2020-06-25, 22:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Finner också det något underligt.

Jag ser en av två möjliga förklaringar:

- antingen så är viruset inte så smittsamt som man först trott
- viruset var här långt innan januari i Jönköping.

Eller en kombination av båda.
Citera
2020-06-25, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Spännande! I Mellanöstern och länder som håller sig inomhus så sprider sig viruset väldigt bra. Alltså en såkallad inverterad lockdown behövs för att stoppa spridningen i de länderna. Hur många gånger ska du skjuta hål i dina egna teorier?

Considering that they are still visiting friends, family, working etc. primarily indoors it isn’t shooting down any holes in anything, generally. If anything, it’s a testament to the fact that cutting down social contact is a necessity to eliminate spread.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det har varit min uppfattning hela tiden: oppositionen har inte gjort sitt jobb.
Torbjörn Nilssons krönika i dagens Expressen:

I krönikan reflekterar TN över att den diskussion som förs runt köksborden även borde avspeglas hos ministrarna. Rent statistiskt sett borde det finnas nån som reagerar - men icke!

https://www.expressen.se/nyheter/torbjorn-nilsson/-varfor-forsokte-ingen-att-forandra-strategin/

Vad är det för politiker - i regering och i opposition - vi har?
Har alla varit övertygade om att Sverige skulle hantera detta galant och inhösta omvärldens beundran?

Grandiosa idioter. Har inte hört den gamla visdomen "tro inte på din PR-avdelning". Jag är förskräckt över hur våra politiker INTE har agerat. De har överlåtit beslutsfattandet åt FHM som är full med idioter vars erfarenhet är från u-länder och då blir det därefter. Överlåta jobbet åt "tuffingar" i Läkare utan gränser. Så idiotiskt.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Norrmännen portar oss. Är det rätt?
Citera
2020-06-25, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Antalet smittade är helt irrelevanta eftersom vi hittills testat en väldigt liten del av befolkningen. Och ju mer smittade(utan att dödstalen går upp) desto bättre, för då har vi haft rätt att viruset är ytterst ofarligt för de allra flesta.

Det viktigaste är antalet avlidna och antalet som intensivvårdas. Och båda de siffrorna går ner varje vecka.
I Sverige dör drygt 10% av alla bekräftade fall och det fattar väl vem som helst att det beror på att vi testar alltför lite.
Citera
2020-06-25, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Norrmännen portar oss. Är det rätt?

Absolutely.
Citera
2020-06-25, 22:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag tänker på samma sätt.
I det läge vi har nu är det nog bättre att köra igång med vaccinering än att vänta. Iaf för riskgrupper.

Då är vi i alla fall två🙂

Har ändå inte varit någon debatt kring tanken. Vaccinet finns ju bevisligen. Är väl 10 tusen personer som ingår i fas 3 studien om jag inte minns fel. Läste också att Astra redan nu tillverkar och lägger på lager. Om det inte blir godkänt får det slängas, men av de tidigare faserna pekar ju allt på att det fungerar, så varför inte chansa lite? Största risken med ett vaccin är väl annars att det inte fungerar. Inte att man dör. Dör är det däremot många som gör av Covid 19. Erbjud till riskgrupper redan nu. Jag tror på det.
Citera
2020-06-25, 22:33
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Nedstängning trots att vi ser ut att lägga oss på ca 10 döda om dagen och puttra på där?

Vi har ett högre snitt än så ännu. Även om det "bara" är tio om dagen som dör så blir det rätt många om det fortsätter länge. Om ingen stoppar det.
Sverige har idag över 5000 döda. På väg mot 6000. Ett otroligt högt tal. Italien sågs som ett skräckexempel i början av epidemin. Vi har snart deras dödstal i förhållande till folkmängden. Vi har dessutom i motsats till Italien inte hejdat viruset. Det sprids ännu och spridningen ökar. P.g.a. att regimen tar bort reserestriktionerna och annat korkat som får medelsvensson att tro att det är över.

Nedstängning nu tack.
Citera
2020-06-25, 22:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Considering that they are still visiting friends, family, working etc. primarily indoors it isn’t shooting down any holes in anything, generally. If anything, it’s a testament to the fact that cutting down social contact is a necessity to eliminate spread.

Besöker de vänner? Har de inte lockdown?
Citera
2020-06-25, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Då är vi i alla fall två🙂

Har ändå inte varit någon debatt kring tanken. Vaccinet finns ju bevisligen. Är väl 10 tusen personer som ingår i fas 3 studien om jag inte minns fel. Läste också att Astra redan nu tillverkar och lägger på lager. Om det inte blir godkänt får det slängas, men av de tidigare faserna pekar ju allt på att det fungerar, så varför inte chansa lite? Största risken med ett vaccin är väl annars att det inte fungerar. Inte att man dör. Dör är det däremot många som gör av Covid 19. Erbjud till riskgrupper redan nu. Jag tror på det.

Skipping phase III trials is how you kill the risk-groups.
Citera
2020-06-25, 22:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Jag tycker mig läsa om nya vacciner på Aftonbladet varje dag.

Japp. Det stämmer. Många har inlett kliniska studier, men jag tror det sk Oxfordvaccinet är det som ligger längst framme i processen.
Citera
2020-06-25, 22:36
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Absolutely.
Läs och lär:

Tidigare norska reaktioner.

https://allmogens.se/fem-pandemier/

Man försökte hindra spridning. Som norrmännen gjorde:
I Norge tog man smittspridningen i Sverige på allvar, och utfärdade ett kungligt dekret med order om att skjuta varje svensk som försökte komma över gränsen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in