2020-06-25, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnugenAfKnungsan
Var det i dagens?
Har du någon länk eller var det pappersblaskor?

Det var på nätet. Kommer inte ihåg om det var IS eller Iltalehti.

Det stod ngt i stil med "Rajat pysyvät kiinni Ruotsiin" och sen i löptexten förklarade man att alla smittofall på sistone hade sitt ursprung i Sverige.

Det har ju i och för sig inte varit så många smittade på sistone, men ändå.
Citera
2020-06-25, 18:31
Medlem
Tegnell sa idag att spridningen avtar. ”Det är så pass många immuna i befolkningen så att sakta men säkert minskar spridningen.”

Hur tänker han är? De senaste siffrorna i Stockholm som har antikroppar är 17%. På
vilket sätt skulle det bidra till en minskning? Det är långt kvar till flockimmunitet.
Citera
2020-06-25, 18:32
Medlem
Sverige är oavsett förlorat, nästa år kommer Norge och Danmark att dela det lilla som finns kvar efter pandemien i Sverige.

Kanske kan kungen behålla Lappland, såvida inte Finland vill ha det?

Det är något de flesta svenskar bör se fram emot ... och bli av med sina inkompetenta ledare.
Aldrig tidigare har ett nordiskt land blivit fryst ut på det här sättet, svenskar är nu persona non grata i nästan hela världen. Lycka till !
Citera
2020-06-25, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Tegnell sa idag att spridningen avtar. ”Det är så pass många immuna i befolkningen så att sakta men säkert minskar spridningen.”

Hur tänker han är? De senaste siffrorna i Stockholm som har antikroppar är 17%. På
vilket sätt skulle det bidra till en minskning? Det är långt kvar till flockimmunitet.

Det är just det som är det mest tragiska. Han får säga vad han vill. Han får säga exakt va han vill. Vem fan ska säga emot det han säger? Löfven? Ann Linde? Carlsson?
Nej vänta. Jag vet. Björn Olsen. Men då är det bara att alla falska PK-mördare blir kränkta och säger fyyyyyy. Så är problemet löst.
Ja, Tegnell får säga exakt vad han vill. Han kan säga: Sverige har bästa fotbollslaget genom tiderna. Och han kan också säga att han har bevis på det. Men han ber om att få återkomma. Och de dumma får som sitter på PK säger ingeting emot. Inte vill dem sätta sig emot de makterna som betalar deras lön.
Eller han kan säga att Sverige är varmaste landet i världen. Även där har han bevis. Men har får återkomma om det.
Ja, inte ens Monty Python hade kunnat spela in såna filmer. Det hade tyckts var för långt ifrån verkligheten. Men den verkligheten finns här. Sverige är största parodin i modern tid.
Citera
2020-06-25, 18:42
Medlem
Den stora smittspridningen i Gällivare är ett varnande exempel på hur det kan gå om man har en för avslappnad attityd till coronarestriktionerna.
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/06/23/storspridning-i-gallivare-kan-tvinga-personal-att-avbryta-semester/
Citera
2020-06-25, 18:43
Bannlyst
Heil Anders ska ha sagt på PK att vi inte har nån överdödlighet längre.
Vad menar han? Både April och Maj var det hög överdödlighet.
Han menar förstås juni? Men juni är inte slut?
Ok det är bara en vecka kvar. Men kan ha redan dra slutsatser om att juni är en månad utan överdödlighet?
Minns att i början av juni pratade om att Maj inte hade nån överdödlighet. Men sen efter 2-3 veckor får man reda på att det var visst överdödlighet.
Så hur vet han? Ljuger han som vanligt?
Citera
2020-06-25, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren

Och de siffrorna är sannolikt baserade på ett väldigt skevt urval ur befolkningen. Ska bli intressant att se hur kommande veckors siffror ser ut.
Citera
2020-06-25, 18:49
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnugenAfKnungsan
Precis, räcker med att resa till Husby eller Rinkeby. Det är nog så exotiskt så det räcker till.

Vill man bli smittad så kan man åka dit.
Varför tror ni Sverige har så högt antal döda Covid 19? Vilka är det som jobbar på äldrevården? Varför har inte t.ex Finland så höga dödsantal i covid 19? Allt detta kan man räkna med arslet. Men våra tidningar vågar inte skriva sanningen om vårt land.
Citera
2020-06-25, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Den stora smittspridningen i Gällivare är ett varnande exempel på hur det kan gå om man har en för avslappnad attityd till coronarestriktionerna.
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/06/23/storspridning-i-gallivare-kan-tvinga-personal-att-avbryta-semester/

Själv skulle jag vilja veta från vilket land dessa "800 extra arbetare" kom under driftstoppen.

Jag kan inte tänka mig att de var svenskar.

HUR kan de behövas så in i helvete många extra arbetare? Hur många ryms det där i gruvan? Var har alla dessa bott?
Citera
2020-06-25, 18:58
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag håller helt med dig. Istället för att rikta energi och resurser där den behövs, inom äldrevården, höll vi på med en massa skenmanövrar som att betala fullt friska människor för att sitta hemma och slappa (förlåt, ”jobba”) samt förbjuda folk från att sitta på uteserveringar, och stänga ner Liseberg och gröna Lund.

Nu har vi lärt oss vår läxa, det kostade bara sisådär 100 miljarder. Ta en tiondel av de pengarna så kommer du få ett utmärkt skydd av de äldre.
Det är en bra start.
Men vi har ju även väldigt många döda som inte är äldre.
Så jag skulle vilja se ungefär samma hantering som nu, men med skyddet för äldre (ovan), aktiv testning/smittspårning/isolering (självisolering för alla som varit nära en konstaterat smittad), användandet av skydd (överallt där människor är nära varandra).

Då kan vi nog ha relativt "öppet" och samtidigt stoppa smittspridningen.
Citera
2020-06-25, 18:59
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Underbart, med tanke på vårdskulden.

Ja, den stora frågan är om det kommer att komma någon planering avseende att hitta ikapp vårdskulden?
Citera
2020-06-25, 19:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
(Och ännu värre någon vecka senare när mottagandet av evakueringsflyg från Italien och Spanien helt föll mellan alla stolar och hundratals människor kunde ta tåget från Sjöskog in till stan... Nå, det fixades ju till sist)

Men det finns en väldigt stor skillnad mellan Finland och Sverige: I Sverige trummades det ut att asymptomatisk smitta knappt förekommer, och att sjukdomen i sig inte heller är så farlig för de flesta.

Jag tror att just frågan om asymptomatisk smitta är det som gjort att Sveriges modell aldrig riktigt hade en chans. Istället har Tegnell upprepade gånger bara mässat på om att tvätta händerna och hålla sig hemma när man är sjuk.

Det är naturligtvis mycket svårt att motivera folk till försiktighet om man samtidigt förnekar a(pre)symptomatisk smitta. Det är här Sverige måste ändra kurs om man vill undvika att bli tvungen att ta i riktigt hårt i framtiden.

I Finland var budskapet i början "Vi vet inte hur asymptomatisk smitta fungerar. Det har observerats ute i världen."

Det som är litet intressant när man jämför Finland och Sverige är att det är som om det var i Finland som "den svenska modellen" verkligen har fungerat. Väldigt mycket har varit rekommendationer, väldigt mycket har varit privata initiativ. Från smått (lapp i trappan om att vi tonåringar gärna hjälper riskpersoner med att handla) till litet större (lokala hälsostationer etc som ordnade "välkomstkommittéer" som s.a.s. pre-screenade alla som kom in i byggnaden) till ännu större (privata företag som ordnade med analys av tusentals prover i Korea i mars när analyskapaciteten i landet var helt ynklig).

Jag tror faktiskt att väldigt mycket, kanske hälften, av skulden för Sveriges bedrövliga resultat direkt kan läggas vid Tegnells fötter. Och nu avser jag inte FoHM egentliga uppgift, råd till regeringen, modelleringar etc, utan helt enkelt kommunikationen till allmänheten.

Det ständiga förminskande av faran, och den istadiga vägran att gå med på att a/pre-symptomatisk smitta faktiskt spelar en stor roll, har sänt totalt fel budskap.

Om a/pre-symptomatisk smitta inte spelar någon roll, då är sjukdomen något som är långt borta från gemene man som känner sig frisk. Inget man behöver fundera dessvidare på. Kanske tvätta händerna litet mer, för att skydda sig själv. Men det är nog experterna som får sköta epidemin, jag kan leva vidare precis som tidigare.

Om du däremot är tydlig med budskapet att vem som helst kan vara smittspridare utan att veta om det... Att du antagligen smittar som värst dagarna innan du blir sjuk, och att fastän DU kan bli väldigt lindrig sjuk, om alls, så kan du ändå föra vidare smittan till någon som dör av den - då är på ett helt annat sätt varje individ i samhället delaktig i att bekämpa smittan genom att vara försiktig.

På något sätt känns det som om Tegnell &co lyckats med att förminska alla de aspekter av Sars-CoV-2 som gör det annorlunda, och svårt att bekämpa. Och som samtidigt är juts de aspekter som folk i allmänhet behöver vara medvetna om för att kunna delta i en offensiv mot viruset.
A/presymptomatisk spridning spelar liten roll, inkubationstiden kan vara lång - inte vanligt, spelar ingen roll, sjukdomsbilden kan vara väldigt diffus - nä, det är bara lunginflammation som vi bryr oss om, kan smitta redan vid tal/sång - näää, så kan det bara inte vara!, barn kan föra smitta vidare - nej, inga tecken på det alls!

Det är mycket svårt att motivera folk att iakta försiktighet när man samtidigt gång på gång förminskar riskerna.

Och den där dåraktigheten i att smittspårning i det här fallet inte alls är till nytta.
I början av epidemin gick det inte heller i Helsingfors att smittspåra i detalj. Och vår THL mumlade saker som liknade FoHM, men blev överröstade av regeringen (&smittskyddsläkare ute i landet). Om vi inte kan göra det nu, så skall vi jobba stenhårt för att kunna göra det i framtiden.

Och igen kommer vi tillbaka till det a/pre-symptomatiska. Det är ju just på grund av det som smittspårning blir så extremt viktigt. Om du kan kontakta de som varit i kontakt med en konstaterat smittad, så att de kan isolera sig (eller åtminstone vara ytterst försiktiga), så kan du bryta smittkedjor innan de ens börjat. För att inte tala om att du också har ens en chans att fånga upp asymptomatiska superspridare.

Men med ett budskap om att a/pre-symptomatisk smitta är ovanlig, inte spelar någon roll, så faller alla möjligheter till att mota in viruset i ett hörn och låta det självdö där. So what att typen jag träffade för åtta dagar sedan nu ligger sjuk i hög feber, jag mår ju utmärkt, jag kan gå på jobb på äldreboendet tills jag börjar hosta okontrollerbart. Och efter jobbet går det bra att gå ut och ta några öl med kompisarna. För jag är ju inte smittad, och också om jag var det så smittar jag ju ingen om jag inte har några symptom.
Precis min åsikt!

Jag har sedan flera månader tillbaka skrivit inlägg om hur farligt det är att förminska faran somTegnell har gjort gång på gång, presskonferens efter presskonferens, dag efter dag. Hans val av ord har förminskat allvaret och fått helt fel effekt. Precis som du skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in