2020-06-26, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Du missar själva poängen, dom andra testar redan i högre utsträckning än Sverige så när man jämför antalet smittade så sticker Sverige ut även om man nu har börjat testa fler så är det ändå inte i samma frekvens som andra länder har.
Svaret på ditt inlägg blir att Tegnell är den som har fel och hans agerande blir bara pinsamt för Sverige när våra siffror över smittade är näst högst i europa, är det inte märkligt att alla har fel förutom Tegnell som enligt honom själv är den som vet bäst?.
Vad har andra länder med påståendet att göra, WHO menar att Sverige är på väg att få en andra våg och kraftigt ökad smittspridning, detta baserar dom på att antalet bekräftade fall i Sverige ökar. Och detta är såklart fel. Att vi har fler fall än andra länder är självklart, jag är övertygad om minst 1 miljon fall i Sverige än så länge. Men att vi skulle ha en ny våg på G med kraftigt ökat tryck på sjukvården? Nej, absolut inte.

Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Varför jämför du med vecka 9? Det är ju inte så att vi inte ökat test förrän vecka 9.
v22 runt 36000
v23 runt 47000
v24 runt 59000
är ingen stor ökning.
Jag jämför inte med v9, jag skrev att det gjordes fler tester vecka 22 till och med 25 än under hela perioden v9 till och med v22, alltså under de första 14 veckorna gjordes det färre tester sammanlagt än under de sista 4 veckorna. En kraftig ökning. Sen är v22 till v23 en ökning på 30%, är inte det mycket? Sedan ökade det alltså ytterligare 25% från v23 till v24, eller om vi tar v22 till v24 är det en ökning på 63%...
Senast redigerad av David86 2020-06-26 kl. 13:57.
Citera
2020-06-26, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Andelen positiva i % har minskat, när man ökat testningen.

Jag skrev det och länkade datakälla och förklarade i detalj, bara någon sida bak.

That’s good, that’s what we want as a nation. I don’t see how they could miss something so relatively simple, however. Maybe they judge the current number of cases as a precursor to exponential growth at some point? Could be possible that they’ve calculated a “this many cases and they’ll start skyrocketing at some point in the future” number for different countries and Sweden’s large-scale testing has led to this number?
Citera
2020-06-26, 13:56
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Skillnaden mellan Danmark och Sveriges coronahantering ligger i ledarskapet.

Danmarks statsminister Mette Fredriksen tar ansvar för danska medborgares hälsa och sätter Danmarks intressen över hennes privatliv. Mette skjuter upp sitt bröllop!

I Sverige tar massmördaren Anders Tegnell SEMESTER mitt i pandemin och lämnar sjunkande skeppet!

Danish prime minister postpones her wedding to attend Covid-19 meeting
Citat:
Danish Prime Minister Mette Frederiksen has postponed her wedding to attend the European Council meeting next month, she said in an Instagram post on Thursday.
EU leaders are scheduled to meet face-to-face on July 17 for the first time since the outbreak of the coronavirus pandemic to discuss the European budget and the plans for recovery from the Covid-19 crisis.

"I'm so looking forward to marrying this man," wrote Frederiksen in a post that featured herself and her fiance Bo Tengberg. "The Council meeting in Brussels has been convened exactly on the Saturday in July when we had planned our wedding. Damn. But, I have to do my job and protect Denmark's interests."
Citera
2020-06-26, 14:00
Medlem
EveryBodyKnowsC-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Sverigebilden: Ett land som inte bryr sig om sina äldre. Det är väl den enda sanningen i denna corona-härva.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7503812

Jag bryr mig om äldre men nu är det ju så att de äldre som dör är 80+ och har flera bakomliggande sjukdomar så som cancer, diabetes etc. och skulle ändå dö snart.

Då tycker jag att ekonomin faktiskt är viktigare att rädda. Tänk också på hur mycket problem vi kommer få med psykisk ohälsa, efter isoleringen. Självmordslinjen har redan slagit all-time record
Citera
2020-06-26, 14:01
Medlem
Samuel332s avatar
50+
Citera
Medlem
Otroligs avatar
Avlidna: 50
Nya fall: 1247

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se

Fem senaste fredagssiffrorna: 0 (midsommar), 40, 77, 84, 54.
Citera
Medlem
+50 döda
Avgå Tegnell!

Sverige
+50 döda
+6 iva
+1247 fall

Danmark
+1 döda
+39 fall

Norge
+0 döda
+0 fall

Finland
+0 döda
+19 fall
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
That’s good, that’s what we want as a nation. I don’t see how they could miss something so relatively simple, however. Maybe they judge the current number of cases as a precursor to exponential growth at some point? Could be possible that they’ve calculated a “this many cases and they’ll start skyrocketing at some point in the future” number for different countries and Sweden’s large-scale testing has led to this number?
Den person som gjort det här på WHO har nog bara tittat på antalet fall. Precis som vi ofta gör här i tråden. Det är mycket siffror att hålla reda på.

Sen hade ju misstaget enkelt kunnat avhjälpas genom att kontakta valfri person i Sverige. Oavsett om de frågat Tegnell eller Björn Olsen så hade de nog fått en förklaring.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Andelen positiva i % har minskat, när man ökat testningen.

Jag skrev det och länkade datakälla och förklarade i detalj, bara någon sida bak.
Citat:
kurvan med antalet konstaterade covid-19-fall i Skåne har ökat under de senaste veckorna.

Framför allt kan man se att allt fler barn och unga har konstaterats smittade.

– Viruset tar inte hänsyn till ålder utan kan drabba alla. Vi vet att yngre personer oftast får mildare symtom
https://www.expressen.se/kvallsposten/covid-19-kurvan-bakom-danska-omsvangningen/

Gruppen barn+unga har inte testats allt för mycket tidigare. Att man då hittar smittofall där som drar upp antal fall är väl naturligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Skillnaden mellan Danmark och Sveriges coronahantering ligger i ledarskapet.

Danmarks statsminister Mette Fredriksen tar ansvar för danska medborgares hälsa och sätter Danmarks intressen över hennes privatliv. Mette skjuter upp sitt bröllop!

I Sverige tar massmördaren Anders Tegnell SEMESTER mitt i pandemin och lämnar sjunkande skeppet!

Danish prime minister postpones her wedding to attend Covid-19 meeting

"I'm so looking forward to marrying this man," wrote Frederiksen in a post that featured herself and her fiance Bo Tengberg. "The Council meeting in Brussels has been convened exactly on the Saturday in July when we had planned our wedding. Damn. But, I have to do my job and protect Denmark's interests."

Wow!

Snacka om hängivenhet till folket och att se till covid-situationen först och främst. Blev djupt imponerad av detta.

Minns inte sist när vi hörde nåt viktigt från Löfvén, förutom att han sa nåt om att Ann Linde var fantastisk...

Och AT går på semester....

Ja det är väl rätt "symtomatiskt" för hur vi (de) tänker om Covid här i Sverige....
Citera
2020-06-26, 14:02
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vad har andra länder med påståendet att göra, WHO menar att Sverige är på väg att få en andra våg och kraftigt ökad smittspridning, detta baserar dom på att antalet bekräftade fall i Sverige ökar. Och detta är såklart fel. Att vi har fler fall än andra länder är självklart, jag är övertygad om minst 1 miljon fall i Sverige än så länge. Men att vi skulle ha en ny våg på G med kraftigt ökat tryck på sjukvården? Nej, absolut inte.
Hur kan du förneka att WHO har rätt när Sverige bevisligen har ett ökande antal smittade? vad det gäller en andra våg så kan ingen med säkerhet säga att den kommer eller inte, vad WHO grundar sin bedömning på framgår inte, och jag ställer mig tveksam till den typen av uttalanden där man siar om framtiden som ingen vet något om. Det kanske kommer kommer en andra våg, kanske inte men just nu så har vi en ökad smittspridning och man får förhålla sig till detta faktum.
Citera
2020-06-26, 14:02
Medlem
Samuel332s avatar
Äntligen så minskar dödstalen verkar som Sverige lyckat in i det sista om vi inte förväntar oss att folk börjar dö som flugor de närmsta 2-3 veckorna med tanke på att smittan sprids hejlöst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in