2020-06-26, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Ja eftersom Tegnell o co själva sagt att 50% av dödsfallen är från äldrevården och boenden så ja, då kan man tolka det att det har begränsats där.

Sedan kan man också tolka det som att man inte tar in fler.

Finns gott om historier nu där sjuka människor nekas och har sedan dött. Ingen nyhet.
Så kom inte och babbla om att alla som måste få hjälp, får hjälp.

Vilka nötter det finns alltså..
Jag blir så trött. Byt ut "sjukhusinläggningar" mot "dödsfall" så gäller samma slutsats.

Men jag vet redan svaret du kommer komma med "de dör utan covid-diagnos på äldreboenden".

Därför måste jag besvara också det svaret: vi har inte längre någon överdödlighet i Sverige.

Allt pekar på att smittan minskar. Detta har varit en tydlig trend sedan slutet av april.
Citera
2020-06-26, 09:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jo, det går bra.

Naturligtvis.
Människor som inte träffas kan så klart inte heller smitta varandra.

Sverige borde stängas ned omedelbart.

Nej, för vi behöver sommaren för att ladda upp muskelmassa och D-vitamin. Men i september!
Citera
2020-06-26, 09:48
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har fortfarande svårt att förstå hur det kunde bli så här i "den humanitära stormakten" Sverige, och hur det kunde gå så FORT också? Det var förmodligen det här som hände i Tredje Riket också. Det gick fort, folk vande sig och blev avtrubbade.

Svenskarna verkar ha det rätta virket där, med lite skön förföljelse av oliktänkande och allt. Har sluppit kastas i läger än så länge i alla fall.
Citera
2020-06-26, 09:49
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Stor komik från Tegnell när han klagar över att WHO har bara tittat på en parameter när de gör utvärderingen och det därför inte ger en rättvisande bild, vilket han naturligtvis har rätt i.

Det gör han dagen efter han själv dragit slutsatsen att Sveriges strategi är mer uthållig eftersom resandet i Norge/Dannmark är högre än i Sverige. Skall han då inte ta hänsyn till andra parametrar som att de i princip inte har någon smittspridning och dödlighet och det är därför resandet kan öka i dessa länder, utan att öka risken för sin befolkning?

Han använder själv statistik på ett bedrägligt vis och har gjort det hela resan och nu blir han förnärmad när det går åt andra hållet. Jag inser att det börjar bli lite jobbigt att stå med brallorna vid knäna när land efter land i Europa kommer ut på andra sidan relativt oskadda i jämförelse, men det är lite sent att mästra andra i användandet av statistik när man misslyckats så kapitalt själva.

Yes. Det är i detta dårskapen ligger.
Citera
2020-06-26, 09:49
Medlem
Citat:
Du kan inte ha hängt med i tråden eller i tidningarna? Regionerna kan slippa få in folk på sjukhusen, och därmed slippa neka någon i dörren, genom att skärpa till kriterierna för vilka som ska skickas in till sjukhusen från början. Detta gäller främst personer som bor på olika typer av boenden. Man sänker åldersgränsen t.ex. - först ska dom som har fyllt 70 inte skickas in, sedan dom som fyllt 65 o.s.v..

På LSS-boenden sätts kriterierna efter hur handikappade personerna är. Det läckte ju ut ett dokument där det framgick, att om en boende är så pass utvecklingsstörd att han inte kan duscha utan hjälp, så ska han inte skickas in till sjukhuset om han får corona. Utan bara "vårdas" på boendet, vilket nästan är en säker död då det inte finns syrgas eller dropp på boendena, och ingen personal som kan hantera det. Man skickar inte efter läkare eller sjuksköterska, och den boende själv kan inte få någon kontakt med utomstående och be om hjälp. Det är fruktansvärt!
Överdödligheten minskar också och har nu praktiskt taget försvunnit. Varför?
Citera
2020-06-26, 09:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast med solskyddsfaktor 30 (rätt vanligt nuförtiden) motsvarar 60 minuter bara 2 minuter. Hur kan då en timma räcka? Det är som att alla glömmer att vi förväntas skydda oss mot solen med hög solskyddsfaktor. När jag var ung var solskyddsfaktor 3 normalt, och folk var ute mycket mer. Jag fattar ingenting, är det ingen som kan räkna?

Jag har då aldrig använt någon solskyddskräm i Sverige (om inte min mamma smörjde in mig med något när jag var liten). Det har gått utmärkt, och då har jag ändå rosa-vit hy på vintern. Man måste ju inte vara i direkt solljus en hel timme, den första dagen med sol på våren. Man kan låta huden vänja sig lite gradvis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Er bekräftade fall og antallet faktiska fall ikke det samme?
Danske/norske/finske myndigheder formidler at Sverige har et for højt antal bekræftede smittede og det er derfor grænserne forbliver lukket.
Og selv om Sverige har øget sine tests ,er i stadig langt langt bag f.eks Danmark.
Ifølge Worldometer
Danmark Test/1M pop. 166387
Sverige. Test/1M pop 44028
Och faktum kvarstår, Danmark skulle börja släppa in skåningar i dagarna, tills skåne rapporterade fler bekräftade fall och dom tvärvände, men troligtvis hade vi ännu fler smittade innan än nu..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Därför svenskar behöver inte sjukvårdas om det inte är allvarliga fall. Kvinnan Åsa (från Aftonbladets artikel) har ju varid covidsjuk i 90 dagar utan att få sjukvård.
OK. Så antalet allvarliga fall minskar. Förmodligen därför att totala antalet fall minskar, men det går ju inte att vara 100% säker, speciellt inte om man vill oroa sig för domedagen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Jag blir så trött. Byt ut "sjukhusinläggningar" mot "dödsfall" så gäller samma slutsats.

Men jag vet redan svaret du kommer komma med "de dör utan covid-diagnos på äldreboenden".

Därför måste jag besvara också det svaret: vi har inte längre någon överdödlighet i Sverige.

Allt pekar på att smittan minskar. Detta har varit en tydlig trend sedan slutet av april.

Allt? Nja, du ljuger.

Smittspridningen i Region Jönköpings län är fortsatt hög och man har inte lyckats åstadkomma den minskning som man hoppats på. Därför kan det inte uteslutas att ytterligare sjukvårdspersonal kan tvingas avbryta sin semester.
Citera
2020-06-26, 09:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, så är det. Ett annat bra skäl till varför man inte vill gå in i höstterminen utan immunitet.

Så hur ska du skaffa dig immuniteten - knö in dig på någon buss till Rinkeby?
Citera
2020-06-26, 09:52
Medlem
Social distansering i UK....

https://i.dailymail.co.uk/1s/2020/06/25/22/30065672-8461387-image-a-79_1593121615824.jpg

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8461387/Dont-throw-away.html
Citera
2020-06-26, 09:53
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Alltså, en skör 80-åring överlever inte respirator, och detta gäller oavsett orsaken till att han inte kan andas själv.

Men det som har hänt i Sverige, är dels att man har nekat människor som är mycket yngre än så och i normala fall skulle ha fått en respirator (alltså om de haft behovet av en annan orsak). Och dels att man har nekat människor på boenden (både äldre, och t.ex. yngre utvecklingsstörda, funktionshindrade och psykiskt sjuka som bor på olika typer av boenden) en lägre grad av vård, som skulle ha kunnat räcka för att rädda deras liv. Som syrgas och dropp. I stället har man gett höga doser av morfin (som försvårar andningen ytterligare) och låtit dem somna in.

Jag har fortfarande svårt att förstå hur det kunde bli så här i "den humanitära stormakten" Sverige, och hur det kunde gå så FORT också? Det var förmodligen det här som hände i Tredje Riket också. Det gick fort, folk vande sig och blev avtrubbade.

Detta är att för att det inte finns en läkare på äldreboenden längre för dessa har rationaliserats bort. Personalen får inte sätta in syrgas eftersom de saknar utbildning. Du behöver inte vara utbildad för att arbeta med sjuka och döende patienter i Sverige. Det är bara att skratta åt eländet. Min mamma är 72 år och går ut en gång per dag. Kanske en promenad på eftermiddagen. Med spridningen i det öppna Sverige där social distansering är obefintlig utesluts hon ur samhället. Det tycker Tegnell och Löfvèn det är värt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in