Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Att resonera sig fram till att pedofili är fel är vanskligt. Strikt taget innebär ett sekulärt synsätt att allt majoriteten vill är rätt, och det majoriteten inte vill är fel. Detta är snarare motsatsen till ett mer frihetligt system.
Så länge majoriteten styr efter ett utövat samvete fungerar demokrati och frihetlighet. Om vi istället räknar bort samvetet behövs en utgångspunkt för ett resonemang. Samvetet resoneras ju inte fram.
PPå det viset blir det sekulära samhället tillsammans med det bokstavligt teokratiska samhället snarare motsatser till det kristna samhället.
Om vi ser på de länder som legaliserar äktenskap med prepubertala (barn), så har dessa lagar resonerats fram. Kritiken mot sådana lagar består av två olika utgångspunkter:
Vissa vill resonera vidare (framför kritik ur en teologisk synvinkel), andra vädjar till folkens samveten.
De här olika synsätten på lagar och hur de ska implementeras är en skiljelinje mellan GT och NT, även om den största linjen förstås handlar om att Jesus har kommit.
Vilka anser du ha högst moral, och varför?
För det första är jag som sagt väldigt skeptisk till att det finns någon universellt och av gud givet samvete eller moral, men även om så skulle vara fallet så hade man i alla fall blivit tvungna att resonera sig fram till den faktiska lagstiftningen.
När det sedan gäller länder som legaliserat äktenskap som involverar prepubertala barn så visst har dessa lagar resonerats fram, men paradoxalt nog i det här sammanhanget, inte sällan utifrån religiösa påbud.
Vilka som har högst moral har jag faktiskt lite svårt att avgöra. Jag är förvisso inte någon utpräglad värderelativist men jag är samtidigt medveten om att min moral, åtminstone delvis, är subjektiv. Jag har mina moraliska principer som jag förstås anser är korrekta, annars skulle jag rimligtvis inte ha dem, men är de korrekta universellt? Kanske, kanske inte, kanske bara till viss del.
Jag är som sagt heller inte religiös, men ska jag säga något om en bra grundläggande moralisk utgångspunkt så skulle jag nog ändå hänvisa till den gyllene regeln. Även om det kan låta som en klyscha så ser jag det resonemanget som en ganska bra bas för moraliska och juridiska spörsmål.