2020-06-25, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag tycker det är sällan man hör om urspårningar på tuben.

Brukar vanligtvis ske i depåerna som har betydligt snävare kurvor och sämre underhåll än trafikspåren.

Inte helt säker när senaste på trafikspår var, men vet att en hände vid Gullmarsplan 2013.
Citera
2020-06-25, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag tycker det är sällan man hör om urspårningar på tuben.

Brukar vanligtvis ske i depåerna som har betydligt snävare kurvor och sämre underhåll än trafikspåren.

Inte helt säker när senaste på trafikspår var, men vet att en hände i Fruängen 2019, tror det är senaste.
Senast redigerad av pajas357 2020-06-25 kl. 19:20.
Citera
2020-06-25, 19:26
Medlem
Som sagt, materialvård och underhåll och full kunskap om vad som behöver bytas samt när.

Skulle plånboken vara STOR skulle detta inte vara ett problem.
Detta gäller såklart allt i Sverige. Spårunderhåll samt d.o utbyggnad, d.o vägar, polisväsendet, militären, sjukvården, rättsväsendet o.s.v. Ja du fattar nog!

Södra Sthlms bansystem har varit ett problem under lång tid, det är gammalt och slitet. Sl`s ekonomi är ju inte vad den borde vara, de kör ju fortfarande tåg ifrån 70-talet p.g.a det.
Citera
2020-06-25, 20:11
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Som sagt, materialvård och underhåll och full kunskap om vad som behöver bytas samt när.

Skulle plånboken vara STOR skulle detta inte vara ett problem.
Detta gäller såklart allt i Sverige. Spårunderhåll samt d.o utbyggnad, d.o vägar, polisväsendet, militären, sjukvården, rättsväsendet o.s.v. Ja du fattar nog!

Södra Sthlms bansystem har varit ett problem under lång tid, det är gammalt och slitet. Sl`s ekonomi är ju inte vad den borde vara, de kör ju fortfarande tåg ifrån 70-talet p.g.a det.
Du menar att solkurvor skulle bero på materialutmattning och inte på värmeutvidgning?
Solkurvor har varit ett fenomen på järnvägar så länge de funnits, oavsett hur mycket pengar som lagts på underhåll, hur kommer det sig?
Citera
2020-06-25, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Du menar att solkurvor skulle bero på materialutmattning och inte på värmeutvidgning?
Solkurvor har varit ett fenomen på järnvägar så länge de funnits, oavsett hur mycket pengar som lagts på underhåll, hur kommer det sig?

Du ställer dessa fenomen i motsats till varandra, det har INTE jag gjort.
Läs mitt 1:a inlägg i frågan och de uppföljande d.o så förstår du vad jag har menat och syftat på. Om du nu vill förstå?
Citera
2020-06-25, 20:22
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Man får väl krasst konstatera att det är tur att detta inte skedde på Skanstullsbron. Usch.
Citera
2020-06-25, 20:26
Moderator
Citat:
Denna solkurva beror på dåligt underhåll, inte värmen i sig.

För 2år sedan hade vi en otrolig hetta, men inga solkurvor, varför nu, jo, p.g.a dåligt underhåll.
Man behöver byta ut fysiskt material då och då för att hålla saker och ting i bra skick. Gör man inte det så sker sådant här.

Vi vet ju alla vart pengarna går istället för till underhåll av Svenska infrastruktur.

Citat:
Du ställer dessa fenomen i motsats till varandra, det har INTE jag gjort.
Läs mitt 1:a inlägg i frågan och de uppföljande d.o så förstår du vad jag har menat och syftat på. Om du nu vill förstå?

Om det översta är ditt första inlägg så tolkar jag det som att du anser att solkurvan beror på dåligt underhåll.
Du verkar också mena att det är mindre underhåll nu än för två år sedan, det ställer jag mig tveksam till eftersom budgeten ökat sen dess.

Visst hade vi solkurvor för två år sedan, kanske inte just på tunnelbanan, det har jag ingen aning om, men på väldigt många andra ställen på grund av värmen.
Citera
2020-06-25, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Man får väl krasst konstatera att det är tur att detta inte skedde på Skanstullsbron. Usch.

Spåren på Skanstullbron likt Tranebergsbron går utefter dess ytterkant och skyddsräckena skulle inte klara att hålla emot en urspårning. De berörda vagnarna skulle trilla över kanten.

Usch, minst sagt.
Citera
2020-06-25, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost

Finns urspårningsräler på alla broar för att hindra att vagnar välter.
Citera
2020-06-25, 20:43
Medlem
Citat:
Om det översta är ditt första inlägg så tolkar jag det som att du anser att solkurvan beror på dåligt underhåll.
Du verkar också mena att det är mindre underhåll nu än för två år sedan, det ställer jag mig tveksam till eftersom budgeten ökat sen dess.

Visst hade vi solkurvor för två år sedan, kanske inte just på tunnelbanan, det har jag ingen aning om, men på väldigt många andra ställen på grund av värmen.

Intressant att du valde att inte citera det inlägget där jag påtalade att södra delen av Sthlms tunnelbanespår är i, konstaterat, dåligt skick.

Men visst, det är ett antagande jag gör baserat på kunskap om rådande förhållanden, just detta fall kan ju vara orsakat av värmen. Men, varför nu och inte förr? Tänk den tanken och du förstår vad jag menar.

Professionella personer som kan sitt jobb och har full "koll" vet när och vad som behöver göras. Det troligaste är ändå att detta orsakats av dålig skötsel av t-banenätet.
Citera
2020-06-25, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Finns urspårningsräler på alla broar för att hindra att vagnar välter.

Exakt, expansionsskarvar och urspårningsräler finns vid alla broar i tunnelbanan så att risken att vagnarna skulle rasa av en bro är i princip obefentlig.
Citera
2020-06-25, 20:46
Medlem
Citat:

Var mängden av solkurvor även i tunnelbanan. Det är bara det att för det mesta så märker trafikanterna inte av det då banjouren är där och kapar räl hyfsat fort (någon timme eller så) så det aldrig hinner bli stopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in