2020-06-25, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Expressen trycker ju på den delen för att ska tänka att förhöret med exfrun ger stöd åt åklagarens teori.
Exfrun säger att han var euforisk på mordnatten (löpet). Men läser man hela så blir den samlade bedömningen att exfruns vittnesmål inte underbygger att han skulle vara mördaren. Snarare tvärtom.
OK han blev exalterad av att vara nära en dramatisk händelse, inte sympatiskt men inte så ovanligt som man kan tro. Inte helt olikt att folk åker till platser för trafikolyckor för att glo och i bästa fall kanske se lite blod och ett lik. Engström ska ha varit full också enl. en del uppgifter. Så nä, att han tänkte shit alltså, att jag är med om det här, och babblar om det med sin fru, det betyder inte att han är mördaren.
HO på Skandia beskriver SE som skärrad och osammanhängande 20 minuter efter mordet. Det är på den nivån att han är orolig om SE ska klara av att ta sig hem med nattbussen.

Under 1h20 minuter verkar SE besinna sig och är därför i ett euforiskt tillstånd när han kommer hem.

Det är den omvändningen som är intressant.
Citera
2020-06-25, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pessimistkonsult
Ja, och det är dessutom så att inte bara Karin J säger att nån tyckte att OP skulle ligga i framstupa sidoläge, utan även Karin Hage bekräftar det, nån "drog i benen" och Karin H sa att "han ligger bra som han gör".

Att nån har varit framme och propsat på framstupa sidoläge och ryckt i benen är därför klart. Så, finns det nån uppgift om nån annan än SE som ska ha lagt sig i så?

Inget av de kända vittnena. Har gått igenom det och det närmaste man kommer är Bengt Palm som i förhör säger att han sagt "var försiktig så han inte kvävs".
Det utesluter ju inte att något av de kända vittnena sagt det men SE återkom ju till framstupa sidoläge ett flertal gånger i förhör och på andra ställen.
Citera
2020-06-25, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
HO på Skandia beskriver SE som skärrad och osammanhängande 20 minuter efter mordet. Det är på den nivån att han är orolig om SE ska klara av att ta sig hem med nattbussen.

Under 1h20 minuter verkar SE besinna sig och är därför i ett euforiskt tillstånd när han kommer hem.

Det låter väl rätt naturligt. Dvs först skärrad och sen mer upprymd.
Alltså inga av de uppgifterna om hans sinnestillstånd kan tolkas på något entydigt sätt, om du frågar mig.
Om han varit tyst och sammanbiten, kanske. Inte fan vet jag. Men skärrad/euforisk tyder mer på nån som bevittnat något än själv är gärningsman. Bara killgissar...
Citera
2020-06-25, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Inget av de kända vittnena. Har gått igenom det och det närmaste man kommer är Bengt Palm som i förhör säger att han sagt "var försiktig så han inte kvävs".
Det utesluter ju inte att något av de kända vittnena sagt det men SE återkom ju till framstupa sidoläge ett flertal gånger i förhör och på andra ställen.

Jag har också läst i genom förhören med de kända vittnena och precis som du skriver, det var ingen av dem som gjorde det. Jag har inte heller hittat nån uppgift om att nån annan än Anna, Stefan, Karin och (under en kort tid) Bengt/Göran I arbetade med OPs kropp. Nåt sådant annat vittne finns ju inte heller.

Sammanfattningsvis är ju det här därför en kioskvältaruppgift som är helt central för bedömningen av SEs uppgifter.
Citera
2020-06-25, 21:18
Medlem
qutms avatar
Dom första iaktagelserna om OP sköts med två skott framifrån är i stort sett en kopia på dom första iaktagelserna om JFK som också hävdade att han sköts med två skott framifrån.
38:32 så säger Mr Huges att iaktagelserna och dom första rapporterna var att två skott avlossades snett framifrån, vittnen i bilen säger själva i intervjuer att dom först tittade åt höger, man ser ju helt klart att JFKs huvud slängs bakåt och ett 20-tal åskådare rusade ju efter mördaren upp mot kullen snett till höger m.m.
https://www.youtube.com/watch?v=p-Z_Bm-93VY
Personligen (OPs slip vs t.ex. även den tydliga huvudrörelsen bakåt i JFK filmen m.m.) så tycker jag att det är dags att konstatera att dom första iaktagelserna stämmer bäst i båda fallen, och i båda fallen så litade dom oberoende utredarna tyvärr helt på polisen och säkerhetstjänsterna.
Det bästa stället att stå på måste ju vara i linje med hur personen går, men var det en fördel att stå framför jämfört med bakom om mördaren var professionell? Om personen står framför så borde ju risken vara större att bli observerad av LP.
Senast redigerad av qutm 2020-06-25 kl. 21:29.
Citera
2020-06-25, 21:20
Medlem
stay-behind
På några håll i Skandinavien fanns till och med så kallade assets, agenter som kunde agera helt på egen hand men utan diplomatiskt skydd, till exempel med så kallade våta jobb, vilket oftast innebar att helt undanröja någon person
https://stadsholmen.blogspot.com/2013/01/har-ar-mannen-bakom-stay-behind-i.html

Swedish stay-behind member
Reinhold Geijer explained. He insisted the Swedish government must have been
aware of the secret army, as the domestic security police Säkerhetspolis (SÄPO) had
regularly helped with the recruitment of stay-behind soldiers
http://physics911.net/pdf/DanieleGanser_Terrorism_in_Western_Europe-1.pdf
Citera
2020-06-25, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pessimistkonsult
Jag har också läst i genom förhören med de kända vittnena och precis som du skriver, det var ingen av dem som gjorde det. Jag har inte heller hittat nån uppgift om att nån annan än Anna, Stefan, Karin och (under en kort tid) Bengt/Göran I arbetade med OPs kropp. Nåt sådant annat vittne finns ju inte heller.

Sammanfattningsvis är ju det här därför en kioskvältaruppgift som är helt central för bedömningen av SEs uppgifter.

Exakt och har PU grottat ner sig i de tidiga förhören och brottsplatsen som man påstår så kan man inte "komma runt" det för att använda KP:s uttryck. Om jag hade anat att det skulle bli så bedrövligt hade jag skickat det till diverse journalister innan PK eftersom man kan utgå från att dom inte vet tillräckligt mycket. Den frågan hade behövt ställas på pressträffen. En fråga per journalist, vilket skämt.
Citera
2020-06-25, 21:59
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
stay-behind
På några håll i Skandinavien fanns till och med så kallade assets, agenter som kunde agera helt på egen hand men utan diplomatiskt skydd, till exempel med så kallade våta jobb, vilket oftast innebar att helt undanröja någon person
https://stadsholmen.blogspot.com/2013/01/har-ar-mannen-bakom-stay-behind-i.html

Swedish stay-behind member
Reinhold Geijer explained. He insisted the Swedish government must have been
aware of the secret army, as the domestic security police Säkerhetspolis (SÄPO) had
regularly helped with the recruitment of stay-behind soldiers
http://physics911.net/pdf/DanieleGanser_Terrorism_in_Western_Europe-1.pdf
Antagligen fanns det ministrar som visste men kanske inte alltid alla ministrar. Eftersom misstroendet mot Palme var starkt inom CIA och SÄPO så förmodar jag att Palme i största möjliga utsträckning hölls utanför.

Att ta fram pålitliga lönnmördare är inte en lätt uppgift. Det sker inte genom träning utan de handplockas och skickas nog vid behov till U.S. Regional Medical Center i Neapel. När det gäller NATO och medlemmar i PFF.

Alla länders militärer håller sig med lönnmördare. De är ett kraftfullt vapen, inte minst för att göra soldater redo för krigsuppgifter.
Citera
2020-06-25, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Det låter väl rätt naturligt. Dvs först skärrad och sen mer upprymd.
Alltså inga av de uppgifterna om hans sinnestillstånd kan tolkas på något entydigt sätt, om du frågar mig.
Om han varit tyst och sammanbiten, kanske. Inte fan vet jag. Men skärrad/euforisk tyder mer på nån som bevittnat något än själv är gärningsman. Bara killgissar...
Det är väl mest det att man är så märkbart skärrad efter att ha bevittnat, inte ett mord utan efterdyningarna av ett mord, som är anmärkningsvärt i första hand. Att denna starka sinnesstämning sedan växlar över i eufori tyder på att det är mycket känslor i omlopp hos SE denna kväll.

Nog för att han var en kontorsråtta, men det kan inte ha varit första gången han såg ett lik (hans egen far, t ex, dog när SE var 32 år gammal). Kanske kan Lisbeths sinnestillstånd ha rubbat av sig på SE, men han var bevisligen från senare på natten inte en stor Palme-vän.
Citera
2020-06-25, 22:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
För att börja förstå vad Stay Behind handlar gäller det att sätta sig in i historien. SB kom till pga av erfarenheten av vad avsaknaden av denna kapacitet kostade i människoliv under WW2. Jag är övertygad om att de allra flesta i denna organisation var patrioter i ordets goda bemärkelse. DVS göra allt för att bryta en sovjetisk ockupation av Sverige. I mina ögon ett lovvärt initiativ. SB i sverige initierades av höga S politiker som Tage Erlander, som jobbat när Alvar Lindencrona under kriget. Det fanns olika nätverk och olika grenar i SB -komlexet.

Olika nätverk hade olika uppgifter. Det var underrättelseinhämtning, som mannen på Gotland som nämnts i trådne. Sabotage, ”stikker”-likvidering, kort och gott väpnad kamp. Ett nätverk skulle undsätta VIP och nedskjutna piloter,tillkom främst på önskemål från jänkarna. Efter modellen av andra världskrigets livlinor i det naziockuperade västeuropa.

Underrättelseinhämtning, aktivt i fredstid./Thede Palm först sedan Birger Elmér. Man skapar inte en gedigen bas för underrättelseinhämtning i en handvändning och i händelse av krig har man knappt ens tid för en handvändning. Jänkarna ställer krav.

Sabotage, ”stikker”-likvidering, väpnad kamp, tränade i fredstid./ Anders Grafström.

In och utförsel av personal, tränade i fredstid/ Thede Palm, med hjälp av Bill Colby/OPC och OSO, se Helmuth Ternbergs efterlämnade arkiv på KRA. Gruppmateriel,vapen, snabbsändare, placerades bland annat ut i norra Finland. växer ut till Flygenhet 66 under Sven Hugosson och Ulrik von der Esch.

Propagandaapparat, flygblad, tryckpressar, verkade i fredstid. Husén(?) finns säkert en hel del til att forska om här.

Under en tid verkade även så vitt skilda nätverk som Pistolskytteföreningen Kamraterna, ett LO-nätverk under Gunnar Sträng och Arne Geijer och det något apparta Sveaborg, först med tysk hjälp,Rheinhard Gehlen, och sedan vissa kontakter med jänkarna(OSO?). Där verkade även ASEAS starke man Ragnar Liljeblad som "hjälpande hand".

Geijer kom senare att i ingå i Alvar Lindencronas nätverk så "Kamraterna" sögs säkerligen upp av Grafströms och Elmérs nätverk.När Sveaborg upplöstes så sögs viss personal upp av Grafströms nätverk, klart anti-kommunistiska, brunmelerade och allt som oftast gedigen krigserfarnhet från Finland.

Sedan fanns föregångaren till Palms nätverk, "Adelsfanan" som verkade under VK2 där det finns mycket som pekar på att v.d Esch och Lindencrona ingick.

Det påstås även att OPC/Colby byggde upp eget nätverk med hjälp av Palm men att Colby fick "avpolletera" Palm på grund utav att Svenska regeringsföreträdare inte riktigt kunde förlika sig med tanken på att jänkarna skulle styra nätverket på egen hand med svenskarnas intressen i baksätet. Se Carl-Erik Almgrens uttalande om att man klart och tydligt förklarade för jänkarna att Stay Behind skulle skötas av svenskar och med svenska intressen i blickfånget.

OSO var också aktiva när det gällde att värva agenter, man la krutet på baltiska flyktingar främst för ett baltiskt nätverk i Baltikum men även ett "exilnätverk" i Sverige. En estländare som var en av de främsta baltiska kontakterna i Sverige blev sedermera högt uppsatt tjänsteman vid en svensk myndighet. Det finns källor som gör gällande att denna balt var CIA´s baltiska nr 1 i Sverige.

OSO gick på en hel del nitar när man försökte värva agenter i Sverige, främst för att man i början underhandlade med fel klientel,personer höger om högern.

Källor, Säkerhetstjänstkommissionen(SOU), arkivforskning, ex Ternbergs arkiv, T-kontorets arkiv, estniska arkiv. Litteratur, ex. Last Crusader, T-kontoret. Några studier till T-kontorets historia, Red Web, Säkerhetstjänstens egen berättelse om om spionjakten krigsåren 39-45. "Mikael Holmströms". Artiklar ex. Militär fackpress, lokaltidningar, Forskningsmaterial, avhandlingar, uppsatser, ex. Livlös livlina till väst.

Du som tycks vara välinformerad, hur var relationen mellan Palme och Aspling?

Läst någonstans att Aspling var den som skötte kontakten med Colby angående Stay Behind, under en tidsperiod?

Palmes sista telefonsamtal var väl med Aspling?
Citera
2020-06-25, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Antagligen fanns det ministrar som visste men kanske inte alltid alla ministrar. Eftersom misstroendet mot Palme var starkt inom CIA och SÄPO så förmodar jag att Palme i största möjliga utsträckning hölls utanför.

Att ta fram pålitliga lönnmördare är inte en lätt uppgift. Det sker inte genom träning utan de handplockas och skickas nog vid behov till U.S. Regional Medical Center i Neapel. När det gäller NATO och medlemmar i PFF.

Alla länders militärer håller sig med lönnmördare. De är ett kraftfullt vapen, inte minst för att göra soldater redo för krigsuppgifter.
Tack för intressant kommentar. U.S. Regional Medical Center i Neapel var nytt för mig.
Får mig att tänka på en himla bra, om än med några år på nacken nu, film The Parallax View regi Alan J. Pakula med Warren Beatty i huvudrollen.
https://www.imdb.com/title/tt0071970/
Citera
2020-06-25, 22:25
Medlem
Citat:

Jag skulle också bett någon unna sig en taxi efter att ha befunnit sig snuddande nära ett statsministermord.

Citat:

På vilket sätt intressant? Det låter som en fullkomligt naturlig reaktion när saker och ting börjar sjunka in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in