2020-06-26, 01:23
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Luleå kommun bröt mot lagstiftningen när de införde besöksstopp på alla kommunala boenden tio dagar innan regeringen fattade ett nationellt beslut. Detta kan vara en bidragande orsak till att endast en person avlidit på kommunens vård-och omsorgsboenden.
Citat:
I videon ovan berättar socialchefen Gabriella Sjöström mer om hur de gick till väga.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/lulea-kommun-brot-mot-lagen-3

Blir väl enkelt att åtala henne nu när hon erkänner brottet i en video.
Citera
2020-06-26, 01:26
Medlem
HGs avatar
Detta var den konstigaste artikeln jag har läst under COVID-19 krisen i Sverige:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/op4kLg/tegnells-markering-mot-grannlanderna

"Tegnells markering mot grannländerna
”Ligger nu på en högre nivå än Sverige”"

Kan någon förklara för mig vad Tegnell försöker bevisa i denna artikel???
Citera
2020-06-26, 01:31
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Grabbar... flockimmunitet är fullkomligt irrelevant vid det här laget, även om man gång på gång köper FHMs glädjesiffror. Grannländerna är öppnare än oss och har några dussin fall om dagen. Lokala åtgärder och smittspårning duger.

Det skulle ta många år för dom att komma i närheten av flockimmunitet, förutsatt att folk inte tappar immuniteten innan då.

Många satsar nu på att det dyker upp ett vaccin mot COVID-19. Så verkar känslan vara inför hösten.

Sedan undrar man var Sverige med sina 10+ miljoner kommer att hamna på att få ett vaccin?
Citera
2020-06-26, 01:33
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Detta var den konstigaste artikeln jag har läst under COVID-19 krisen i Sverige:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/op4kLg/tegnells-markering-mot-grannlanderna

Ställde mig själv frågan: Vad vill Aftonbladet med denna artikeln?

Tror det är nån slags referat av presskonferensen som fått en underlig rubriksättning/vinkel.
Citera
2020-06-26, 01:34
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Såg en gubbe på runt 80 med munskydd fikandes på Malmös största köpcentrum, han såg verkligen rolig ut i sin mask där bland 1000 tals andra utan mask.

Det är gamlingar och invandrare som använder munskydd, riskgrupperna. Men egentligen borde dom stanna hemma istället.

Oj fan, jag själv använder munskydd och har många år tillbaka till 80.

Det jag har upptäckt med munskydd är att folk håller avstånd eftersom de misstänker att man är sjuk.
Citera
2020-06-26, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Men vi har ju redan överskott på både vårdplatser och tester, läser du inte nyheter? Vill någon skicka lite läkare och syrror är det säkert inga länder som tackar nej, ej heller till guldtackor.

Vem har sagt att ingen har svarat, källa?

Om vi har överskott på vårdplatser är det svårt att förklara våra höga dödstal. Mängder av vårdinstanser har ju skalat ned inför sommaren. Varenda presskonf. tjatar de ju om att det är ansträngt i vården.

Tester har vi inte ens kommit igång med i hela landet. VGR har t.o.m. gått ut idag med i tidningen att de kommer skala ner igen - för att de ej har personal. Sthlm är väl väntetid 4 v eller så.

Du är sanslöst okunnig och bör läsa på mer innan du kommer in stursk här på forumet. Pinsamt.

Vadå källa? Jag sa ju att jag dammsugit media och sa just att resultatet är att det inte står att finna något som helst svar, från officiellt håll - och efterfrågade därför om någon annan sett det nånstans - annars är det ju ett faktum att inget officiellt svar finns från Sverige till Finland - om INGEN media plockat upp det ...

Alltså förnekare finns det gott om, men ni bör step up erat game. Nivån börjar bli sanslöst låg.... 🙄
Citera
2020-06-26, 01:39
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Såg en gubbe på runt 80 med munskydd fikandes på Malmös största köpcentrum, han såg verkligen rolig ut i sin mask där bland 1000 tals andra utan mask.
Hur fikar man med munskydd?
Citera
2020-06-26, 01:41
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Fattar inte heller. Hur kan 5200 döda vara samma nivå som 250 döda? Förvisso är vi dubbelt så stora som Norge men det hade varit 500 döda om det varit samma nivå. Han Tegnell verkar komma undan med allt.
Citera
2020-06-26, 01:53
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Många satsar nu på att det dyker upp ett vaccin mot COVID-19. Så verkar känslan vara inför hösten.

Sedan undrar man var Sverige med sina 10+ miljoner kommer att hamna på att få ett vaccin?
Vi kan väl skicka Ann Linde till Ryssland.

Citat:
The first industrial batch of a vaccine against the coronavirus in Russia is planned to be obtained at the beginning of fall
Citat:
The first groups of volunteers received the vaccine on June 18. The study results are expected by August. After that, the Ministry will evaluate the results and make a decision on whether the use of this vaccine is acceptable.
https://tass.com/society/1171671
Citera
2020-06-26, 01:55
Moderator
Chantres avatar
Citat:

Tror jag postade förklaringen igår.

Han menar att man ska inte fokusera på antalet döda - utan andelen döda. Vi har i stort sett samma andel döda i de olika åldersgrupperna som Norge (och även övriga världens länder).

Kruxet är att vi har haft fler smittade och då ökar antalet - men andelen i de olika åldersgrupperna förblir oförändrat.

Norge har haft runt 250 dödsfall. Vi runt 5000. Alltså har vi haft 20x mer smitta än Norge. Därav fler i antal döda.

Rimligen skulle då Norge ha 1% av befolkningen med antikroppar och vi runt 20%.

Senast redigerad av Chantre 2020-06-26 kl. 02:00.
Citera
2020-06-26, 02:07
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Det finns massor av goda skäl för människor att isolera sig i en källare. Man kan bli mördad, nedslagen, dö av fall i trappa, påkörd av en bil, dö av utmattning mm mm.

Men man ska ju inte inbilla sig att isolering inte har sina biverkningar för individer, familjer och samhället.

Där kan jag tycka att den svenska strategin att isolera riskgrupper är en bra och rimlig lösning!
De som sedan isolerar sig utanför dessa, tycker jag mest synd om.

Kanske är det därför som dödligheten har gått ner då folk inte längre tar en massa risker och inte råkar ut för olyckor?
Citera
2020-06-26, 02:08
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Since the infection started spreading in the country, 367 patients with underlying health conditions and coronavirus infection died," the ministry noted. According to the official data, 41,448 people recovered from COVID-19 and were discharged (1,312 in the past 24 hours). Overall, the country carried out 919,139 coronavirus tests.
Citat:
Local authorities never imposed any lockdown measures, the country still holds mass events and is now engaged in a presidential election campaign, the vote will take place on August 9. This week, Belarus surpassed Spain in the number of identified cases per every 1 million people and is now ranked second in Europe among countries with populations over 100,000.
https://tass.com/world/1171609

Intressant att alla döda i Belarus tillhör riskgruppen. Kan de bara hålla smittan borta från den gruppen så lär ju inte antalet döda bli högre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in