Citat:
Ursprungligen postat av
Orderud.
En basestasjon kan ikke slette en oppringningslogg. Det er TH selv som har slettet disse for at politiet ikke skal finne det ut. Han tenkte litt for kjapt der. Alle drapssaker har sine småfeil, og dette er en av de feilene han har gjordt. Hvis det hadde vært benyttet falsk basestasjon så hadde jo politiet funnet ut av det. Det ville vært "hull" i loggene. Altså logger man ikke finner.
Egentlig ser jeg ingen grunn til at TH skulle slette de to anropene.
Du sier jo selv at
det ville manglet anrop i loggen, hvis en falsk basestasjon hadde blitt brukt. Så da er vi enig om det, at en falsk basestasjon kunne gjort at de to anropene ikke ble synlig i loggen.
Vi tar utgangspunkt i at handlingen er planlagt.
Som du kan lese om i lenken og i innlegget jeg skrev, så er det mulig å overvåke familien over lang tid med et slik system. Det var hovedsaklig
det og kommunikasjon mellom gjerningsmennene, jeg mente at en falsk basestasjon kunne blitt brukt til.
Det ville blitt vanskelig å oppdage at ett og annet anrop eller SMS manglet i loggen, gjennom en tidsperiode på et halvt år, og jeg tviler på at politiet har undersøkt dette.
Jeg mener ikke at det har blitt benyttet falsk basestasjon ifm familiens anrop og SMSer på forsvinningsdagen (bortsett fra THs anrop til AEH kl 10:06 og kl 10:07).
Kidnapperne kan ha benyttet falsk basestasjon for å kommunisere på forsvinningsdagen.
Slik jeg forstår det så vil slik overvåking være lettere, hvis vedkommende som overvåkes har en gammel mobil (2G), som i THs tilfelle (kanskje AEH også?).