2020-06-26, 13:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Här torde Sverige vara unikt.

På allvar, också ni som tycker att Sverige nog klarat sig ok, är inte det som aw skriver ovan ganska skrämmande? Med tanke på att vi nu är i senare delen av juni.

Vi är mot slutet av fjärde månaden sedan det började. Fortfarande testas i huvudsak enbart i samband med att man söker vård?

Vad är detta? Säg inte att ni också fortfarande har ont om handsprit i affärerna och att masker inte finns att köpa.

Det är omöjligt att få ett test om man inte har symptom, i alla fall här där jag bor. Det finns ett privat labb (som testar för antikroppar), men det är svindyrt, och då tar det ändå bara blodprov i fingret (vilket är mindre säkert än att ta det i en ven i armbågen).

Ja, det är märkligt eftersom covid är klassat som en allmänfarlig sjukdom. OM man får ett test och det är positivt, så är den som fått fram resultatet skyldig att anmäla det till smittskyddet. Men ÄNDÅ får folk inte testa sig! Det är precis som att "någon" tror, att så länge en smittad inte testas, så räknas han inte som smittad och det är bra. Eller något sådant. Tänk om man skulle resonera så angående HIV! Eller gonorré!
Citera
2020-06-26, 13:29
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Sida 17:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-24_final.pdf

Testningen i Västmanland har ökat jättemycket mellan vecka 22 och 24.

Det är bara vissa grupper som har testats. Kan tänka mig att det är grupp 1.

Först från och med på måndag nästa vecka får "vanligt" folk med symptom få testa sig.

Invånare som är sjuka och misstänker covid-19 erbjuds provtagning från och med måndag 29 juni, enligt ett pressmeddelande från Region Västmanland.

https://www.vlt.se/artikel/virustestningen-startar-pa-mandag

Edit
Lägger till detta om antikroppstesterna.

Antikroppstest
Region Västmanland erbjuder ännu inte antikroppstest och vet i dagsläget inte när det kommer att vara möjligt. Antikroppstest är att med hjälp av blodprov påvisa antikroppar, det vill säga att patienten har haft covid-19.
Senast redigerad av Pethuglin 2020-06-26 kl. 13:34.
Citera
2020-06-26, 13:29
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Japp! Och speciellt om vi hade haft lockdown samtidigt som alla andra. Då hade heller inte de här problemen uppstått med att fabriker inte kunde tillverka för att komponenterna inte fanns på plats, då de utländska fabrikerna som tillverkade dem hade stängt, eller för att trafiken var nedstängd mellan länderna. Det hade egentligen varit det bästa, om EU hade samordnat en lockdown (och icke EU-länder hade också kunnat ansluta sig om de ville). Lika lång tid och samtidigt i hela Europa, och sedan lättnader i samma takt överallt. Då hade vi aldrig behövt ha gränserna mellan de europeiska länderna stängda heller, bara den yttre gränsen mot låtsasflyktingarna.

Ja precis, en lockdown nu är helt omöjligt och det är därför regeringen vägrar erkänna att strategin är fel, eftersom man inte kan göra något annat nu än att köra på.

Däremot en lockdown när alla var hemma från jobbet permitterade och det inte fanns material eller beställningar för vår export att jobba med och restauranger och klubbar som ändå inte hade hög efterfrågan av kunder pga rädslan av Corona.

Om alla länder höll öppet däremot, då hade vår strategi varit rätt men nu gjorde man ju inte det och att vi som är ett litet exportberoende land avvek från världens sammanhållning är riktigt illa för omvärldens bild av landet.
Citera
2020-06-26, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Här torde Sverige vara unikt.

På allvar, också ni som tycker att Sverige nog klarat sig ok, är inte det som aw skriver ovan ganska skrämmande? Med tanke på att vi nu är i senare delen av juni.

Vi är mot slutet av fjärde månaden sedan det började. Fortfarande testas i huvudsak enbart i samband med att man söker vård?

Vad är detta? Säg inte att ni också fortfarande har ont om handsprit i affärerna och att masker inte finns att köpa.
Nu tänker du nog lite fel.

Det finns ju personer som testas utan att uppsöka vård. Men de som uppsöker vård testas i samband med det.
Citera
2020-06-26, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peterw69
Om who har fel om Sveriges siffror, varför får inte Tegnell frågan om han tänker kontakta who och rätta dom?

Ofattbart att man låter Tegnell hålla på...jag tror att det säger en hel del om hans person. Inom FHM är det nog han som bestämmer, verkar ha kapat hela FHM och kör sin egen race, går inte att säga emot honom.

Jag tror att FHM försökte få bort Tegnell genom att skicka honom till Somalien, men han fattade nog vad det var som var i gärning och flög tillbaka med detsamma. Var iaf tillbaka i Sverige redan ett par dgr efter det att han hade rest till Somalien.

Märklig man, tycker synd om hans patienter, måste varit omöjligt att föra vettig konversation med honom. Han verkar också bli rätt så irriterad när man ifrågasätter honom, såg en presskonferans där en kvinnlig journalist fick en mördande blick av Tegnell när hon ställde högst relevant men kritisk fråga.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är omöjligt att få ett test om man inte har symptom, i alla fall här där jag bor. Det finns ett privat labb (som testar för antikroppar), men det är svindyrt, och då tar det ändå bara blodprov i fingret (vilket är mindre säkert än att ta det i en ven i armbågen).

Ja, det är märkligt eftersom covid är klassat som en allmänfarlig sjukdom. OM man får ett test och det är positivt, så är den som fått fram resultatet skyldig att anmäla det till smittskyddet. Men ÄNDÅ får folk inte testa sig! Det är precis som att "någon" tror, att så länge en smittad inte testas, så räknas han inte som smittad och det är bra. Eller något sådant. Tänk om man skulle resonera så angående HIV! Eller gonorré!

Än en gång så ljuger du något oerhört. På min arbetsplats erbjuds alla testning för 300kr. Min far var så sent som igår och testade sig i en drive in lokal som de hade satt ut nära bygdens vårdcentral. Detta gäller ett litet samhälle 2 mil utanför Göteborg. Sluta ljuga, alla som verkligen vill testa sig får göra det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Det är bara vissa grupper som har testats. Kan tänka mig att det är grupp 1.

Först från och med på måndag nästa vecka får "vanligt" folk med symptom få testa sig.

Invånare som är sjuka och misstänker covid-19 erbjuds provtagning från och med måndag 29 juni, enligt ett pressmeddelande från Region Västmanland.

https://www.vlt.se/artikel/virustestningen-startar-pa-mandag
Ok, jag har inte koll på vilka som testas. Men det verkar inte som att antalet fall stiger lika mycket som antalet testade.

Med det sagt, det skulle inte vara jättekonstigt om Sverige hade en ökande smittspridningen i vissa regioner som inte drabbats så hårt ännu. Det finns med all säkerhet delar av Sverige som har en stigande trend just nu.
Citera
2020-06-26, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Så menar du att Tegnells strategi fungerar??? Vem hade trott det, efter din posthistorik att döma.
Nej då missförstår du vad jag säger i så fall.
Citera
2020-06-26, 13:34
Medlem
Här ser man tydligt hur Sverige ökar i +fall.
Sverige värre än Belgien, UK, Frankrike, Spanien, Italien och även Brasilien!
https://ourworldindata.org/grapher/total-confirmed-cases-of-covid-19-per-million-people?tab=chart&country=SWE~BEL~ITA~GBR~FRA~ESP~B RA~OWID_WRL
Citera
2020-06-26, 13:34
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Clownen Tegnell går till attack mot WHO och gör bort sig inför hela världen igen.

Tegnell gör allt han kan för att sabba Sverigebilden

Coronavirus: Sweden says WHO made 'total mistake' by including it in warning
Citat:
Swedish state epidemiologist Anders Tegnell has rejected a warning from the World Health Organization that included Sweden among countries in Europe at risk of a Covid-19 resurgence.
The WHO on Thursday warned that several countries and territories were seeing a rise in infections. Eleven were in the UN agency's Europe region.
But Dr Tegnell told Swedish TV it was a "total misinterpretation of the data".
Sweden had seen a rise in cases, he argued, because it was testing more.
According to WHO data, EU member state Sweden has seen 155 infections for every 100,000 inhabitants in the past 14 days, far higher than anywhere else in the organisation's defined Europe region, other than Armenia.

källa BBC
Citera
2020-06-26, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Clownen Tegnell går till attack mot WHO och gör bort sig inför hela världen igen.

källa BBC
Man kan ha vilka åsikter man vill om Tegnell, men om man inte inser att han har rätt och WHO är helt ute och cyklar här så vet jag inte vad man ska säga. WHO påstår att våran smittspridning ökar alarmerande snabbt och bygger detta på att antalet bekräftade fall i Sverige ökar, fullständigt logiskt att det ökar eftersom antalet tester också ökar snabbt. Om dom ska resonera så föreslår jag att vi slutar testa folk direkt, och förväntar mig inom kort att WHO går ut och gratulerar Sverige över att ha vunnit över corona och stoppat smittspridningen.
Citera
2020-06-26, 13:39
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale

källa BBC

och får behålla jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här