrevårdspersonal har inte tvättat händerna vi har en enkät.
Sveriges strategi är rätt!
Det är ovärdigt och patetiskt att framföra kritik.
Det är för tidigt att utvärdera nu ska vi inte peka finger.
Du har fel. Bevisa att du har rätt.
(ordet "samhällssmitta" nämns inte och frågor om det besvaras aldrig, det bara nonchaleras)

Missade jag nån?

Just det du skriver är de som myndigheterna säger och det är vi ensamma om världen att tycka.

Olika faser (Kolla de nordiska länderna och kolla med andra katastrof länder och jämför. Vi sticker ut)
En vecka och jämföra? Vad sägs om antal döda överlag i Sverige? Behövs ingen vecka utan resultatet säger allt
Fler tester fler ökad fall säger du Är det inte skrämmande att Sverige har så många smittade efter 6 månader? Peaken var i april sa Tegnell. De bekräftar vad övriga världen säger. Sverige har inte koll.
Du skriver att Sverige strategi är rätt
Det finns väl ingen normalbegåvad person som kan säga att Sveriges strategi är rätt där vi idag har 50 ny dödsfall och vi sticker ut i världen. Handlar det om att döda så många som möjligt för att göra rätt eller vad?

Jag vågar påstå att just nu är ni några stycken som påminner mig om den gamla historia som följer

Citat:
Varningsmeddelande går ut till alla radiokanaler.
'
-Lysstring lystring. En personbil kör i motsatt riktning på E4 Några mil för Stockholm. Alla som möter bilen kör ner i diken och alla försöker rädda sig. Akta er för den Svarta Volvon.
- Mannen i den Svarta Volvon hör även han meddelandet.
- Va! En bil som kör fel! Alla kör ju fel och vad är det för jävla felaktig varning när alla gör det

Sverige är den Svarta Volvon i denna epidemin vågar jag påstå
Citera
2020-06-26, 15:52
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Vi bör gå om Spanien och Italien under juli.
Skönt. Klart Sverige ska ha bronsplatsen.

Den stora frågan är om vi kan bli bäst i Norden eller bland våra grannländer. Än så länge verkar det vara högst osäkert att utse någon vinnare redan nu.

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=DNK~EST~FIN~DEU~LVA~LTU~ NOR~POL~RUS~SWE
Citera
2020-06-26, 15:52
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Vad som är svårt att begripa? Att påståendena som du menar att WHO grundar sina bedömningar på är helt påhittade av dig, eftersom de i uttalandet är tydliga med att oron handlar om att de sett en exponentiellt ökad smittspridning i ett antal länder den senaste veckan, däribland Sverige, och inget annat. En ökning som i själva verket handlar om fler konstaterade fall till följd av utökad testning.

Nä, frågan är vad det är som du inte begriper och varför du känner behov av att fylla i WHOs feltolkning med hittepå från dig själv för att den ska bli logisk. Är det inte rimligare att faktiskt erkänna att WHO gjort en felbedömning i just detta fallet?
Nej, det kan man inte säga. Förstår du inte det? Vi har ingen allmän testning än ute i landet och en fördubbling som man pratar om är ingenting då vi har legat extremt lågt när det gäller testning. Vi har heller inte haft någon sentineltestning som man har haft i Finland

Så än kan man varken säga bu eller bä utan bara spekulera. WHO har dock säkert andra indikationer som man bygger sina uttalanden på.

Och nej, WHO tar inte hänsyn till om det är lindriga fall eller inte vilket är helt rätt i att bedöma ett virus som sprids som klustersmitta.

Om man frågar mig så tror jag läget är så illa i Sverige att våra grannländer gör helt rätt i att stänga oss ute och kräva karantän av de som ändå reser hit. Det med den kunskap som finns om hur detta virus fungerar. Det gäller över hela Sverige då vi inte ens vet var potentiella kluster finns. De kan i princip dyka upp var som helst.
Citera
2020-06-26, 15:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
och om man har turen att överleva så kan man ådra sig obotliga skador:

https://www.forskning.se/2020/06/18/tydliga-tecken-pa-hjarnskada-vid-svar-covid-19/

Berätta, hur tur ska man ha för att överleva covid? Vi över 70 och under 70?
Och om man gör det hur tur ska man ha för att slippa obotliga skador?
Har man tur om man överlever en biltur också enligt dig? En flygning?
Har man tur om man överlever en blindtarmsinflammation? Bröstcancer? Säsongsinfluensa?

Var går gränsen mellan otur att dö/ådra sig obotliga skador till tur att slippa dem?

I min värld sitter mycket av detta i gemene mans huvud. För har man otur kan man dö närsomhelst av nästan vadsomhelst och har man tur kan man hålla sig frisk i knopp och kropp ända tills man blir 100. Sen dör man nog ändå. Otur?
Senast redigerad av Krmkr 2020-06-26 kl. 16:01.
Citera
2020-06-26, 15:54
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Tegnell har lösningen.

Tegnell vill stoppa fläktar på äldreboenden

källa expressen
De flesta äldreboenden har inte möjlighet att erbjuda kyla i hela boendet, detta leder till att man samlar de boende (som så önskar) i det svalaste rummet på dagtid.

I vanliga fall har man fläktar på i detta relativt svala rum.
Men nu under epidemin är det olämpligt att orsaka starka luftströmmar som sprider partiklar bland de boende.

Så att AT vill stoppa dessa fläktar är inget underligt.
Citera
2020-06-26, 15:56
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Men är det inte tydligt att det inte är vad WHO påpekar.
Vad de säger, är att i dessa 11 länder så ökar smittan så mycket att sjukvården riskerar att krascha. Det tycker jag är en väldigt kass analys av Sveriges situation..
Finns så mycket annat att tycka om FHM och sossarnas hantering, så det blir synd när de gör ett sådant uttalande. Ganska lätt att motbevisa.

WHO kommer ganska nära sanningen, trots allt. Trycket från Coronasmittan har visserligen minskat på IVA nationellt, men det har personalen på sjukhusen också gjort i sommarsemestertider. Mina fåglar kvittrar i mitt öra att det är mycket hårt tryck på IVA-avdelningarna. Så hårt tryck att vissa patientkategorier (ej coronasmittade) flygs till grannländerna för vård. Ökar då smittspridningen, och trycket på IVA också ökar, ja då ligger Sverige ganska så illa till.
Citera
2020-06-26, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fast om man som fullt frisk, ung människa går runt och har dödsångest pga C-19 då hade man nog en släng av dödsångest innan denna vår också.

Det är många fullt friska unga människor som lider av någon typ av ångest och som nu är oroliga för att förlora sin syster, föräldrar eller sin partner, det gör knappast deras egen situation lättare.
Citera
2020-06-26, 15:57
Medlem
JustBecauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Alltså helt ärligt varför tog Sverige den här strategin? Om det var för ekonomin så går den ju dåligt ändå (det är ju en pandemi) Så vad var den största anledningen att Sverige tog den här strategin???

Lyssna till Tegnells sommarprat, mycket intressant.
Mycket politik som styr i andra länder, medans respektive lands FHM mer elle mindre var överens från början om hur det skulle hanteras.
Kolla DK vars FHM inte håller med hur deras regering gjorde.
Citera
2020-06-26, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I think higher than 10% is definitely possible, but I also think official deaths + excess mortality * 100 then converted into a percentage against the population is the most accurate predictor. I would expect it to be anywhere from 8% - 12% if a randomized sample of the population was studied, and I hope they decide to do this at some point.

I agree that the WHO making a wrong prediction (if they are basing it on something that can dismissed) shouldn’t affect the decisions of other countries. But I also assume that the decision-making of other countries is less based on the fact that Sweden has been pointed out as an “at risk” country and more on the large number of cases reported daily and the fear of importing cases.
Att andra länder inte vågar ha svenskar turistande där ser jag inte som något konstigt. Vi hade ju inhemska restriktioner alldeles tills nyligen.
Citera
2020-06-26, 15:58
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Tror du själv på det?

Jag vet.

Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
WHO kommer ganska nära sanningen, trots allt. Trycket från Coronasmittan har visserligen minskat på IVA nationellt, men det har personalen på sjukhusen också gjort i sommarsemestertider. Mina fåglar kvittrar i mitt öra att det är mycket hårt tryck på IVA-avdelningarna. Så hårt tryck att vissa patientkategorier (ej coronasmittade) flygs till grannländerna för vård. Ökar då smittspridningen, och trycket på IVA också ökar, ja då ligger Sverige ganska så illa till.
Citera
2020-06-26, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, det kan man inte säga. Förstår du inte det? Vi har ingen allmän testning än ute i landet och en fördubbling som man pratar om är ingenting då vi har legat extremt lågt när det gäller testning. Vi har heller inte haft någon sentineltestning som man har haft i Finland

Så än kan man varken säga bu eller bä utan bara spekulera. WHO har dock säkert andra indikationer som man bygger sina uttalanden på.

Och nej, WHO tar inte hänsyn till om det är lindriga fall eller inte vilket är helt rätt i att bedöma ett virus som sprids som klustersmitta.

Om man frågar mig så tror jag läget är så illa i Sverige att våra grannländer gör helt rätt i att stänga oss ute och kräva karantän av de som ändå reser hit. Det med den kunskap som finns om hur detta virus fungerar. Det gäller över hela Sverige då vi inte ens vet var potentiella kluster finns. De kan i princip dyka upp var som helst.

Ja, nu säger du igen att WHO har andra saker som de grundar sina antaganden på än det som de själva säger. Varför tror du i så fall att de ljuger och undanhåller sanningen för vad de egentligen menar?

Ser du inte att du gör en intellektuell kullerbytta för att täcka upp WHOs logiska felslut utifrån den information som de säger sig grunda sitt antagande på, bara för att det råkar överensstämma med din uppfattning?
Citera
2020-06-26, 15:59
Medlem
Jag förstår inte att samma människor Löfven och alla de i regeringen suger bokstavligen våra r*övar var 4:e år för att rösta på dom, har den senaste tiden massmördat människor med sin politik? Vi har över 5000 döda i landet?! Hallå? Löfven , hur länge har fett*t Löfven tänkt låta svenska människor bara dö? Jag tycker vi samordnar en protest snart! Det får vara nog någon gång vi kan inte låta svenska oskyldiga människor dö i detta land för att vi har politiker som inte bryr sig om övriga än sin egna ficka! Nog får vara nog!

Journalistiken som vi kan se skriver inget kritik om regeringens Hantering av Corona längre? Jämför det med den tyska journalisten som skämde ut Ann Lindes totalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in