2020-06-26, 00:20
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du som tycks vara välinformerad, hur var relationen mellan Palme och Aspling?

Läst någonstans att Aspling var den som skötte kontakten med Colby angående Stay Behind, under en tidsperiod?

Palmes sista telefonsamtal var väl med Aspling?
Aspling och Erlander och Sven Andersson var Palmes viktigaste stöd i den äldre generationen socialdemokrater. Det var också den trion som drev på för att han skulle acceptera partiledarposten 1969.

Som Kjell Östberg skriver i sin stora biografi över OP: "Palme hade tidigt varit Asplings specielle skyddsling. Familjerna umgicks privat och firade under många år påsken tillsammans i de svenska fjällen."

Ja, att Aspling var en av Colbys främsta kontakter i Sverige framgår av den senares självbiografi. Aspling var dessutom djupt involverad i uppbyggandet av arbetsplatsombudsnätverket som blev IB.
Citera
2020-06-26, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Var det inte sonen som var i Sven Asplings hem, som du har skrivit tidigare?
Och var det inte Palme som ringde upp Aspling?
Nej tyvärr var Aspling som ringde OP.
Citera
2020-06-26, 00:34
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Ekman?

Var nånstans står det nåt om nån Ekman?

Remstam skriver ju annars att en man och en kvinna kysser varann på bilden.

Med tanke på att ingen annan har identifierats på bilden som en "SE-kopia", så får vi sluta oss till att det verkligen är SE på bilden, och alltså kan inte bilden ha tagits senare än 23:40, då SE begav sig till Skandia huset för att ringa sin hustru om nattbussen.
Den unge mannen i ljusa kläder är vittnet Anders Ekman. Bakom "Engström" skymtar man skon på vad som förefaller vara vittnet Almsäter. Oklart vem som står bakom Ekman, men att något hångel försiggår kan vi nog utesluta.

Remstam är bra på mycket men har inte rätt i allt. Alla är felbara, du och jag med så klart.

Du utropar och frågar många saker som redan diskuterats jättemånga gånger i den här tråden.
Ett allmänt tips: gå tillbaka och läs andras inlägg emellanåt. Väldigt mycket har besvarats redan och många saker har varit otvetydiga i 34 år. Använd sökfunktionen.
Citera
2020-06-26, 00:34
Medlem
Citat:
Ekman?

Var nånstans står det nåt om nån Ekman?

Remstam skriver ju annars att en man och en kvinna kysser varann på bilden.

Med tanke på att ingen annan har identifierats på bilden som en "SE-kopia", så får vi sluta oss till att det verkligen är SE på bilden, och alltså kan inte bilden ha tagits senare än 23:40, då SE begav sig till Skandia huset för att ringa sin hustru om nattbussen.

Mannens namn är Anders Ekman, alltså han som påstås kyssa en kvinna.
Att mannen ännu inte vad jag minns är identifierad betyder ju inte per automatik att det är SE.
Om fotot är taget av polisen är det bra mycket senare än 23.40. I så fall får man väl hitta stöd för att fotot inte tagits av polis. Jag vet att mer info finns nånstans i kommentarsfältet på Gunnar Walls blogg men orkar inte kolla just nu.
Citera
2020-06-26, 00:39
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Mannens namn är Anders Ekman, alltså han som påstås kyssa en kvinna.
Att mannen ännu inte vad jag minns är identifierad betyder ju inte per automatik att det är SE.
Om fotot är taget av polisen är det bra mycket senare än 23.40. I så fall får man väl hitta stöd för att fotot inte tagits av polis. Jag vet att mer info finns nånstans i kommentarsfältet på Gunnar Walls blogg men orkar inte kolla just nu.
Eftersom bilden ingår i polisens egen dokumentation från mordplatsen och offentliggjordes i förundersökningsprotokollet i målet mot Christer Pettersson (det är ju därifrån Remstam hämtat bilden) tycker jag det är högst rimligt att utgå ifrån att den är tagen av polisens egna tekniker någon gång mellan 01 och 02.

Det kan förstås ÄNDÅ vara Engström, men jag håller det inte för troligt.
Citera
2020-06-26, 00:44
Medlem
bibbarsmutss avatar
Om man kollar igenom SVT:s bildupptagningar från mordplatsen, som skedde omkring 02-snåret på mordnatten, så ser man Lange lufsa runt med teknikern Moberg och hans assistent Kviberg som har en kamera på magen.
Citera
2020-06-26, 00:48
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Nej tyvärr var Aspling som ringde OP.

Ja, vid 18-tiden på mordkvällen!

Aspling, vad tror ni han ville OP?

Det telefonsamtalet skulle man mycket gärna vilja ta del av...

Eftersom Aspling jobbade just på Skandiahuset?, så blir man ju misstänksam med tanke på att mordet skedde just vid Skandiahuset...
Citera
2020-06-26, 00:52
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Om man kollar igenom SVT:s bildupptagningar från mordplatsen, som skedde omkring 02-snåret på mordnatten, så ser man Lange lufsa runt med teknikern Moberg och hans assistent Kviberg som har en kamera på magen.

Här gäller Ockhams rakkniv, så länge ingen annan identifieras som "SE-kopian", så får vi dra den mest logiska slutsatsen, nämligen att SE är den troligaste mannen på bilden!

Speciellt med tanke på att SE kände sig väldigt speciell och var det vittne som kvarhöll sig längst på mordplatsen...
Citera
2020-06-26, 00:54
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:

Med en massa tur kanske en avlyssningsrapport avslöjas en vacker dag
Citera
2020-06-26, 00:54
Medlem
Citat:
Ja, vid 18-tiden på mordkvällen!

Eftersom Aspling jobbade just på Skandiahuset?, så blir man ju misstänksam med tanke på att mordet skedde just vid Skandiahuset...
Nja släpp skandiahuset.
Aspling hade kontakter med med stay behind !
Men jag är övertygad om att OP telefon var avlyssnad,
Frågan är av vem?
Säpo eller militären ,välj själv.
Citera
2020-06-26, 00:55
Medlem
Min personliga åsikt är att vi kommit in i ett läge där spekulationer om olika suspekta figurer som teoretiskt sett skulle kunna ha någon koppling till mordet tills vidare kan läggas ad acta.
Att vi jollrar runt i denna dynga i som repeterats sedan tidernas begynnelse i ytterligare 30 år leder oss inte framåt, utan vi är dömda att för evigt kräla i stoftet.
Full fokus på att knäcka åklagarens bristfälliga framställan och peka på orimligheterna i utpekandet av Engström.
Sedan kan vi snacka Åke J Ek, Donald F och vad fan vi vill.
Jag tar en paus tills vidare.
Citera
2020-06-26, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Eftersom bilden ingår i polisens egen dokumentation från mordplatsen och offentliggjordes i förundersökningsprotokollet i målet mot Christer Pettersson (det är ju därifrån Remstam hämtat bilden) tycker jag det är högst rimligt att utgå ifrån att den är tagen av polisens egna tekniker någon gång mellan 01 och 02.

Det kan förstås ÄNDÅ vara Engström, men jag håller det inte för troligt.

Det är den information jag har också men Remstam anger inte att just dom fotona är tagna av polisens tekniker. Däremot anger han vilka som är tagna av Ulf Karlsson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in